loc decoder

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

loc decoder

Bericht door Erik-B »

Ik heb juist bij "Martin" een lokje gekocht; maar het is nog DC.
nu leek het mij leuk om daar zelf eens een loc-decoder in te bouwen.
Als ik dan toch bezig ben ook de gloeilampjes van de verlichting wil ik vervangen door LED .

Was even in de on-line shop gaan kijken en zie gelijk de bomen niet meer tussen het bos. Zoveel verschillende loc-decoders. :oops:
Wat raad men aan als Loc-decoder? Veel funtionaliteiten verlang ik niet : rijden, stoppen, vooruit/achteruit en de verlichting leek me al voldoende.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Sylvester
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2022, 10:50

Bericht door Sylvester »

Hi Eric, kijk eens bij TOM, decoders werken goed zijn klein. ik weet niet of ze klein genoeg zijn, maar dat weet Martin wel. ( hij levert ze ook )
Succes met inbouwen, leuk klusje.
Groet Sylvester.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Heb net deze decoder binnen : DOEHLER & HAASS DH10C 2e generatie.
Is heel klein maar kan een behoorlijk zware motor aan (kan 1,5 amp. motorstroom aan).
Is dus misschien een idee?
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Hey Erik,

En welke merk locomotief heb jij gekocht en is deze voorbereid op een decodertje? Next18 of Nem stekker? Hoeveel ruimte is er?

Tja, en wat voor merk decoder? Minitrix is vuistregel een Doehler en Haass; Voor Fleischmann, Hobbytrain zal ik jouw geval gaan voor TrainOmatic of Kuehn N045, dat zijn de 2 budget decoders.
Maar het is ook wat jouw zelf bevalt en begrijpt om je lok in te regelen.

Maar gewoon even een lijstje zoals mijn ervaring is:
Doehler en Haass (DH-reeks) = goede rijeigenschappen bij langzaam rijden.
Zimo = de rolex onder de decoder :D
Kuehn = gewoon goede decoders, voor rijden.
Uhlenbrock = vooral in de Piko goede ervaringen mee, overige merken niet zo.
Lenz = voor mij nog onbekend, wat ik van HO rijders heb gehoord, gewoon goede decoders.
TrainOmatic = goede budget decoder, heeft PID regelen. Voor het geld zeker geen verkeerde decoder.
ESU = V4 reeks had ik goede ervaringen mee, maar ik heb de laatste jaren veel vervangen van de decoder.

Maar voor als geldt, is techniek, combinatie motor, printplaat onderdelen, persoonlijke voorkeur moet net allemaal goed vallen ;) :D

Sommige mensen houden vast aan 1 merk decoder, en andere kiezen per lok de juiste match voor hun gevoel, tja het is precies wat jij zelf wilt.

Ik zelf zal jij adviseren om gewoon de juiste boom te kiezen die voor jouw goed voelt, en ander "onze Martin" even om raad vragen.
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Het is een kuehn n45 geworden. Er waren maar twee typen in voorraad. De rest was allemaal op bestelling. De loc is een FM78 (DC)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

denobis schreef: 23 aug 2023, 20:32 Heb net deze decoder binnen : DOEHLER & HAASS DH10C 2e generatie.
Is heel klein maar kan een behoorlijk zware motor aan (kan 1,5 amp. motorstroom aan).
Is dus misschien een idee?
Voor dit model is dit de beste keuze inderdaad. De bedrade versie.
Anders zou je kunnen gaan voor een Kuehn N45 of een Zimo MX616
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Erik-B schreef: 23 aug 2023, 21:04 Het is een kuehn n45 geworden. Er waren maar twee typen in voorraad. De rest was allemaal op bestelling. De loc is een FM78 (DC)
Ook gewoon goed hoor :)
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

whow, :oops: :shock:
decoder is toegekomen, wat is dat klein zeg ...
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”