YD6016.. in combinatie met Märklin 3-rails

YD6016LN-CS, YD6016ES-CS
jvanderster
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2023, 13:49

YD6016.. in combinatie met Märklin 3-rails

Bericht door jvanderster »

Goedemiddag.

Ik ben begonnen met het maken van een spoorbaan met Märklin c-rails (daar had ik het nodige van gekregen).
Deze wil ik digitaal (alles DCC) maken en (uiteindelijk) met software besturen (bijv. met i-Train of Rocrail) m.b.v. een hopelijk komende YD7001-E.

Voor de wissels wil ik de YD8008 Solenoid gebruiken en ben nu aan het kijken naar op welke wijze ik bezetmelding kan toepassen.

Inmiddels al aan het inlezen via Internet, daar wordt met name over 2-rails gesproken en uitgelegd en daarbij niet zoveel over de Yamorc-producten.

In de huidige handleiding van de YD7001 staat onder meer:
"Omwille van de H-brug (sdatgene wat de digitale spanning maakt) in de YD7001, mogen DTS88n-GND feedbackmodules niet in combinatie met de rail-
massa worden gebruikt. Dit leidt onvermijdelijk tot de vernietiging van de YD7001.
• Hetzelfde geldt ook voor alle andere terugmelders van andere fabrikanten die doormiddel van gemeenschappelijke ground schakelen.
• Als een 3-rail gebruiker nog steeds met de YD7001 wil rijden en terugmelden , moet de DTS88n-CS worden gebruikt i.c.m. 2k2 weerstanden op de uit-
gangen van de bezetmeldmodule. Dit is tevens mogelijk met de YD6016LN-CS en YD6016ES-CS modules."

Dit roept bij mij de volgende vragen op (ter zekerstelling) waarvoor graag een reactie:
- Als ik de YD6016LN-CS en/of YD6016ES-CS modules gebruik, dan gaat dat e.e.a. als stroomdetectie werken, dan zijn de 2k2 weerstanden niet meer nodig?
- Massa detectie met de YD7001 is alleen mogelijk met de YD6016ES-OPTO? Die is voorlopig niet leverbaar zie ik, is via een ander merk/type aan te bevelen? Via massa detectie lijkt eenvoudiger te realiseren.
- Welke voor- of nadelen zijn er bij het gebruiken van een aantal YD6016LN-CS ten opzichte van 1 YD6016LN-CS in combinatie met een aantal YD60616ES-CS modules behalve de prijs?
Op de YD7001 is mijn beeld kan de YD6016ES-CS worden aangesloten via de S88n aansluiting en de YD6016LN-CS op de Loconet-T aansluiting, m.a.w. beide kan. Of mis ik iets?

jvanderster
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2023, 13:49

Bericht door jvanderster »

Vervolg op mijn eerdere bericht.

Als ik het goed begrijp, als ik de middenrail isoleer (met de 74030) voor het maken van blokken en die blokken aansluit op bijvoorbeeld de YD6016LN-CS dan zorgt de YD6016LN-CS voor de stroom in die blokken en voor de bezetmelding via stroomdetectie. Klopt dit?
yd6016.JPG
yd6016.JPG (84.11 KiB) 384 keer bekeken

jvanderster
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2023, 13:49

Bericht door jvanderster »

Inmiddels weer wat verder met uitzoeken...

O.b.v. wat hier viewtopic.php?t=998&start=10 is genoemd kan een baan ook ongedetecteerde stukken hebben, dan is gebruik van een diodeschakeling nodig. Of door alle stukken via detectie decoders te laten lopen is dat niet meer nodig (ik moet dan eerst nog even kijken hoeveel stukken dat dan zijn :) ).

M.a.w. voor een c-rails baan kan via de contactrail door blokken te isoleren gebruik gemaakt worden door de YD6016 types ic.m. met de YD7001 lijkt me.

Klopt dit en/of moet ik ergens anders nog rekening mee houden? Wie kan mij wat zekerheid bieden?

@DTS zoals in de hierboven genoemde link wat langer geleden is vermeld, hebben jullie hier kant-en-klare diodeschakelingen voor i.c.m. de Yamorc producten?

Ik wil met voorlopig met 3 locomotieven gaan rijden overigens en waarschijnlijk via iTrain.

Dank alvast, groet,
John.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi John,

Zojuist ook al even op FB deze reactie gegeven:

De YD7001 is niet geschikt voor 3-Rail. In geval van Marklin adviseren we eigenlijk altijd de CS3 te gebruiken in combinatie met de 60881 bezetmeldmodules.

Voor de wisselspoelen gebruiken we wel YaMoRC, de YD8008 is enorm stabiel op de magneetspoelen van Marklin.

Ik zie dat je bij ons een YD7100 had voorbesteld. Als je mij een email doet kan ik die voor je annuleren, er zijn genoeg wachtenden op de reservelijst.

Mijn advies, kom eens langs voor een adviesgesprek in plaats van zelf het wiel uit vinden ;). Dat scheelt je veel problemen zoals deze. Want in de teruggevonden correspondentie heb je niet kenbaar gemaakt dat je gebruik maakt van 3-Rail.

Boek even een adviesgesprek via deze link:
https://www.dtswebshop.nl/nl/bookings?s ... 76e4a8e421
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

jvanderster
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2023, 13:49

Bericht door jvanderster »

Dank voor je bericht @DTS . Helder.

Is de Z21 nog het overwegen waard?

Helaas kan ik op vrijdagen niet i.v.m. langdurige cursus.

Groetjes,
John.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi, Nee dan heb je dezelfde nadelen als met de YD7001.

De enige twee opties momenteel die goed functioneren is de CS3+ en de ECoS2. Waarbij je bij de EcoS2 wel de YaMoRC YD6016 kunt gebruiken.

De voorkeur blijft CD3+, die functioneerd beter met MFX.

Als je kiest voor Marklin zal je inherent moeten accepteren dat je flink moet investeren. Wil je goedkoper uit, schakel dan van 3-Rail over op 2-Rail. Die kostenverdeling is dan anders. Waar bij 3-Rail de grootste investering de centrale is, is dat bij 2-Rail meer gericht op de randapparatuur.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

jvanderster
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2023, 13:49

Bericht door jvanderster »

Hoi, dank voor je snelle reactie.

Klinkt wel logisch inderdaad.

CS3+ zal het gezien het al aanwezige c-rails materiaal wel gaan worden, dan inderdaad helemaal voor gemaakt.
Ik ga de Märklin info er over er eens op nalezen. Dank.

Overigens, wat ik nu heb is DCC geschikt.

Groetjes,
John.

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Hoi John,
Als je toch gebruik wilt maken van bezetmelders met massadetectie dan zou je een HSI88 van Littfinski kunnen overwegen. Die staat helemaal los van de centrale en die sluit je met een USB aan op je computer.
Die werkt bij mij al meer dan 10 jaar vlekkeloos.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

guy1846
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2021, 17:46

Bericht door guy1846 »

Dag Albert.
welke type massadetectie bezetmelder adviseer je dan, met of zonder opto coupler.
ik ga ervan uit dat je met DCCex en Rocrail werkt,
gr guy

Anne W
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2022, 19:15

Bericht door Anne W »

Ik denk https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki ... :rm-88-n-o , deze gebruikt, net als de stroomdetectie melders, ook de digitale spanning om te detecteren en geeft die detectie via een optocoupler door aan het S88 systeem, net als bij de stroomdetectie.

Groet, Anne W

Plaats reactie

Terug naar “YD6016 Bezetmeld producten”