Lux wielenreiniger

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Oke. Begint helder te worden! Zal nogmaals gaan checken of de sink-driver de juiste is en dan ga ik maar gewoon aansluiten!

Beide bedankt tot zover!
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Sorry Wouter,
nog even. Voordeel van een relais is natuurlijk wel dat hij zeker 500mA kan verdragen. Als je nog relaismodules hebt liggen, of op je baan hebt, en geen 500mA sink-driver, dan is dat misschien weer de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Sorry voor de uitgebreide uitleg, echt eenvoudig is het niet,
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Bram,

dat het allemaal niet eenvoudig is, is simpel.. :lol: Zeker als je kennis mist wordt al snel lastig.

Een relais module heb ik niet liggen, maar misschien wel handig om aan te schaffen mocht meerdere items willen schakelen. Bijvoorbeeld een (repa) ontkoppelaar.

Zou dit eventueel te doen zijn met Uhlenbrock schakeldecoder 63410 Dan kan ik die namelijk ook voor andere doeleinden inzetten. OC32 stuur ik de servo's en (uiteindelijk de bedoeling) de diverse seinen en seinbeelden mee aan. Al is die natuurlijk voor alles inzetbaar..

Afbeelding
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Wouter,
ik zweer zelf bij deze dingen:
https://www.allekabels.nl/sale/22053/40 ... 0Producten
Ze vragen maar 0,5mA op de ingang. Daar kan je echt niets mee kapot maken. Ze zijn klein. Je kan ze krijgen in 6V en 12V uitvoeringen, met 1,2,4, of 8 relais. Als je een enkele gebruikt dan kan je hem gewoon bij de wielenreiniger zetten. De 12V heb je daar toch ook nodig. Dan gaat er nog maar 1 flinterdun draadje naar de OC32: ook een voordeel.
Als je me een adres geeft kan ik je wel een enkele opsturen. Stuur je adres dan maar naar xx@xx.nl. Ik heb er vele liggen. In grote hoeveelheden kosten ze nog veel minder dan de prijs bij alle kabels.
Zal ik er eentje opsturen? Kun je er wat mee uitproberen,
Laatst gewijzigd door Bram op 20 okt 2023, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Dit voelt al direct een stuk fijner! Hoef je niet te rommelen in de OC32 en daar een dubbele voeding opzetten etc..

Je hebt een mailtje!
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Sylvester
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 mar 2022, 10:50

Bericht door Sylvester »

Hi Wouter en Bram, zet wel een blusdiode over het relais of neem een relais waar het is ingebouwd, maar let op de polariteit!!!!!
Groet Sylvester.
Onderzoek alles en behoudt het goede. :D

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Sylvester,
dat hoeft niet bij deze relaismodules. Er zit een zogenaamde 'optocoupler' bij de ingang. Er loopt maar een stroompje van 0,5mA. Dat wat je zegt geldt alleen bij relais waarbij de relaisspoel de ingang vormt. Maar bij deze modernere relaismodules hoeft dat niet. Zie uitleg bij https://www.geya.net/nl/relay-module-ci ... omponents/ Er is een zogenaamde optocoupler of optische isolator ingebouwd. Dan is er geen gevaar dat er een hoge spanning over de ingang opgewekt wordt.

Die blusdiode noemde ik wel bij aansluiting van de motor, direct op de OC32. Dat is nog steeds de mooiste methode. Dat spaart stroom en een relais en geeft ook maar één draad naar de OC32. Ook een motor bevat een spoel als elektromagneet en dat kan dus ook een hoge spanning opwekken. Dat voorkom je met de diode die de stroom afvoert. Ik vind die methode mooier omdat je dan meer één diode nodig hebt van 10 eurocent en minder draden. Bovendien is de snelheid van de motor regelbaar (dat is hier niet echt nodig)

Bij zó'n relaismodule is de ingang IN1 alleen aangesloten op een ledje en een grote weerstand naar de 12V (VCC). Het ledje geeft licht als er een stroompje door loopt en schakelt dan het relais doordat er licht op een fototransistor valt (fototransistor= het ding binnen de cirkel bij GND=GrouND=0 V). Je zie in het schema ook (intern) nog een diode die de spanningspuls afvoert (het pijltje omhoog in het schema) De sink-transistor in de OC32 schakelt dan de stroom. Hij is op IN1 aangesloten. Zie het plaatje met het schema.
De aansluitingen NO en NC betekenen 'normally open' en 'normally closed'. Ze zijn afwisselend met de COM=common=gemeenschappelijke aansluiting verbonden, de NC als de spoel niet bekrachtigd is.
Bijlagen
word-image-31183-1-600x337.jpeg
word-image-31183-1-600x337.jpeg (23.31 KiB) 226 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bram op 21 okt 2023, 13:28, 3 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Zodra de module binnen is ga ik er even voor zitten met alle verkregen informatie!

8-)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Oops, kom er net achter dat ik geen 12v gelijkstroom heb, maar dat de trafo wisselstroom geeft.. Moet dus een gelijkrichter tussen komen.. Die kan ik denk ik wel bij een collega strikken.. ;)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 117
Lid geworden op: 26 sep 2021, 12:33

Bericht door Bram »

Hoi Wouter,
Dat vermoedde ik al toen je over een transformator sprak. Die levert een wisselspanning. Dat schreef ik je eerder al.

Vergeet ook niet dat als je 12V wisselspanning gelijk gaat richten er 12V x wortel 2= 17V gelijkspanning uit gaat komen! Dat lijkt me niet goed voor motor en relaismodule. Die gaan gegarandeerd kapot. Geen goed idee dus.

Het is echt veel beter om er een DC-DC-omzetter voor te gebruiken. Die maakt uit 7,5V bijvoorbeeld 12 V gelijkspanning, en is niet duur. Moet ik een geschikte voor je zoeken? Het is wel even een zoektochtje, maar volgens mij zijn die op de markt
Je moet dan vaak wel een voltmeter hebben want de uitgangsspanning is wel vaak instelbaar. Die moet je dan op 12 V zetten. Je hebt er ook die een uitleesbare uitgangsspanning hebben, maar die zijn wat duurder. Heb je een voltmeter?

Een eenvoudiger alternatief is om de wielenreiniger op 7,5V te laten werken. De motor loopt dan wat langzamer, maar dat hindert niet echt denk ik. Probeer maar eens uit. Ik neem aan dat je de wielenreiniger al in huis hebt. Kijk maar eens wat hij bij 7,5V doet. Dat kun je zonder risico uitproberen! Het enige risico dat je loopt is dat hij te langzaam loopt. Probeer meer eens uit.
Dan heb je echter wel een ander relais nodig. Die ik je stuurde gaan niet op 7,5V (betrouwbaar) werken. Ik heb ook 5V relais. Met een kleine aanpassing doen die het wel op 7,5V. Ik kan dit wel voor je verzorgen (hoop ik).

Probeer eerst maar eens uit of het motortje van de wielenreiniger op 7,5V goed loopt! Dan kun je, de motor ook zonder verwijderen van de jumper ook gewoon op een OC32 uitgang laten lopen. Dan heb je zelfs geen relais nodig. Zie mijn aanwijzingen en de OC32 handleiding. Het aansluitschema staat ook in de handleiding.

(Ik heb inmiddels gezien dat ik nog een relaismodule heb met 4 relais die op 7,5V goed werken. Als je wilt dat ik uitzoek hoe duur die was doe ik dat graag voor je. Open mijn bief maar niet, dan kun je hem t.z.t. retour afzender sturen. De 12V relais kan ik nog wel gebruiken)
met vriendelijke groet,
Bram
Ik gebruik : iTrain, Dinamo, Arduino voor licht en geluiden, Peco rails.

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”