Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Even een klein uitstapje...

Het najaar is weer begonnen en de jongste muiters zijn weer begonnen met hun treinbaan. Handig zo'n mancave op het zolder.

Ditect inspiratie om vanavond zelf ook maar weer een paar draden te trekken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rthuinte op 16 nov 2022, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1136
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Gaaf! Schijnt dat je dit ook aan kunt sturen met iTrain....
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

DTS schreef:Gaaf! Schijnt dat je dit ook aan kunt sturen met iTrain....
Ik voel weer een nieuwe uitdaging aankomen... Toch denk ik dat ik deze hobby eerst maar aan mijn kinderen overlaat en mij blijf focussen op mijn eigen baan AfbeeldingAfbeelding



rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Na de inspiratie van de kinderen, nu ook weer wat actie op mijn eigen baan.

Allereerst de Sprog voor het programeerspoor gemonteerd en van voeding voorzien.

Afbeelding

De eerste 3 servo's zijn aangesloten op de SP04R en de bijbehorende puntstuk heb ik aangesloten op de HPP4 (hiervoor heb ik nog een montage houder in bestelling staan en die komt volgens mij morgen of overmorgen binnen).

Afbeelding

Volgende stap de OC32 monteren en aansluiten en dan kunnen we de eerste 3 wissels (servo en puntstuk) aansluiten. Ik heb de OC32 al met 2 weerstandsbanken voorzien, dus hier zou ik nu 16 wissels mee moeten kunnen bedienen.

Na deze eerste 3 wissels liggen er nog 3 wissels op de baan te wachten die al van servo's zijn voorzien en ook een draad hebben voor het hartstuk, dus wat dat betreft kunnen we weer verder. Wordt vervolgt...

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1136
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Goed bezig!!! Je bestelling is trouwens gisteren verzonden dus zal er vandaag moeten zijn :D
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

DTS schreef:Goed bezig!!! Je bestelling is trouwens gisteren verzonden dus zal er vandaag moeten zijn :D
Vandaag al ontvangen. Super en wederom bedankt voor de snelle levering. Ik kan weer verder met de installatie.

Afbeelding

Na deze aansluitingen zullen er eerst weer nieuwe TM44, HPP4 en waarschijnlijk OC32 modules moeten komen, maar goed stap voor stap, dan blijft het overzichtelijk qua werk AfbeeldingAfbeelding

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

Om het werken wat makkelijker te maken, vandaag en cadeau van mijn schoonouders gekregen...

Een soldeerstation, de-soldeerpomp en krimptang.
Afbeelding

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1136
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Lekker bezig!!!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

rthuinte
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:47

Bericht door rthuinte »

De eerste 6 wissels zijn bedraad en voorzien van een servo. Nu eerst maar eens kijken of ik de wissels kan aansturen...

Gelukkig, de Dinamo config heeft de TM44 en OC32 modules gevonden... De dipswitches staan goed, op naar de servo's.

De juiste pins selecteren en de pin offset direct maar aanpassen, zodat ik later de relais ook mee kan laten schakelen. Ik had de OC32 om en om voorzien van weerstandsbanken, want dat leek me makkelijker met de aansluiting van de voedingsspanning voor de SP04R en vandaar dat de relais 8 pinnen verder zitten in plaats van 16 (standaardwaarde).

De juiste servo begint te bewegen, dus de pinnummers kloppen. Nu de instelling nog... Eerst de range maar eens bepalen. Range S gekozen.... 'Set Pin Config' ingedrukt, de servo klapt naar de andere zijde, maar vervolgens bij het bewegen van de regelaar gebeurd er niets. Alle ranges doorlopen, maar steeds krijg ik een enkele slag bij het drukken op 'set pin config' , maar geen beweging bij het gebruik van de regelaar.

Moet ik na het bewegen van de regelaar steeds opnieuw de 'set pin config' knop indrukken? Door dit maar te doen klapt de servo steeds van de ene zijde naar de andere zijde. Qua gevoel zegt me dat dit niet de bedoeling is, maar toch in deze range maar eens proberen of ik de middenstand kan vinden.

Echter ook bij het zoeken naar de middenstand gebeurd er niets met de regelaar. Er komt alleen actie zodra ik de 'set pin config' knop indruk en dan klapt hij steeds naar de andere zijde...

Ik had gehoopt met het volgende van het stappenplan in de handleiding 'servo's instellen met de OC32', dat ik dit binnen een mum van tijd gereed had, maar ergens been ik waarschijnlijk toch aan het prutsen met de 'set pin config' knop.

Iemand wellicht nog een tip??
Laatst gewijzigd door rthuinte op 11 dec 2022, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

na het bewegen van de regelaar kijken druk je dan wel eens op de jump knop???

Als je de spullen bij DTS heb gekocht, even hun helpdesk ailen, zodat zij je weer op weg kunnen helpen. Ik gebruik ook de OC32 voor mijn servo en de handleiding van DTS en heb soms ook wel eens dat hij niet goed reageerd. Waar het aan ligt is een raadsel. Maar eenmaal ingesteld doet alles het goed.
Met vriendelijke groet, Mark

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”