NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )

KevinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2024, 15:37

NL modelspoorbaan ( schaal N 1:160 )

Bericht door KevinP »

Goedemiddag,

Na 1 jaar helemaal niks gedaan te hebben met modelspoor ( en alle H0 materiaal verkocht te hebben ), kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan... en mis ik de modelspoorhobby toch weer.. Op basis daarvan heb ik een " beperkte ruimte " gecreëerd voor de modelspoorhobby. Nu is het idee ontstaan om een kleiner kopstation te maken.

Wat wil ik graag bereiken;

- NL baanplan waarbij de focus ligt op personenvervoer met af/toe een goederentrein welke opstelt op de opstelsporen.

- Computergestuurd ( iTrain ) met de mogelijkheid tot handmatig rangeren op het " opstelemplacement "


Onderstaande 2 verschillende opzetjes.. Schiet maar raak!

grtz Kevin
Bijlagen
Enkhuizen baanplan-1.jpg
Enkhuizen baanplan-1.jpg (64.44 KiB) 396 keer bekeken
Station Fictief Baanplan.jpg
Station Fictief Baanplan.jpg (123.33 KiB) 396 keer bekeken

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Kevin,

Een baanplan is eer persoonlijke keus, en deze twee zijn erg verschillend.

Maar let op Enkhuizen baanplan zoals jij deze hebt overgenomen is gemaakt om de VIRM te parkeren ivm Enkhuizen is een eindstation waar de NS treinstellen wil parkeren.

Het fictieve baanplan heeft als voordeel dat jij in de helix treinen kan bufferen. En meer treinen op en af het station kunt laten rijden.

Let wel goed op hoe jij de wissels intekent ivm rangeren op de hoofdbaan, is dat gewenst???

Succes met het plannen van jouw modelbaan.
Met vriendelijke groet, Mark

KevinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2024, 15:37

Bericht door KevinP »

Hierbij nog wat kleine aanpassingen gedaan aan het baanplan..
Bijlagen
Station Fictief Baanplan~2.jpg
Station Fictief Baanplan~2.jpg (131.56 KiB) 337 keer bekeken

KevinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2024, 15:37

Bericht door KevinP »

Ik heb het baanplan ook eens ingetekend op basis van Peco Code 55. Dat ziet er mijn inziens toch net allemaal wat vloeiender uit! Daarnaast ook direct het schaduwstation ingetekend.
Bijlagen
Station Fictief Baanplan Peco Code 55.jpg
Station Fictief Baanplan Peco Code 55.jpg (122.45 KiB) 313 keer bekeken
Station Fictief Baanplan Schaduwstation Peco Code 55.jpg
Station Fictief Baanplan Schaduwstation Peco Code 55.jpg (108.15 KiB) 313 keer bekeken

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D @KevinP dat ziet er goed uit.

Ga je treinstellen gebruiken van zoals Piko Talent2, Concordia, dan kan jij in jouw schaduwstation nog meer sporen creëren, door kopsporen te maken.
Kost wel meer wissels, maar je krijgt wel meer variatie qua treinen die jij op jouw baan kan zetten.
Let wel op dat de treinen van de beneden gaande spoor naar het kopspoor gaan. En vanaf het kopspoor naar de bovengaande spoor.
Dit is volgens mij goed te creëren in de lege ruimte van jouw schaduwstation.
Met vriendelijke groet, Mark

KevinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2024, 15:37

Bericht door KevinP »

Goedemorgen,

Ik ga inderdaad ook met treinstellen rijden inderdaad. Ik ga de mogelijkheid voor extra kopsporen in het SH zeker eens bekijken. Voor nu heb ik hem eigenlijk ingedeeld dat er een tweetal sporen "gesplitst" worden waardoor er 2 treinstellen per opstelspoor kunnen staan.

Maar alvast bedankt voor de goede tip! :D

KevinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2024, 15:37

Bericht door KevinP »

Goedemiddag,

toch heb ik nogmaals naar het plan gekeken & ik miste eigenlijk een doorgaand spoor voor voornamelijk goederen het station te laten passeren. Om dit te realiseren heb ik de laatste beschikbare meter welke ik in de lengte had, erbij genomen in het plan.. Ik weet nog niet of dit de definitieve opzet gaat worden, maar hierbij toch alvast het idee..
Bijlagen
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 - doorgaand goederen.jpg
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 - doorgaand goederen.jpg (107.15 KiB) 213 keer bekeken
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 Schaduwstation - doorgaand goederen.jpg
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 Schaduwstation - doorgaand goederen.jpg (95.22 KiB) 213 keer bekeken

KevinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jan 2024, 15:37

Bericht door KevinP »

Hi,

om de goederentreinen & eventuele doorgaande treinen toch wat meer in beeld te zien heb ik besloten om aan de voorzijde van de baan een verlaagd gedeelte te maken ( m.a.w. het stationsgebied ligt hoger ) wat gaat dienen als paradespoor ( in de tekening ligt het recht toe / recht aan , maar in de praktijk zal het iets meer glooiend komen te liggen ).

Daarnaast heb ik de opzet van het schaduwstation iets veranderd door de sporen in de andere weg te plaatsen. Aan de voorzijde van het schaduwstation is een ijkspoor toegevoegd vanwaar de treinen na het eiken direct richting SH kunnen rijden.

Wat vinden jullie ?

Kevin
Bijlagen
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 - doorgaand goederen incl. paradespoor.jpg
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 - doorgaand goederen incl. paradespoor.jpg (185.17 KiB) 149 keer bekeken
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 Schaduwstation - doorgaand goederen incl. paradespoor.jpg
Station Fictief Baanplan Peco Code 55 Schaduwstation - doorgaand goederen incl. paradespoor.jpg (183.46 KiB) 149 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”