YD8116 - een probleem met weergeven van aspecten

EricLuiijf
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2023, 11:02

YD8116 - een probleem met weergeven van aspecten

Bericht door EricLuiijf »

Ook ik ben begonnen met een YD8116 na het einde van Digikeijs.
Ik dacht dat ik het snapte, maar zie een andere aansturing van mijn seinpalen dan ik verwacht.

Geconfigureerd: 2 lampen, 7 seinen op de YD8116..
Seinen gemaakt als "eigen definitie", type 200 met 2 uitgangen: "Rood" en "Groen".
Aspect 0 - Rood (R)
Aspect 16 - Groen (G)
Aspect 6 - Groen knipper (hierna K(nipper))
Aspect 65 - Groen knipper (K)
Aspect 66 - R en G beide uit
Aspect 69 - G-R blink/blonk (hierna W(issel))

Ik stuur dat aan vanuit iTrain 5.1.9 en een Z21 FW v1.43

Handmatig stuur ik voor het testen de adressen aan vanuit iTrain:
110 - lamp OK
111 - lamp OK
R G K W
------------
112 - R G K x W (aspect 69) doet het niet ("x")
113 - R G K x W (aspect 69) doet het niet
114 - R G K x W (aspect 69) doet het niet
115 - R G K x W (aspect 69) doet het niet
116 - x R R x W (aspect 69) doet het niet, R wordt getoond ipv G (aspect 16) en aansturing R (aspect 0)
117 - x R x W W DOET HET! R wordt getoond ipv G (aspect 16) en geen aansturing R (aspect 0) en geen Knipper
118 - x R K W. W DOET HET! R wordt getoond ipv G (aspect 16)

Alle bedrading getest.
Daar alle in iTraiin aanwezige aspecten wel op een of meer uitgangen gemaakt zijn, denk ik dat noch iTrain noch de Z21 de problemen veroorzaakt (handmatige keuze per accessoire).
Bij de x gevallen in de tabel meet ik ook geen spanning op de specifieke uitgang.
Omdat de seinen allemaal hetzelfde gedefinieerd zijn, verdenk ik de conversie van de aspecten in de XML configuratie naar de schakelmatrix maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Suggesties?
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 20 dec 2023, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag een schermprintje plaatsen aub

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Een plaatje van je definitie doet meer inzicht geven. En bovenal, maak een Ticket aan bij ons op de website.

Groet,
Karst
Yet another Model Railroad Company

Bert_Apd
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2023, 15:37

Bericht door Bert_Apd »

Zoals Karst ook al zegt, een plaatje van de door jou aangemaakte seindefinitie met Device-ID 200 zou misschien wat licht kunnen brengen in de duisternis... ;)

Kun je misschien een schermprintje plaatsen zoals in bijgevoegd voorbeeld?
Hoofdsein 3 Lichts + Cijfer.png
Hoofdsein 3 Lichts + Cijfer.png (85.78 KiB) 437 keer bekeken
Groeten,
Bert

Bert_Apd
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2023, 15:37

Bericht door Bert_Apd »

Hallo Eric,

Mocht je het schermprintje van jouw YD8116 seindefinitie hier nog plaatsen, zet er dan gelijk een schermprintje van de iTrain definitie bij waarmee je het sein aanstuurt.

Groeten,
Bert

EricLuiijf
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2023, 11:02

Bericht door EricLuiijf »

Bijgaand de gevraagde screenshots van de Yamorc configuratie en iTrain sein accessoires met de seinaspecten.
Seinpaaladressen 116 en 117 zijn vergelijkbaar.

Eric

PS prettige feestdagen
Bijlagen
Yamorc_112.png
Yamorc_112.png (89.54 KiB) 351 keer bekeken
iTrain_112.png
iTrain_112.png (133.61 KiB) 351 keer bekeken
Yamorc_113.png
Yamorc_113.png (106.16 KiB) 351 keer bekeken
iTrain_113.png
iTrain_113.png (124.03 KiB) 351 keer bekeken
Yamorc_114.png
Yamorc_114.png (112.24 KiB) 351 keer bekeken
iTrain_114.png
iTrain_114.png (118.87 KiB) 351 keer bekeken
Yamorc_115.png
Yamorc_115.png (108.46 KiB) 351 keer bekeken
iTrain_115.png
iTrain_115.png (160.22 KiB) 351 keer bekeken
Yamorc_118.png
Yamorc_118.png (123.32 KiB) 351 keer bekeken
iTrain_118.png
iTrain_118.png (157.74 KiB) 351 keer bekeken

Bert_Apd
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2023, 15:37

Bericht door Bert_Apd »

Hallo Eric,

Ik heb jouw definities even bekeken.

De zinvolle toepassing ervan ontgaat mij even, zowel in de YD8116 als in iTrain, maar dat terzijde.

Ik zag dat je de bestaande definitie voor het Device-ID 200 (aspect bestand "Device Red-Green Off - On.xml) hebt aangepast en heb dat daarom hier ook maar even gedaan om de correcte werking van jouw definities te kunnen controleren.

Mijn met jouw gegevens geconfigureerde YD8116 ziet er dan als volgt uit:
Eric_11.jpg
Eric_11.jpg (120.87 KiB) 311 keer bekeken
Eric_12.jpg
Eric_12.jpg (109.4 KiB) 311 keer bekeken
Voor zover ik kan nagaan komt deze configuratie overeen met de jouwe.

Ik heb hier bij mij de met deze configuratie ingestelde YD8116 getest en - in combinatie met de YD7001 - rechtstreeks aangestuurd via DCCext [wisseladres , aspectnummer].

Daarbij heb ik geen bijzonderheden kunnen constateren, alles werkte normaal:

- adres 110 Lamp, 1 uitgang, aan via aspect 16, uit via aspect 0
- adres 111 Lamp, 1 uitgang, aan via aspect 16, uit via aspect 0
- adres 112 Sein, 2 uitgangen:
aspect 0 - uitgang 1 aan, uitgang 2 uit
aspect 6 - uitgang 1 uit, uitgang 2 knippert
aspect 16 - uitgang 1 uit, uitgang 2 aan
aspect 65 - uitgang 1 uit, uitgang 2 knippert
aspect 66 - uitgang 1 uit, uitgang 2 uit
aspect 69 - uitgang 1 knippert, uitgang 2 knippert tegengesteld
- adressen 113 t/m 118 Seinen, elk 2 uitgangen, werking conform adres 112.


Je schreef in je eerste bericht het volgende:
Omdat de seinen allemaal hetzelfde gedefinieerd zijn, verdenk ik de conversie van de aspecten in de XML configuratie naar de schakelmatrix maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Ik denk dat die verdenking dus niet correct is, bij mij werkt die conversie dus wel.

Verder schreef je nog het volgende:
Ik stuur dat aan vanuit iTrain 5.1.9 en een Z21 FW v1.43
...
Daar alle in iTraiin aanwezige aspecten wel op een of meer uitgangen gemaakt zijn, denk ik dat noch iTrain noch de Z21 de problemen veroorzaakt (handmatige keuze per accessoire).
Jouw aansturing en hardware heb ik hier niet en kan dus niet controleren wat bij jou de problemen dan wel veroorzaakt, het spijt me.

Tot zover mijn bevindingen.

Ik wens ook jou prettige feestdagen.

Groeten,
Bert

EricLuiijf
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2023, 11:02

Bericht door EricLuiijf »

Bert,

Dank voor het testen.
Qua zinvolheid:
- aspect 6/65 volgt uit de Regeling Spoorverkeer Nr. 206a/b
- aspect 69 aangemaakt om de beide lampen handmatig te testen
Verder wil ik ook DCC/Ext begrijpen.

Uit jouw testen volgt dat ik mijn 8116 verder aan de tand moet voelen.
Zou het resetten van de 8116 een oplossing kunnen zijn?
Heeft iemand ervaring met de best lastige procedure?

Eric

Bert_Apd
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2023, 15:37

Bericht door Bert_Apd »

Hallo Eric,

Ik werd door een bekende rechtstreeks benaderd met de mededeling dat er op het plaatje van Device-ID 200 iets niet klopte: Aspect 16 had [ON OFF] in plaats van [OFF ON]... :o
En inderdaad, die stonden omgedraaid...
Ik had blijkbaar een onjuist plaatje van eerdere (handmatig) overgenomen gegevens afgedrukt en geplaatst, uit het opnieuw importeren van het door mij geteste xml-bestand bleek het daar gelukkig wel goed in te staan:
Eric_14.jpg
Eric_14.jpg (118.42 KiB) 276 keer bekeken
Aangezien de YD8116 nu toch weer geladen was heb ik voor alle zekerheid nog een keer getest en die test bevestigde de al eerder gemelde resultaten.
De voorgaande test en de door mij vermelde resultaten waren dus (gelukkig) wel representatief. ;)

Is het je overigens bekend dat je vanuit het Z21 Maintenance Tool ook rechtstreeks DCCext opdrachten via de Z21 naar decoders zoals bijvoorbeeld de Roco 10837 Signal Decoder kunt zenden?
En dat werkt ook naar de YD8116 zoals ik nu ook nog maar even heb getest met de inmiddels weer geladen definities van jou:
Eric_15A.jpg
Eric_15A.jpg (100.17 KiB) 276 keer bekeken
Met andere woorden, de aansturing vanuit de Z21 (bij mij een simpele z21 Start) gaat ook bij mij met jouw YD8116 definities zonder problemen.

Verder even het volgende:
Uit jouw testen volgt dat ik mijn 8116 verder aan de tand moet voelen.
Zou het resetten van de 8116 een oplossing kunnen zijn?
Waarom als iets (nog) niet werkt altijd als eerste de YD8116 gaan resetten?
Je hebt meerdere (blijkbaar voor jou nog onbekende) variabelen in het hele traject naar de 8116 zitten: iTrain, de Z21 met zijn definities etc.
Waarom dan beginnen met bedenken dat de fout bij de YD8116 zal zitten?

Waarom ben je om DCCext te leren kennen niet begonnen met een op de YD8116 standaard aanwezig normaal NS 3-lichts sein?
Dat zit ook standaard in de Z21 Signal Definitions en de Z21 App.
Dan schakel je in eerste instantie fouten in eigen definities helemaal uit. Voor het testen van YD8116 maak ik ook gebruik de meest elementaire verbinding en aansturing: rechtstreeks vanuit de YD7001 naar de YD8116 op basis van DCCext commando's met het gewenste aspect, vervolgens met de Z21 App controleren of de YD8116 ook daarmee de juiste seinbeelden toont.
Dan weet je tenminste zeker dat de seindefinities in de YD8116 correct zijn en werken.

Tenslotte nog even dit:
Zou het resetten van de 8116 een oplossing kunnen zijn?
Heeft iemand ervaring met de best lastige procedure?
Eric_16.jpg
Eric_16.jpg (55.94 KiB) 276 keer bekeken
Wat is er zo lastig aan het simpel drukken op de "reset" knop? :roll:

Succes met het verdere verkennen van DCCext.

Groeten,
Bert

PS: ik heb nog een niet verkleind schermprintje van het Z21 Maintenance Tool in de bijlagen toegevoegd, dat is beter leesbaar.
Bijlagen
Eric_15.jpg
Eric_15.jpg (286.08 KiB) 276 keer bekeken

EricLuiijf
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 dec 2023, 11:02

Bericht door EricLuiijf »

Mijn probleem is uit de wereld!

Bert, dank voor de tip om Z21 maintenance te gebruiken voor het testen van DCC extended aspecten. Het zit wat verstopt in Z21. Ik kon daardoor zonder interventies door iTrain vanuit bloklogica alle signaalbeeldaspecten van de zeven seinen aansturen en testen. Wederom faalden er een aantal aspecten.

Daarna toch de stap genomen om de YD8116 te voorzien van nieuwe firmware door deze te herladen via de relatief complexe procedure (programmaknop ingedrukt houden terwijl je ok moet aanklikken op de laptop; die staat bij mij op ruim 1.5 m afstand).

Daarna werkte alles ineens zoals ik bedacht had, zowel met Z21 Maintenance als met iTrain!

Nogmaals bedankt voor jullie suggesties!

Eric

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

EricLuiijf schreef: Mijn probleem is uit de wereld!
Mooi !! 8-)
EricLuiijf schreef: Daarna toch de stap genomen om de YD8116 te voorzien van nieuwe firmware door deze te herladen via de relatief complexe procedure (programmaknop ingedrukt houden terwijl je ok moet aanklikken op de laptop; die staat bij mij op ruim 1.5 m afstand).
Raar... waarom moest je de bootloader activeren ? Kon je niet gewoon een firmware update doen ? Dan moet je geen enkele knop drukken, alleen op de Update Firmware Button klikken en gaan.

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

Plaats reactie

Terug naar “YD8116 Signal decoder”