Lux wielenreiniger

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ik heb nog een tip:
De motor sluit je aan tussen +12V en de sink-driver. Als je geen 12V ter beschikking hebt kun je een DC-DC-omzetter gebruiken om een spanning van 12V te maken. Dat is véél goedkoper en eenvoudiger dan met een aparte voeding werken. De DC-DC-converter laat je dan bijvoorbeeld 15V in 12V omzetten.
Ikzelf had al een DC-DC-converter op mijn baan om spanning voor de verlichting te leveren.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Oe, zal even moeten kijken wat er uit komt daar. Bedankt voor de tip!
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

De voeding die bij de OC32 hangt levert 7,5v. Te weinig voor de 12v die motor vraagt. Elders onder de baan hangen trafo's die wel 12v aan boord hebben.
Als ik de +12v extern pak en andere op de sink driver aansluit, sluit ik de boel dan niet kort met doorbranden tot gevolg? Ben een leek op dit gebied.. :lol:
Wil het graag goed uitgezocht hebben voor ik dit soort dingen doe, maar op internet wordt ik ook niet veel wijzer zeg maar..
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Sylvester
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2022, 10:50

Bericht door Sylvester »

Hi Wouter, De OC32 heeft een mogelijkheid om een externe 12 volt spanning aan te sluiten. Je moet wel en jumper verwijderen. In jouw geval zou ik zeker een zwaardere uitgang maken m.b.v. een module die je in de plaats van een driver IC zet.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Beste Wouter,
de sink-driver van Van Perlo kan 500mA aan. Zie de handleiding. Dat is ruim genoeg voor deze motor.
Controleer nog even of je de sink driver van 500mA hebt, want die werd bij mij niet standaard meegeleverd. De schakeling staat in de handleiding. Zie §4.4.3 voor het verwijderen één van van de jumpers en §6.4.10 voor de motor (er zijn twee jumpers ,één voor Vp1 en één voor Vp2. ER MOGEN GEEN ANDERE AANSLUITUINGEN op Vp1 of zo je wilt Vp2 zitten, MET ANDERE SPANNINGEN. De +12V zet je dan ook op de gekozen Vp (motor én + op Vp)

Ik heb het zelf gedaan met de + kant direct aan de + van de voeding en niet aan de OC32,maar dan moet je wel een diode parallel aan de motor aansluiten, dus tussen de + en de aansluiting op de OC32. Als je dat wilt doen (niet volgens de handleiding) dan moet je mijn hulp nog een keer inroepen. Eigenlijk is dat nog eenvoudiger, maar vergt een diode van 20 eurocent. Die moet je wel zo parallel aan de motor schakelen dat hij GEEN stroom doorlaat van + naar -. (dus de- aan de + kant en omgekeerd). Je hoeft dan niet verder aan de OC32 te rommelen. Maar ik neem aan dat je het liever volgens de handleiding doet.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Olloa,

Als ik het goed begrijp, moet ik JP1 (of JP2) van de printplaat afhalen en via VP1 (of VP2) de 12v aanvoeren. Dat betekend dan dat alle aansluitingen (pinnen) dus voorzien zijn van 12v?

Nog best lastig te begrijpen dit. Ik heb voor mijzelf even een 'schets' opgezet, maar ook dan is het mij nog niet geheel duidelijk.
Als ik de door jou benoemde paragrafen bekijk, lijkt het mij logisch. Maar goed, als ik er dan even over na ga denken dan krijg ik een error.. :oops:

§4.4.3
Ik verwijder Jp1 uit de OC32. Er staat dus geen spanning (7,5v vanuit OC32) meer op K5A (pinnen (Q) 0-15)
Ik sluit de 12v (externe trafo) aan op Vp1. Er staat nu spanning (12v externe trafo) op K5A (pinnen (Q) 0-15)

-- Tot zover helder! --

Nu moet ik de motor dus aansluiten op de Vp1, hier staat als spanning (12v) op vanuit de externe trafo. (§6.4.10)
De andere draad van de motor sluit ik aan op 1 van de pinnen 0-15 (Qx).

Hier staat dan toch ook al 12v op, dan ga ik van 2 kanten 12v naar de motor toe voeren? Of zitten de pinnen (Q) verbonden met de - (gnd) van de OC32? Dit laatste stukje loop ik nog even op spaak en wil ik voor mijzelf helder hebben voordat ik de motor of de OC32 naar de eeuwige jachtvelden help.. Het kost allemaal al genoeg.. ;)
Bram schreef: 19 okt 2023, 23:13 Ik heb het zelf gedaan met de + kant direct aan de + van de voeding en niet aan de OC32,maar dan moet je wel een diode parallel aan de motor aansluiten, dus tussen de + en de aansluiting op de OC32. Als je dat wilt doen (niet volgens de handleiding) dan moet je mijn hulp nog een keer inroepen. Eigenlijk is dat nog eenvoudiger, maar vergt een diode van 20 eurocent. Die moet je wel zo parallel aan de motor schakelen dat hij GEEN stroom doorlaat van + naar -. (dus de- aan de + kant en omgekeerd). Je hoeft dan niet verder aan de OC32 te rommelen. Maar ik neem aan dat je het liever volgens de handleiding doet.
Vooral dit brengt mij enigszins van de wijs, omdat er (voor mijn idee) verder nergens helder is hoe de -/0/gnd loopt.. Dit hoef ik bv niet ook op de externe trafo aan te sluiten?
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Sylvester
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2022, 10:50

Bericht door Sylvester »

Wouter, De plus van de externe voeding gaat naar de OC32, de min moet worden verbonden aan de algemene min die ook de OC32 voedt.
Met het weghalen van de jumper wordt alleen de + onderbroken naar de sinkdrivers.
Groet Sylvester.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

Sylvester
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2022, 10:50

Bericht door Sylvester »

Wouter, de veiligste methode om de motor van de Lux reiniger te besturen is via een relais, dan hoef je niets te doen aan de OC32, wel zou ik de diode toepassen die Bram omschreef.
Groet Sylvester.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Sylvester schreef: 20 okt 2023, 13:25 Wouter, De plus van de externe voeding gaat naar de OC32, de min moet worden verbonden aan de algemene min die ook de OC32 voedt.
Helder! Maakt het daarbij uit dat de voeding van de OC32 een Meanwell 7,5v is en de andere uhlenbrock 12v/15v trafo? 0v/gnd is 0v/gnd? Toch? :roll:

De optie van de relais had ik ook al bekeken, dan kan ik de andere pinnen gewoon gebruiken voor wat andere dingen, anders zet ik de helft van de pinnen op 12v terwijl ik er slechts 1 nodig heb.. Een beetje zonde van de overige aansluitingen lijkt mij. Alleen dan het probleem, welke moet ik hebben. Heb al zitten zoeken en kijken, maar dat bos staat zo vol met zo veel verschillende bomen dat ik echt de weg niet weet.. :lol: :oops: :oops:
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Wouter,
de sink-driver werkt als een soort elektronisch relais naar de nul, de massa. Hij schakelt de verbinding naar de massa (0V) in- of uit. De + van de motor zit aan de 12V. De - van de motor gaat via de sink-driver naar de massa, maar als de sink-driver dicht zit loopt er geen stroom.

Die Vp- aansluiting zit er omdat een motor die uitschakelt best een grote spanningspuls kan leveren. Dat hindert niet als de sink-driver open staat, maar als hij dicht is kan de stroom nergens heen. De diode zorgt er voor dat de stroom wordt afgevoerd.
In het plaatje zie je wat er in de chip van de sink-driver zit. De piepkleine pijltjes zijn de zogenaamde diodes, die maar in één richting doorlaten in de richting van het pijltje. De 'COMMON zit aan de aansluiting Vp op de OC32. De Vp zit, als je de jumper weghaalt verder nergens aan vast. Ik schreef dat je die diode ook best extern kan aanbrengen. Maar dat hoeft niet.

Als je het gewoon zo aansluit als in de handleiding van de OC32 staat kan er echt niets gebeuren.
Als je het nog niet vertrouwt kun je Leon van Perlo op /https://www.dinamousers.net/ vragen om uitleg.

Nogmaals ten overvloede: gebruik wel de 500mA sink-driver!

Een relais inschakelen lijkt veilig, maar een relais heeft eigenlijk precies dezelfde problemen als een motor. Die problemen worden wel ondervangen met relaismodules die in de handel zijn.
Bijlagen
TBD62083.jpg
TBD62083.jpg (13.5 KiB) 176 keer bekeken
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”