Lux wielenreiniger

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Lux wielenreiniger

Bericht door OBBinN »

https://www.lux-modellbau.de/cms/front_ ... ?idart=247

Ik zit te twijfelen om er een aan te schaffen en ergens op de baan in te gaan bouwen. Heeft er iemand ervaring met zo een apparaat? Nu zijn er 2 varianten, de 9310 en de 9310.7. Wat is het precieze verschil? Of is het verschil enkel dat de 9310 analoog werkt en de 9310.7 digitaal is? En wat is er dan digitaal? Hoe werkt dat apparaat precies? Heel de tijd laten draaien lijkt mij redelijk wat geluid te produceren, dus moet die aan en uit te schakelen zijn (icm met iTrain?)

Heb wel het een en ander gevonden, maar het wordt/is mij niet duidelijk welke ik nou zou moeten aanschaffen voor mijn wensen. Wat voor schakeldecoder zou erbij moeten komen etc?

Wie o wie kan mij hierin verder helpen? :)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Beste OBBinN,
ik heb zo'n wielenreiniger, digitale uitvoering.
Die heb ik zo op een OC32 aangesloten dat iTrain de reiniger op 2 snelheden kan aansturen. Ik ga er even van uit dat je met Dinamo werkt als interface naar de baan.
Het geluid valt mee, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de motor constant draait. Bij mij draait hij als er een trein in het blok(deel) is.
Het lukt vast ik ook wel om de analoge uitvoering in te passen, alleen is de 2-snelheden oplossing dan alleen te bereiken met 2 relais, en met 1 snelheid met 1 relais. Iets ingewikkelder in opbouw, maar wel wat goedkoper. Binnen iTrain kun je dan de relais besturen. Kan ook met een knopje op het iTrain-schakelbord. Zie de figuur, daar is een 3-standen schakelaar zichtbaar, die drie aspecten op de OC32 aanstuurt. Hij staat nu uit (op 0, bij het rode pijltje)Afbeelding
Als je niet met Dinamo werkt moet er wel een mogelijkheid zijn om motoren aan te sturen, of minstens een relais. Maar dat zal wel altijd het geval zijn.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-10-17 114020.jpg
Schermafbeelding 2023-10-17 114020.jpg (2.79 KiB) 369 keer bekeken
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Hallo Bram,

Ik heb de Intellibox 2 staan waaruit DCC komt rollen, hiernaast heb ik ook de OC32ng draaien. Bij de digitale uitvoering, wat voor decoder zit daar bij?

Ik heb inmiddels een analoge versie op de kop getikt en zal dus een decoder of andere aansturen moeten toevoegen. Eerst eens zien als die binnen komt.

Bedankt voor je reactie!
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi OBBinN,

ik heb geen idee wat voor decoder erin zit. Ik ga nou eigenlijk twijfelen. Ik stuur geloof ik de motor gewoon aan met de motoraansturing die de OC32 levert. Er zit gewoon een motortje in dat met pulsen gestuurd wordt niet via een DCC-code. Dat motortje kun je ook gewoon aan en uit zetten met een relais. Daar heb je geen dure decoder voor nodig. Als je hem langzamer wilt laten lopen zet je een weerstand in serie met het relais. Kost 5 eurocent. Verder valt er niets te sturen. Maar of langzamer lopen echt zinvol is??? Ik denk het eigenlijk niet. Het beperkt het geluid een beetje.
Maar als je een analoge uitvoering hebt: doe het gewoon met een simpel relais, zou ik denken.

(Het is alweer een jaartje geleden dat ik het ding gemonteerd heb)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Ik heb nu even in de handleiding gekeken. Bij de digitale uitvoering wordt een relais gestuurd via DCC op de railspanning. Bij de analoge uitvoering zit er een aparte aansluiting voor de motor, waar je een spanning van 0 tot 12 V op kan zetten. Samen met iTrain is de digitale uitvoering dus een beetje zinloos.
Over de decoder staats niets in de handleiding, behalve dat het een ' multiprotocoldecoder' is. Zoals gezegd doet die niet meer dan aan en uitzetten van de motor.

Heb nog even in mijn OC32-config gekeken hoe mijn OC32 het motortje aanstuurt. Ik heb hem op PWM staan. Bij 'niet draaien' in aspect 0 staal het level (Set Level) op 0, bij 'aspect1' draaien op halve kracht op 15 en bij aspect 2 (volle kracht) staat het level op 30. Volgens mij zit het motortje gewoon op de uitgang van de OC32. Het is wel zo dat de motor misschien 100 mA vraagt (staat niet in de handleiding). Er moet dus wel een versterkertrap, dus bij voorkeur de 500mA sink driver van Vpeb (die had ik nog liggen) in de OC32 sectie geschoven moet worden. (ik heb geloof ik nog een losse liggen, voor als je hem nodig hebt. Ik zal eens kijken)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Bram schreef: 17 okt 2023, 14:48 Heb nog even in mijn OC32-config gekeken hoe mijn OC32 het motortje aanstuurt. Ik heb hem op PWM staan. Bij 'niet draaien' in aspect 0 staal het level (Set Level) op 0, bij 'aspect1' draaien op halve kracht op 15 en bij aspect 2 (volle kracht) staat het level op 30. Volgens mij zit het motortje gewoon op de uitgang van de OC32. Het is wel zo dat de motor misschien 100 mA vraagt (staat niet in de handleiding). Er moet dus wel een versterkertrap, dus bij voorkeur de 500mA sink driver van Vpeb (die had ik nog liggen) in de OC32 sectie geschoven moet worden. (ik heb geloof ik nog een losse liggen, voor als je hem nodig hebt. Ik zal eens kijken)
Wat betreft de OC32 aansturing, de sinkdriver heb ik zelf ook. Worden standaard meegeleverd (of zijn dat niet de goede.. TBD62083 heb ik)
Nu zit ik voor de grap alvast in de OC32 config te kijken naar de instelling, hoe heb je dat precies ingesteld? Welk device heb je gebruikt etc? Ik kan er in de handleiding (nog) niets over vinden verder..

6.4.10 Motoren (unidirectioneel)OC32 I/O Pin: 500mA Sink Driver
Het aansturen van een gelijkstroommotor die slechts één
kant op hoeft te draaien is eenvoudig. Sluit motor aan
tussen Vp en uitgang zoals getekend in figuur 36.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ow wacht even, vinkje vergeten aan te aan te zetten. Komen alle details naar boven, zo ook de PWM. Zodra het apparaat is ingebouwd en aangesloten ga ik er even naar verder naar kijken hoe het zit.

DCC kan ik uit de huidige bedrading aftappen en de motor stuur ik dan vanuit de OC32.. Moet wel lukken.. :lol:
Als ik dat voor elkaar heb nog binnen iTrain de zaak aan de gang krijgen, maar ook dat moet te doen zijn dmv acties oid
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Beste Wouter,
mijn OC32's hadden geen sink-drivers. Dat scheelde weer een centje, maar hier is hij echt wel nodig. Meestal heb he die drivers niet nodig als je geen spoelen wilt aansturen. Ik gebruik allemaal servo's. Dan werkt het handiger zonder sink-driver.

Ik heb de instellingen van aspect 0 als bijlage toegevoegd. Hiermee kun je een motor aansturen. Je gebruikt de pulsbreedtemodulatie (PWM). Bij level 0 staat de motor stil. Met het level kan je dan de snelheid regelen voor de andere aspecten.
Heb je hier genoeg aan?
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-10-18 201439.jpg
Schermafbeelding 2023-10-18 201439.jpg (131.33 KiB) 310 keer bekeken
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Bram,

Daar moet ik het begin wel mee kunnen maken. Het is al weer een behoorlijke tijd terug dat ik de met OC32 aan het rommelen geweest ben, dus moet het weer even herontdekken.. :mrgreen:

Tot zo ver bedankt voor hulp en info 8-)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Succes Wouter,
Ja, miet lukken denk ik zo.
Ik hoor misschien hier wel of het gelukt is, of nog niet,
(zie nog mijn tip hieronder!)
Laatst gewijzigd door Bram op 19 okt 2023, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”