Pagina 1 van 1

Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 23 dec 2021, 14:35
door rthuinte
Daar gaan we dan... Het eerste artikel over mijn baan... De introductie.

Ik ga beginnen en vandaar ook het idee om alles direct vast te leggen. Nadeel is dat al mijn blunders / foutjes direct zichtbaar worden. Voordeel is dat iedereen hier van kan leren en dat iedereen ook een mening kan en mag hebben, daar leer ik dan ook weer van.

INTRODUCTIE:
Het idee is ontstaan aan de hand van mijn werkervaring:

1. In mijn eerste functie was ik vaak onderweg met de trein en dan met name de ICE van Arnhem naar het zuiden van Duitsland (Nurnberg, Karlsruhe, Frankfurt, etc.). Verder vaak met de trein in Zwitserland gereden van Zürich naar Luzern. Met andere woorden het idee is om met mijn baan vanuit Nederland naar Zwitserland te reizen. Een flink plan, dat in delen gemaakt zal moeten worden.

2. Mijn tweede functie was het ontwerpen van schakelkasten voor explosie gevaarlijke omgevingen. Het idee is om dit in Duitsland terug te laten komen, middels een chemische plant of petrochemische fabriek. Nog geen concrete plannen, maar wel een richting...

3. Momenteel werk ik voor defensie, dus dit wil ik verwerken in het Nederlandse deel van de baan. Hier wil ik iets van een kazerne of een militaire oefening terug laten komen.

Vanuit mijn technische achtergrond, maar met name ook een gevoelskwestie heb ik, mede ook na een bezoek aan Martin, gekozen om te gaan rijden middels het Dinamo systeem. Analoog en digitaal dit elkaar, dat klinkt al interessant. Veel aanstuurmogelijkheden en automatisch rijden middels I-train. Hier denk ik qua techniek wel mijn uitdaging te vinden en dat maakt een hobby leuk.

Qua tijdperk been ik niet erg gebonden, maar het heeft mijn voorkeur om te gaan rijden met treinen waar ik zelf ook in heb gezeten, dus dat gaat qua aanschaf mijn prioriteit worden. Met andere woorden het zullen (waarschijnlijk) veelal treinen vanaf het jaar 2000 worden. Het past wellicht niet helemaal in het plaatje, maar puur omdat ik het mooi vind en het voor een stukje extra techniek en beweging zorgt, heb ik er wel voor gekozen om een draaischijf aan het idee toe te voegen. Ruimte voor fantasie moet er zijn. .

Ik denk voorlopig genoeg informatie voor een eerste introductie. Nu maar eens de eerste stappen...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 23 dec 2021, 17:12
door rthuinte
TESTBAAN:

Aangezien mijn doelstelling voor de modelbaan redelijk groot is. Kreeg ik het goede advies om eerst eens een testbaan te maken. Op een relatief klein baantje, zowel een analoge als digitale loc laten rijden. Alles aangestuurd door Dinamo en I-train. Direct ook maar even een programmeerspoor aangelegd, zodat ik daar ook mee kon oefenen / spelen.

Uiteindelijk was ik zelf tevreden over het resultaat en alles werkt naar behoren... Op naar de volgende fase...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 23 dec 2021, 21:16
door GND
Altijd weer leuk om een baan in opbouw te volgen.
Succes!

Met vriendelijke groet,

GND (a.k.a Willem)

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 24 dec 2021, 23:45
door rthuinte
NEDERLANDSE TAFEL:

Gisteren het hout ontvangen voor het eerste deel. Ik heb besloten de baan in 3 delen op te bouwen, te weten Nederland, Duitsland en Zwitserland. Het eerste deel zal zijn Nederland.

Afbeelding

De tafel bestaat uit 2 lagen. De onderste laag voor het schaduwstation, dat uiteindelijk (deze moet ik nog bouwen en staat dus nog niet op de foto's) middels een helix wordt verbonden met het daadwerkelijke Nederlandse landschap.

Beide lagen bestaan uit modules van 85 bij 61 cm, die makkelijk uitneembaar zijn. Zo kan ik, indien nodig een deel eruit halen en op bijvoorbeeld een bureau aansluiten of in ieder geval omdraaien zodat ik de bedrading makkelijk kan aansluiten. In het geval van het schaduwstation kan ik ook de module van het landschap eruit halen, zodat ik beter toegang heb tot het schaduwstation eronder. Verder is de maat afgestemd op de trappen in mijn huis, zodat (hopelijk is het niet van toepassing) ik de modules eventueel ook nog relatief eenvoudig kan verhuizen.

Genoeg geschreven... Eerst maar even weer wat foto's van de tafel.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 25 dec 2021, 09:28
door evexel
Netjes hoor, ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Edwin

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 27 dec 2021, 18:33
door rthuinte
NEDERLANDSE TAFEL (Vervolg) :

Vandaag geprobeerd het deel aan te bouwen waar uiteindelijk ook de spiraal zou moeten komen. Hier ben ik behoorlijk druk mee geweest, maar dan met name qua denkwerk AfbeeldingAfbeelding.

Uiteindelijk bleef maar in mijn hoofd spoken hoe ik uiteindelijk de aansluitingen mooi op elkaar ga krijgen. De onderkant moet links beginnen en aan de bovenkant wil ik rechts eruit komen. Met andere woorden er zal een halve draai in moeten zitten. Bij het bouwen van het schaduw station deel hebben we daarom besloten om deze 32.5 cm onder de bovenste plaat te plaatsen. Op deze manier kan ik per omwenteling 5 cm stijgen.

Vervolgens lang zitten denken hoe de spiraal er uit eindelijk aan de bovenzijde uit moet komen, aangezien ik dit "gat" ook met een landschap wil opvullen. Echter aangezien het een Nederlandse baan is wil ik weet ook weer geen "berg" over heen bouwen.

Al met al aan het eind van de middag maar besloten dat ik de bovenste plaat (waar ik nu de diameter van de spiraal op heb getekend) nog niet definitief ga bevestigen. Hiermee hopende dat ik later nog makkelijk zaken kan aanpassen naar gelang dat ik met de spiraal uitkom.

Afbeelding

Afbeelding

Voor vandaag stop ik er weer even mee. Morgen ga ik de poten definitief plaatsen met zowel de plaat voor het schaduwstation en de bovenplaat hierop 'los' aangebracht, zodat ik deze nog makkelijk kan aanpassen aan de spiraal.

De rest van de vakantie dan maar eens gaan puzzelen met de spiraal. Ik vermoed dat dit een flinke uitdaging gaat worden, maar dat is het leuke van een hobby. AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 28 dec 2021, 19:19
door rthuinte
NEDERLANDSE TAFEL (Vervolg) :

Zo de tafel staat klaar... Nu naar het grote vervolg... De spiraal. Dit zal zeker een uitdaging voor mij wordenAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de tafel gereed was vond ik de ruimte wel wat klein, dus heb ik maar besloten mijn thuis werkplek te verhuizen, waardoor het nu alleen nog maar een hobby ruimte is.

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 28 dec 2021, 20:43
door Momfer
Hallo Ronald,

Mooi om de stappen die je neemt te kunnen volgen. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Succes met bouwen!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 29 dec 2021, 17:50
door rthuinte
DE SPIRAAL - ONTWERP:

Ik had vandaag maar beperkt tijd en deze maar eens besteed aan het ontwerpen van een spiraal. Eerst maar eens een tekening op de tafel gemaakt.

Wat is de maximale straal die ik kan hanteren? De hartafstand tot de buitenbaan (midden van de rail) zal ongeveer 350 mm zijn. De straal naar het midden van de binnenbaan ongeveer 290 mm. Deze afstanden zijn met name gebaseerd op de draaistellen van de wagons, de breedte van de rail en de breedte van de tafel (straal zou dan 425 mm zijn, maar daar gaat nog 30 mm vanaf gezien de balk die aan beide zijden aanwezig is.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens maar eens nadenken over de vorm. Ga ik de spiraal maken door cirkeldelen aan elkaar te lijmen of ga ik rechte trapezium vormen gebruiken. Na een paar mallen te hebben gemaakt en met name kijkend naar de positie van de draadstangen, ga ik kiezen voor de trapeziumvorm. Ik ga 2 plaatjes van 3 mm over elkaar heen plakken, zodat ik een totale dikte van 6 mm heb. Dit idee heb ik 'gestolen' van de site:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... l-of-helix

Afbeelding

Uiteindelijk met behulp van de bijbehorende excel tabel ook nog even een berekening gemaakt om te kijken of het stijgingspercentage boven de 3 procent blijft. De binnenbocht zit hier nog iets boven, echter dit is voor de neergaande locs en waarschijnlijk kan ik deze straal ook nog wat vergroten. Verder ben ik uitgegaan van een hoogteverschil van 60 mm per draai en dit zou ook wel mijn maximale keuze zijn.

Afbeelding

Nu maar eens een definitieve mal voor de trapeziums maken en dan flink wat uurtjes spenderen aan het zagen en bouten en ringen gaan verzamelen voor de draadstangen ...


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 29 dec 2021, 18:55
door GND
Aha, bekend Excel sheet :D .
Als het kan stijgen op de buitenste ring en dalen op de binnenste ring, want de buitenste ring heeft een iets kleiner stijgingspercentage.

Succes met bouwen!

Met vriendelijke groet, Willem

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 29 dec 2021, 19:10
door rthuinte
GND schreef:Aha, bekend Excel sheet :D .
Als het kan stijgen op de buitenste ring en dalen op de binnenste ring, want de buitenste ring heeft een iets kleiner stijgingspercentage.

Succes met bouwen!

Met vriendelijke groet, Willem
Bedankt voor de reactie. Het is inderdaad de bedoeling dat het stijgen plaatsvind op de buitenste ring en het dalen op de binnenste ring. Tot zover de theorie, nu kijken hoe de praktijk gaat worden. AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 04 jan 2022, 14:50
door Christ
Leuk om te volgen, zo vanaf het begin. Ben benieuwd naar het vervolg!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 07 jan 2022, 19:11
door rthuinte
DE SPIRAAL - Eerste ronde:

De afgelopen week is er flink gezaagd. Al met al heb ik rond de 50 plankjes uit de plaat kunnen zagen. Mijn inschatting is dat ik ruim 60 plankjes nodig heb, maar ik heb besloten het hier even bij te laten alvorens een nieuwe plaat aan te schaffen. Voorlopig ga ik nu eerst aan het bouwen. Op deze manier kan ik inschatten hoeveel plankjes ik nog nodig heb en qua afwisseling vind ik het ook wel leuk om even wat te bouwen.

Uiteindelijk heb ik nu de eerste cirkel van de spiraal in elkaar gelijmd op de manier zoals ik al eerder heb beschreven en ik ben tot nu toe tevreden over het resultaat. De eerste spiraal zal ik straks flink gaan schuren, zodat de overgang van de tafel naar de spiraal mooi vloeiend wordt. Langzaam nu ook een begin maken met snijden van de kurk, zodat ik deze straks samen met de rails op deze eerste spiraal ronde kan gaan maken.

Afbeelding

Baserend op deze afmetingen heb ik ook even een mal gemaakt voor het buigen van de flexrails. Middels een frees even een profiel gemaakt, echter door op deze manier te buigen, zal deze altijd wat terug buigen alvorens ik de rail heb bevestigd. Al met al naar mijn idee en leuke poging, maar ik ga het niet gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik 3 mallen gemaakt die ik uiteindelijk op de spiraal kan leggen en dan direct de rail er om heen kan buigen. Voorlopig lijkt dit me de goede oplossing, maar natuurlijk sta ik open voor betere suggesties.

Afbeelding

Viel me overigens wel op dat PECO ook mallen heeft (tracksetta), echter deze verspringen qua radius in stappen van 3 inch (ruim 7.5 cm) hetgeen voor mijn gevoel wel een hele grote stap is en voor mij niet uitvoerbaar op de spiraal. Wellicht dat iemand dit kan beantwoorden. Moet er daadwerkelijk ruim 7.5 cm tussen de beide sporen aanwezig zijn?? Ik heb 2 wagonnen langs elkaar heen laten lopen en 4 cm leek mij ruim voldoende...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 07 jan 2022, 22:50
door Roel
https://www.dtswebshop.nl/nl/sl-336-afs ... 55-80.html

Dit is de mal die ik gebruik en is zeker geen 7,5cm.

Lekker bezig zo met de spiraal. Tijdrovend of niet? Ik had zelf de meeste moeite om de sporen in de curve gekoppeld te houden in de juiste richting zonder verspringing. Dat was voor mij een belangrijk aandachtspunt.
Hiermee bedoel ik dat de rails op spanning staat en de neiging heeft tot “uit het spoor” te raken met ontsporing als gevolg.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 jan 2022, 14:33
door rthuinte
De mal die jij aangeeft is wellicht ook handig te gebruiken. In mijn hoofd dacht ik dat deze alleen geschikt was voor echte sporen en niet voor in de bocht. De mallen die ik bedoelde zijn specifiek voor het buigen van de rails, zie de volgende link voor bijvoorbeeld een 12 inch radius :
https://peco-uk.com/products/12-radius-template
Deze zijn helaas alleen verkrijgbaar in stappen van 3 inch.

Over het leggen van de rails in de spiraal moet ik ook nog even nadenken. In eerste instantie wou ik liever niet solderen (denk dat dit een gevoelskwestie is). Dus ik heb de hoop dat ik door een ruime radius te kiezen toch gebruik kan maken van de standaard rail lassen.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Verder overweeg ik nog of het handig is om secties of zelfs blokken in de spiraal te maken. Secties zouden wellicht handig zijn voor de terugmelding en met blokken zou ik zelfs meerdere treinen achter elkaar de spiraal in kunnen laten lopen. Echter dan heb ik geïsoleerde rail lassen nodig en het schijnt dat deze nog moeilijker op hun plek blijven zitten bij gebogen rails.

Herkennen jullie dit?

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 jan 2022, 19:20
door Roel
Zeker herkenbaar. Ik heb in totaal 6 blokken in mijn spiraal, 3 voor elke richting met bezetmelding 2st per blok. Dat lijkt mij een must anders heb je geen spanning op de baan met de nodige bezetmelding en detectie. iTrain heeft dat wel nodig.
Voor wat betreft het aansluiten van de rails, heb ik ook niets gesoldeerd. Wel goed meten en slijpen en natuurlijk de punaises met boekbinderslijm. Dat werkte voor mij.
Zoals altijd zijn er meer wegen naar Rome dus ook hiermee.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 jan 2022, 20:17
door Marksintpancras
In de baan Snakt-Pankras, zitten 3 helixen van Markenburg. De eerste had ik heel netjes gebouwd dacht ik zelf, elke ronde is een blok met 1 melder, de rails bij de railassen gesoldeerd en op 1 punt de de raillas doorgeslepen. En na een tijdje toch problemen bij sommige slijp stukken :cry: , bij de laatste helixen de overgangen eerst op eerst vast gezet door op een stukje printplaat eronder te schuiven en daar de rails op vast te solderen en daarna doorslijpen, dat is perfect.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 jan 2022, 22:35
door Roel
Er is nog een manier voor die bochten. Martin heeft op YT een filmpje staan waarbij hij rails in zijn spiraal aan het leggen is. Hij gebruikt voor de h.o.h.-afstand een A4tje met een paar streepjes die de rails voorstellen. Op deze manier heb ik mijn rails in de helix ook gelegd.
Flexrails leggen gaat op gevoel (en met mallen voor korte stukken bocht in mijn geval) waarbij ik de rode afstandsmal puur voor bv mijn opstelsporen heb gebruikt.
Je wordt er vanzelf handig in. Voordeel van flexrails is als het niet bevalt, je hem gewoon opnieuw kan richten.
Maak eens een bocht uit meerdere flexrails en zet dit vast met punaise o.i.d. Kijk hoe het bevalt. Oefening baart kunst met flexrails.

Succes en we zien het resultaat komen!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2022, 15:26
door patrick67
mark wat voor printplaatjes heb je hier voor gebruikt en waar te koop
gr. patrick

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2022, 16:14
door Marksintpancras
patrick67 schreef: 09 jan 2022, 15:26 mark wat voor printplaatjes heb je hier voor gebruikt en waar te koop
gr. patrick
Afbeelding

gewoon stroken printplaat in stukjes geslepen zo gemonteerd. Is toch buiten het zicht.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2022, 16:34
door patrick67
dank je mark voor de info , sorry ronald voor de inbreuk op jou draadje
gr. patrick

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2022, 18:37
door rthuinte
patrick67 schreef:dank je mark voor de info , sorry ronald voor de inbreuk op jou draadje
gr. patrick
Geen enkel probleem, dat vind ik juist de bedoeling van zo'n forum en hier leer ik ook weer veel van!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 10 jan 2022, 19:38
door Bas
Mooi project!! Ga ik volgen!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 12 jan 2022, 16:33
door rthuinte
EVEN WAT ANDERS:

De afgelopen avonden weer een beetje aan het lijmen geweest met de spiraal. Daarnaast maar blijven controleren of het hellingspercentage binnen de perken blijft en komen we nog goed uit qua begin - en eindpunt. Qua gedachtes werd het tussendoor even tijd voor wat anders, dus...

1. Even een gat gemaakt in mijn tafel, waar ik uiteindelijk middels een lade straks mijn laptop kan plaatsen.

Afbeelding

2. Een oud keukendoekrekje maar even qua functie omgezet naar een dradenrek. Meteen maar even een paar doosjes omgezet naar haspel (als je zo aan het rollen bent zit er toch wel veel draad in zo'n doosje Afbeelding).

Afbeelding

3. Even wat materiaal bestelt om de flexrails straks te verbinden en makkelijk op hun plek te houden. Aangezien ik de baan in delen moet gaan bouwen dacht ik ook maar 2 stootblokken aan te schaffen zodat mijn trein niet per ongeluk uit de rail rijd, echter dit lijken me meer show modellen, dan dat het echt een trein tegen gaat houden Afbeelding

Afbeelding

4. Alvast een overzichtje gemaakt van de bedrading qua dikte en kleur, zodat ik hier niet meer over na hoef te denken (wat op papier staat, kan weg uit mijn gedachten Afbeelding).

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 12 jan 2022, 22:11
door Roel
Je hebt in ieder geval de afstandsmal :lol:
Die dradentrekker/houder wel slim bedacht

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 jan 2022, 16:54
door rthuinte
Roel schreef:Je hebt in ieder geval de afstandsmal Afbeelding
Die dradentrekker/houder wel slim bedacht
Inderdaad Roel, leek me wel een handig hulpmiddel zo'n mal en kost ook niet de hele wereld! AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 jan 2022, 17:07
door rthuinte
KURK LEGGEN - Oefening baart kunstAfbeelding

Ondertussen wat hulp van mijn vader gekregen voor het in elkaar lijmen van de onderdelen voor de spiraal. Hij heeft ondertussen al 4 rondes gereed. En gaf vandaag aan dat mijn moeder morgenavond 2 dames op bezoek kreeg en of hij niet alstublieft bij mij langs mocht komen. AfbeeldingAfbeelding

Het plan is om morgenavond dan te gebruiken om het kurk op de 4 rondes van de spiraal te lijmen. Nu leek het mij verstandig om alvast even te oefenen.

Alle modules maar eens even voorzien van een nummer. NL-13, Nederlandse deel, laag 1 (schaduwstation is laag 0) en dan module 3. Even aangeven wat de voorkant is en zo weet ik zeker dat ze altijd op de goede plek terug komen.

Afbeelding

Vervolgens aan het einde van het schaduw station de keerlus getekend. Dan kunnen de beide platen daarnaast in het geheel met kurk worden bekleed voor het schaduwstation, aangezien daar alle opstelsporen komen.

Afbeelding

Kurk gesneden, flink lijmen en dan veel gewicht erop. Morgen maar eens kijken of het vast zit.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 jan 2022, 18:10
door Roel
En dan gaat het snel opeens!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 12:11
door rthuinte
Inderdaad. Langzaam aan gaan we richting het leggen van de eerste rails.

Ondertussen al een flinke restpartij rails binnen gekregen. Dat is dan weer het voordeel dat de basis nog niet gereed is. Je kunt het internet en beetje afspeuren... AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

De eerste restpartij kan ik mooi het buigen van de rails oefenen (zijn wat kleinere stukken, die er op zich redelijk uitzien). De overige dozen zijn nog nieuwe rails.

Afbeelding

Bij toeval had iemand ook nog een ongebruikte ballasthulp liggen. Best wel een gefriemel om het bakje in elkaar te zetten. Nu maar afwachten of het ook daadwerkelijk een hulp is bij het ballasten.

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 13:23
door Bas
Schiet mooi op zo. Mooi verslag om ook het stuk met de helix te volgen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 14:30
door rthuinte
Dank je wel Bas. Ik moet bekennen dat ik tijdens het bouwen van de helix ook vaak weer tegen allerlei gedachtes aanloop. Het is toch wel een speciaal "ding".

Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over het aantal secties en blokken dat ik er straks in wil maken. Zodra de rails liggen is het moeilijker hier iets in aan te passen of je moet alle ringen weer los halen. Heb al gedacht om na elke flex rail een geïsoleerde las aan te brengen, zodat ik middels draden aan de rails later het aantal secties en blokken nog kan aanpassen.

Kijkend naar de kosten (hetgeen ik liever niet doe, want deze hobby is nu eenmaal duur en dan kun je beter wat langer sparen), heb ik dan bij 2 blokken wel 1 TM44 voor alleen mijn spiraal nodig (2 blokken voor de buitenbaan en 2 blokken voor de binnenbaan).

Uiteindelijk nu aan het nadenken wat ik nou mooi vind qua "hoeveel treinen er gelijk de spiraal in en uit kunnen en hoe kort deze treinen op elkaar mogen zitten " . Het lijkt mij ook niet mooi dat de treinen te kort op elkaar zitten. Straks op 1 cirkel maar eens een 'gemiddelde' treinlengte plaatsen en kijken hoe ik dan uitkom.

Mocht iemand ideeën of gedachtes geven dan sta ik daar natuurlijk erg voor open.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 18:04
door DTS
Een helix is een schaduwstation. Die mag best vollopen met treinen zowel naar boven als naar beneden.

Het is de meest goedkope vorm van opstelsporen maken. Bij mij krijgt elke 1 a 2 omwentelingen een blokuitgang.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 18:23
door Roel
Hier hetzelfde. En ik gebruik om de zoveel rails een geïsoleerde verbinding als sectie of volledige isolatie op de overgang. Slijpen ging bij mij ook niet. Vergeet niet de draden meteen aan de rails te solderen en uiteraard goed te kijken naar de a en b. Succes met de bouw.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 21:19
door rthuinte
DTS schreef:Een helix is een schaduwstation. Die mag best vollopen met treinen zowel naar boven als naar beneden.

Het is de meest goedkope vorm van opstelsporen maken. Bij mij krijgt elke 1 a 2 omwentelingen een blokuitgang.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ik heb vanavond eens even gekeken en een rondje is ruim 2 meter. Wat dat betreft ben ik overtuigd geraakt van je advies om per cirkel een blok te maken, zodat ik daar per cirkel een trein extra kan plaatsen.

Het positieve voor jou is dat ik dan op den duur in ieder geval nog 2 TM44 modules voor de spiraal bij je moet halen. AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 jan 2022, 21:36
door rthuinte
SPIRAAL - Proefopstelling

Zoals gezegd vanavond even bezig geweest met de spiraal. Direct even een poging gewaagd om een proefopstelling te maken van de spiraal. Tot nu toe erg tevreden over dit resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kurk gesneden om straks de spiraal te bekleden en uiteindelijk alles weer uit elkaar gehaald om de spiraal straks per cirkel op te bouwen (incl. kurk, rails en bijbehorende aansluitingen). Daar gaat nog flink wat tijd in zitten. AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 jan 2022, 16:56
door Ronaldp
Vergeet je in de bodem plaat niet ook een gat te maken.
Zodat je er van onder bij kan.
Of kan je er rondom bij?

Mvg ronald

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 jan 2022, 19:32
door rthuinte
Bedankt voor het mee denken.

Tot nu toe kan ik er nog rondom bij, maar ik weet niet of dat zo blijft. In eerste instantie wou ik de zijkanten dicht maken, maar ik begin nu te twijfelen aangezien ik het ook wel mooi vind om de treinen door de spiraal te zien rijden. Hoe dan ook, toevallig gisteravond nog tegen mijn vader aangegeven dat we een gat moesten maken, echter de kinderen sliepen al, dus dat gaan we de volgende keer doen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 jan 2022, 19:44
door Bas
Deurtjes van plexiglas misschien wel een goede optie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 jan 2022, 20:15
door rthuinte
Dat is zeker een goede optie. Afgesloten, toch bereikbaar en zichtbaar!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 22 jan 2022, 21:29
door rthuinte
SPIRAAL - Eerste ring

Alle lagen van de helix zijn nu voorzien van kurk. Tijd om de eerste ring definitief te gaan plaatsen. Direct maar even een gat gemaakt, zodat ik later altijd toegang heb (kinderen waren dit keer wel wakker Afbeelding).

Afbeelding

Meteen ook even de mal bevestigd om te kijken of ik met de rails weg kom. Meteen ontdekt dat ik de ingang (of uitgang) te recht had lopen, waardoor ik niet handig uitkom met de wisselstraten van het schaduwstation. Dit heb ik ondertussen al gecorrigeerd.

Afbeelding

Vervolgens maar eens even wat ledverlichting in het schaduwstation aangebracht en ook alvast de stekkerdoos met de voeding geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op naar het aanbrengen van de secties en blokken in de helix...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 27 jan 2022, 22:06
door rthuinte
De eerste 2 rails liggen, maar wat viel me dat nog tegen...

Buigen, waardoor de rail van de binnenbocht natuurlijk verder gaat uitsteken dan de buitenbocht.

Inkorten , vervolgens afbramen en dan nog steeds toch wel een gefriemel om de geïsoleerde raillas aan te brengen... (waarom maken ze die toch doorzichtig... ben er al een aantal kwijt) AfbeeldingAfbeelding

Dan tussendoor ook nog 2 draden solderen... En uiteindelijk even doormeten of de verbinding goed is, en dat ook de isolatie zijn werk doet.

Al met al 2 rails op een hele avond en dan heb ik de rail zelf nog niet eens vast liggen. Ik heb het vermoeden dat dit wel even gaat duren. AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 27 jan 2022, 22:33
door Roel
Hahaha herkenbaar :D
Je wordt vanzelf handiger met die flexrails. Je bent te voorzichtig waarschijnlijk. Je kan overwegen de draad er van tevoren op te zetten. Heb je meer werkruimte en Kun je hem meteen wegwerken. Mij beviel dat prima.
Je kan ook de middellijn uittekenen op jouw helix waar het spoor komt te liggen. Is voor het buigen/leggen wellicht makkelijker (boogstraal ligt dan al vast). Volgende stap is de lijn er al opzetten en alles in 1 werkgang.

Nu weet ik niet hoeveel bogen jij in de helix maakt om boven te komen. Ik heb er 6 en deze verdeeld in 3 blokken per kant met twee melders. In het kort: elke flex heeft bij mij een a-draad en om de flex een b. Per uitgang TM44 heb ik op a per blok 5 of 6 a-draadjes en op b 2 tot 3. Wees niet te zuinig met de draden is mijn devies. Ik had al snel door dat ik er later zeer slecht bij zou kunnen komen om extra draden te solderen vanwege de hoogte beperkingen.

Je bent in ieder geval begonnen met leggen. Dat zal een goed gevoel geven gok ik. Succes met de volgende stappen. Op naar boven.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 28 jan 2022, 15:11
door rthuinte
Hoi Roel, bedankt voor je reactie.

Ik ben inderdaad ook van plan per flex rail zowel een 'A' als 'B' aansluiting te maken. Hierdoor kon ik waarschijnlijk ook op 6 'A' aansluitingen en ik verwacht 3 aansluitingen op 'B'. Ik maak dus 2 secties per blok en in totaal heb ik 4 ringen (elke ring krijgt een eigen blok). Dit alles ga ik voor zowel de stijgende als de dalende van uitvoeren.

Uit nieuwsgierigheid hoe heb jij de draden op de TM44 aangesloten? Heb je daar een klemmenstrook tussen gemonteerd?

En verder was ik wel benieuwd hoe je de flex rails bevestigt hebt in de spiraal. Ik overweeg de standaard PECO spijkers te gebruiken, maar vroeg me af wat de ervaring daar mee is of dat er betere ideeën zijn.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 28 jan 2022, 21:06
door Roel
Op de TM inderdaad, vanwege de hoeveelheid draden per A of B, heb ik inderdaad een lasklem gebruikt. En een dikkere draad naar de TM zelf.
De flex zelf, tja dat is een lastige omdat iedereen denk ik zijn eigen systeem zal ontwikkelen.
Zoals ik het uiteindelijk deed:
- Ik “slinger” hem in de juiste boog en maak de staven op maat;
- bepaal waar de draden komen en maak ruimte (in mijn geval onder de rails dus biels weghalen;
- snij eventueel kurk weg om de draden in te begeleiden;
- soldeer de draden (met voldoende lengte tot TM);
- boekbinderslijm op de kurk (niet te dik) en verdeel door een de rails een beetje heen en weer te halen;
- rails vastzetten met punaises;
- na circa 6u volgende rails.

Gevoelsmatig moet je achterelkaar door kunnen leggen maar op de een of andere manier werkte dit niet bij mij. De parallel rails deed ik er wel meteen naast op de dezelfde manier. Hiervoor tekende ik op een stuk papier de eerder bepaalde rails op af en kon ik makkelijk en snel de boel erin positioneren. Zoals eerder gezegd, is dit idee eerlijk gestolen.

Ik heb mijn draden min of meer tegenover de pijlers van de helix gemonteerd om ze zo mooi te kunnen bundelen qua afwerking. Ook dit zal per modeleur verschillen maar je moet de draden ergens kwijt :lol:

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 29 jan 2022, 09:07
door rthuinte
Bedankt voor de tips!! Hier ga ik zeker eens mee aan het experimenteren

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 04 feb 2022, 12:30
door rthuinte
De afgelopen tijd andere bezigheden gehad dan de modelbouw en daardoor praktisch weinig voortgang geboekt. Om de tijd toch nuttig te besteden, leek het mij handig om in de resterende tijd het baanplan definitief in de computer te tekenen. Ik had hier al een schets van waardoor ik naar mijn idee geen risico liep / loop met het maken van de helix. Echter om eenvoudig het materiaal te kunnen bestellen en om te kijken of de rest van mijn plan ook daadwerkelijk past, was ik altijd al van plan om het plan om op de PC te tekenen. Daarnaast wil ik de computertekening ook gaan gebruiken om overzicht te houden in de blokken, secties en adressen.

Allereerst het ontwerp dat ik in gedachten heb voor het schaduwstation (rechter deel van de foto) :

Afbeelding

Het tekenen van de helix ging relatief eenvoudig. Uiteindelijk is dit ook het overnemen van de maatvoering die we gebruikt hebben. Het programma maakt eenvoudig van een aantal basis parameters (hoogte, radius) automatisch een helix.

Op naar de rest vaag de tekening...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 04 feb 2022, 12:51
door rthuinte
Even een nieuwe post aangemaakt voor het vervolg, aangezien ik de snapshots niet handig op mijn telefoon kreegAfbeeldingAfbeelding

Na de helix getekend te hebben, nu de rest van het schaduwstation en daar loop ik toch tegen wat beslissingen aan. Er is veel informatie te vinden op het internet, maar dat zorgt dan ook weer voor de verwarring / keuze stressAfbeeldingAfbeelding

1. De minimale afstand tussen de rails. Ik las op het internet dat 2.7 / 3.0 cm een goede hart op hart afstand was. Dit is te creëren door de lage PECO wissel (ruim 16 cm) te gebruiken. Echter ik vond dat deze wissel veel ruimte in beslag nam een daarbij ook nog duurder is. Dus ik heb nu getekend met de korte wissel, echter dan heb ik een kleinere hart op hart afstand dan hierboven genoemd. Om toch aan deze afstand te voldoen een extra flex deel toegevoegd. Voordeel van de ruimte is nu dus weg, alleen het voordeel van de prijs blijft nog over.

Afbeelding

Nu mijn eerste vraag : hoe gaan jullie om met de afstand tussen de rails in het schaduwstation. Heb ik dit opvulrailtje echt nodig (het valt me tegen hoeveel ruimte de combinatie mij kost, waardoor de opstelsporen al snel korter worden)?

2. Ik dacht een flinke ruimte te hebben voor het schaduw station (lengte is 2.40 meter). Echter door de keerlus (staat niet op het screenshots, maar deze zit aan de bovenzijde), de lus naar de spiraal en bovenstaand (punt 1) lengte van de wissels) verlies ik direct al veel ruimte. Nu overweeg ik dus de radius in het schaduwstation te verlagen. Echter ook weer heel veel meningen over te vinden op het internet. Wat is jullie praktische ervaring hier mee?

Afbeelding

3. Laatste gedachte zou nog kunnen zijn om de wissels in de bocht te plaatsen. Echter dit leek me lastig aangezien deze wissels een relatief flauwe bocht maken en daardoor ook veel ruimte kosten en dan moet ik ze ook nog eens passend op de andere wissels zien te krijgen (persoonlijk vind ik de geometrie met flexrails nog lastig, maar dat is wellicht ook een kwestie van oefenen) ?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën... AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 04 feb 2022, 14:02
door Bas
Rail afstanden, deze volg ik even.
Ook al redelijk wat erover gelezen. Bv nproject.org staan NEM normen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 04 feb 2022, 14:05
door DTS
Als je de lange wissels gebruikt hebben de aftakkingen 26 mm, dat is de peco norm voor hart afstand.

Hoef je geen tussenstukjes te slijpen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 04 feb 2022, 20:16
door rthuinte
Martin, bedankt voor je snelle reactie.

Verder weet ik dat dit eigenlijk thuis hoort in het hoodstuk baanplan, maar aan de andere kant is dit wel de (onlogische) volgorde waarin ik aan het werk ben. Tja, ik zit nu eenmaal de hele dag al achter de computer, dus het maken van een plan op de computer heb ik zo lang mogelijk uitgesteld en ik ben dan in de vrije tijd liever aan het "prutsen". ;) ;)

Naar aanleiding van de opmerking van Martin, toch nog even aan het puzzelen geweest en dat is nog behoorlijk lastig met die lange wissels. Ik had dit dus ook zeker eerder moeten doen (en dat wist ik eigenlijk zelf ook wel)... Nu dus een beetje de gebakken peren. Ik dacht een flinke ruimte tot mijn beschikking te hebben, maar zoals gezegd met die lange wissels valt het best wel tegen om goede opstelsporen te maken.

Tot nu toe het volgende resultaat gekregen en ik sta natuurlijk zeker open voor verbeteringen aangezien ik zelf nog niet tevreden ben (met name het hoekje rechtsonderin stoort mij aangezien hier geen symmetrie of andere logica inzit):
Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 05 feb 2022, 18:06
door Roel
Waarom gebruik je het linkerspoor ook niet als onderdeel van de opstelvakken? Je zou hier ook nog wissels in kunnen maken. Ik denk dat je moet kijken naar de lengte van de treinen die je wilt gaan opstellen en naar de hoeveelheid treinen.
Als je die kan geven, wil ik ook wel even in anyrail klimmen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 05 feb 2022, 19:12
door rthuinte
Hoi Roel, goede opmerking. De linkerkant ben ik simpelweg vergeten. Ik was helemaal in de focus van de rechterkant .

Voor wat betreft de treinen, heb ik nog niet veel verzameld. De 2 locs die momenteel lopen hebben 4 rijtuigen en daarmee kom ik op een totale lengte van rond de 80 cm. Ik verwacht straks met soortgelijke lengtes te rijden, wellicht langere goederentreinen, maar die blijven wellicht toch in beweging.

Ideeën, tips, kritiek en hulp zijn altijd welkom!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 05 feb 2022, 19:44
door Marksintpancras
Een beetje spelen met de flexrails en de wissels, dan is er toch wel meer opstelspoor uit te halen.

Als je een 2 wissels meteen na het uitkomen van de helix erin legt, naar recht afbuigend, dan kan je al meteen 2 langer opstelsporen maken. Gewoon even wat proberen wat voo rjouw goed voelt.

Maar in iTrain kan je veel instellen. Niet altijd moet een opstelspoor 140 cm lang zijn. In mijn baan Sankt Pankras heb ik ook opstelsporen van 70 cm erin liggen. Speciaal voor het kort treinstelletje of het diesellokje met een kort goederen treintje. Ik geef dan in iTrain veroden op aan de trein, dat de korte trein niet in lange blokken mag komen en de lange treinen niet in de korte blokken van het schaduwstation.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 05 feb 2022, 22:14
door Roel
Ik ben even aan het knoeien gegaan met Anyrail. Met 2.70m heb je best wat ruimte hoor. Let niet op de foute krommingen in de flex. Dat komt door de snelheid van het tekenen.
Afbeelding

Met wat schaafwerk kan het best wat worden. Ik heb bochtwissels toegepast, alsmede SL387-SL-388 wissels. Deze zijn 16,5cm lang. Beide liggen bij mij ook en zijn prima te gebruiken.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 05 feb 2022, 23:10
door rthuinte
Roel, wat geweldig en in zo'n korte tijd!! Ik vind het er super uit zien!!

Zelf ben ik nog lerende in het programma en met name de bochten (keuze van de radius) vind ik met die flexrails toch wel een dingetje. Om die reden had ik het gebruik van bocht wissels ook ontweken.

Nogmaals, dit ziet er echt super uit en wat een mogelijkheden!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 06 feb 2022, 00:12
door Miller's Dale
Das een fiks schaduwstation zo. Nu nog mooie treinen om hem vol te krijgen

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 06 feb 2022, 14:46
door Roel
Als het lukt, wil ik je het bestand wel mailen. Stuur mij via pm je mailadres maar als je geïnteresseerd bent. Om te oefenen met Anyrail zou je kunnen proberen dit na te tekenen.

Ik heb best veel bochtwissels toegepast, puur vanwege het ruimtegebrek. Met de flexrails moet je gewoon even spelen. Ik heb geprobeerd om stukjes flex te vermijden tussen de wissels en dat is op mijn baan gelukt.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 14 feb 2022, 21:52
door rthuinte
Tussen het tekenen door, maar eens even weer wat geknutseld aan de baan.

Ik had de led verlichting direct over de module gemaakt, hetgeen niet echt praktisch is. Bij het uithalen van de module moest ik steeds de verlichting los koppelen. Heb een latje aan de onderzijde geplaatst, zodat ik er later met de bekabeling aan de bovenzijde langs kan.

Afbeelding

Vervolgens de kabel van het centrale voedingsblok ook maar even door een pvs buis gehaald. Zo zit hij wat mij betreft netter onder de tafel verwerkt.

Afbeelding

Als laatste nog 2 TM44 modules voor de spiraal gemonteerd en de beide rails die ik had liggen voor de binnenring (neergaande rijrichting) aangesloten. Ik moest de foto vanaf de onderkant van de tafel maken, dus sorry voor de kwaliteit. Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aankomende tijd maar weer eens verder met de tekening en het aanleggen van de rails in de spiraal...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 14 feb 2022, 22:19
door GND
Goed bezig, labels plaatsen!

Over 2 jaar weet je de details niet meer uit je hoofd, dus alles documenteren en labels plakken.

Groetjes,
Willem (a.k.a. GND)

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 feb 2022, 07:28
door DTS
Wist je dat ik dit nooit doe, vind ik persoonlijk tijdverspilling. Ik snap dat men er behoeft aan heeft, en dat velen het fijn vinden om te doen.

iTrain verteld mij altijd welke melder op welke uitgang van een module het draadje zit. Welke wissel waarop is aangesloten. En met een multimeter met piepstand vind ik altijd de weg.

Maar bij de traditionele ringleiding methode is het handig, als je op de juiste manier de infrastructuur aanlegt, dus in stervormige uitvoering met kleurcodering is storingszoeken makkelijker.

Het nadeel van labellen is dat een schrijf of tikfout misschien word voorkomen, maar je hersenen kunnen je met het lezen bedriegen, zeker als je gefrustreerd bent. Een multimeter en software kunnen niet liegen.

Ook vergt documenteren enorm veel discipline, iets wat bij mijn ervaring vaak ver te zoeken is

Als ik voor elke keer dat op papier wat anders stond als in de werkelijkheid een euro kreeg....

In de regeltechniek deden wij ook nooit labellen. Als we een regelkast bouwde, soms van 6 meter lang, kreeg elk onderdeel zijn eigen kleur. De opbouw van bedrading in stervorm is er een van pure logica. Een storing of aansluitfout is dan heel snel terug te vinden. En na verloop van jaren verdween het regelschema ook in de prullenbak, niemand die erin keek.

Maar ik moet ook wel erbij zeggen dat ik al sinds mijn 17e met draadjes speel dagelijks. Das natuurlijk een groot verschil met de gemiddelde hobbyist.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk




Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 feb 2022, 08:58
door rthuinte
Ik snap je punt wel. Zelf heb ik veel schakelkasten ontworpen en alhoewel we daar wel klem-contactnummers hanteren, werd het 'foutzoeken' praktisch uitgevoerd door de kleur van de bedrading te volgen (moet je wel het verschil kennen tussen 230 VAC mains en 230VAC control ) en de multimeter werkt natuurrijk perfect (als je er goed mee om kunt gaan ) .

Echter het vervangen van componenten gaat wel erg makkelijk, wanneer je gebruik maakt van codering. Dat is ook de achtergrond bij mij van het coderen. Ik ga niet alle voedingsspanningen coderen, die zijn wel herkenbaar aan de kleur. Ik gebruik de codering om mijn modules snel en makkelijk los te kunnen koppelen en weer opnieuw aan te sluiten, zonder daar papier of een computer bij nodig te hebben. De baan wordt in modules opgebouwd zodat ik een module eruit kan halen en in een gemakkelijke houding kan werken en mocht ik ooit moeten verhuizen dan kan de baan nog van het zolder worden gehaald.

Verder heb ik 3 zoons van 7 en 10 en die willen mij graag helpen. Door middel van de labels kan ik ze makkelijk uitleggen hoe iets is aangesloten en wat de werking ervan is. Kost wat meer tijd, maar dat mag met een hobby en ik geniet er wel van dat de jongens geïnteresseerd zijn in techniek en mij willen helpen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 feb 2022, 09:23
door DTS
Daar heb je wel een valide punt, zo zie je weer dat ook vakmensen allemaal anders werken. En daar is niks mis mee

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 feb 2022, 18:55
door Roel
Ik moet toegeven dat jullie beiden een valide standpunt hebben. Ik heb het geprobeerd om alles in excel bij te houden maar na 45 wissels en tig blokken werd zelfs dat teveel. Vooral de typefouten irriteerden mij en moest ik wel via de software werken. Deze methode werkt voor mij het beste maar ieder zo zijn ding.
Ik moet wel bekennen dat je het zeer netjes opbouwt.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 feb 2022, 20:28
door Marksintpancras
Het is en blijft een leuk onderwerp.

Het vastleggen van de draadjes rotzooi met een hardware :lol: , ik label alleen ff mijn dinamo systeem, het module nr en af en toe ff de stroom aftap punten, ivm het is zo lullig als je de servo's 20 volt geeft ipv van 7,5 volt.

Laatst, anderhalve week geleden was Tennet bezig met ompluggen van stroom bij de oude noordersluis, ivm weghalen van het bouwketen van Zeesluis Ijmuiden,, toen de PLC (antiek) van dieselgenerator, ook zo antiek dat het geen Adblue heeft, klapte. En die digitale snuiters van Tennet wisten het even niet,, is ook geen SMD gebeuren en geen digitale tekening meer te vinden. Dus even samen met die mannen de soldeerbout erbij en in IJmuiden bij de antieke elektrobedrijfje wat old skool onderdelen gehaald.
Dat ding weer in elkaar geblaft, vonkje bij de diesel, en lopen dat ding met goede zwarte rookpluimen :lol:

Het gaat er gewoon om in bij onze hobby om het volgende: "bij storing dienen we het op te kunnen lossen zonder dat de irritatie grens ruim wordt overstreden". En Martin zet die maar op een tegeltje. :D

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 31 mei 2022, 22:55
door rthuinte
Een poos niets gedaan aan de hobby. Maart tot en met september staat bij mij in het teken van buitensporten. Deze week, vanwege een blessure, weer met de baan an de slag gegaan (ik moet de tekening van het schaduwstation nog afmaken, maar ondanks dat kan ik wel verder met de helix).

De eerste laag van de helix gereed en vandaag maar eens een loc laten rijden. Misschien ben ik wel wat te precies maar de overgangen vallen me toch wat tegen. Ik heb geprobeerd de peco55 rails zo goed mogelijk op maat te slijpen en dan middels de peco lassen met elkaar te verbinden (na een eerste proefronde heb ik de lassen ook gesoldeerd). Toch hobbelt de loc mij te veel over de lassen, dus ik ben eerlijk gezegd nog niet tevreden (ik zit er ook niet echt op te wachten dat ik toekomstig ontsporingen krijg aangezien je, met name op de onderste laag, hier moeilijk bij komt).

De helix is rond (geen ovaal en daardoor geen rechte stukken om te lassen). Komt jullie dit bekent voor en hebben jullie nog aanvullende tips?

Ik zal proberen morgen nog wat foto's te maken, zodat mijn blog ook weer wat meer up-to-date is.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 jun 2022, 12:20
door rthuinte
Zoals beloofd nog wat foto's om mijn blog hier up-to-date te houden Afbeelding.

Allereerst de led verlichting onder de hoofdbaan (of boven het schaduw station) is nu aangesloten.

Afbeelding

De communicatie module van het Dinamo systeem heeft een plaats gekregen en direct maar een plaats gereserveerd voor de sprog (om de decoders te programmeren).

Afbeelding

Een buiszekering voor de TM44 modules geplaatst (moet overigens een kortere ethernet kabel komen, maar voor het proef draaien is dit prima) en de eerste ring aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

Een lade voor de laptop in de tafel gemaakt.

Afbeelding

Een als laatste ben ik nu de eerste ring aan het controleren. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik hier later met storingen of ontsporingen te maken krijg.

Afbeelding

Het gaat stapje voor stapje, maar het begint steeds meer te lijken en hopelijk kunnen we spoedig een trein daadwerkelijk een rondje laten rijden. :lol:

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 jun 2022, 12:42
door rthuinte
Schiet me ineens te binnen een wellicht ook leuk om even te delen. Ik zag toevallig nog een makkelijke manier om kabels te ordenen en te bewaren, aangezien dit bij mij nog wel eens in een spaghetti wil ontaarden. Komen die wc rollen om nog goed van pas Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 10 jun 2022, 17:01
door DTS
Slim, mooi opgelost

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 jun 2022, 09:38
door rthuinte
Zoals gezegd, momenteel dus aan het proefrijden met de eerste ring van de helix. Goed moment om het rijdend materiaal wellicht ook even voor te stellen. Allereerst mijn eerste aankoop...

"Linked by rail" van Minitrix (16894) ; Type 189 213 ERS

Dit is mijn enige digitale trein in de collectie. Aangezien ik deze nieuw heb aangeschaft, weet ik vrij zeker dat deze goede rij eigenschappen heeft en daarom gebruik ik deze met name voor het proefrijden.
Afbeelding

Afbeelding

In de inleiding al eens aangegeven dat mijn baan wat persoonlijke tintje heeft. Ik heb schakelkasten gebouwd voor explosieve omgevingen, dus vandaar (voor nu in ieder geval) een aantal ketelwagons aangeschaft om er een leuke, persoonlijke sleep van te maken (de schakelkasten werden dan ook gebruikt op plants van deze bedrijven).

"Shell ketelwagons" van Fleischmann (8481K)

Afbeelding

BASF ketelwagons van ROCO (afkomstig uit de set 24010)

Afbeelding

En tezamen vormt dat nu de volgende sleep...

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 13 jun 2022, 20:20
door rthuinte
Een volgende stap op het Dinamo pad voor mij was het rijden met een digitale en analoge trein. Toen de volgende trein (loc inclusief rijtuigen) op mijn pad kwam kon ik dus geen nee zeggen, aangezien ik bij het maken van mijn dienstreizen veel met deze trein heb gereisd. Een leuke analoge loc, die digital is voorbereid, dus toekomstig zie ik hier nog wel een decoder in komen.

De BR185.1 van MINITRIX (12565).

Afbeelding

Afbeelding

En daarbij de rijtuigen 8623K, 8624K en 8625K (allen van Fleischmann).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 jun 2022, 21:44
door rthuinte
De laatste trein combinatie... Aangezien ik begin met het Nederlandse deel van de baan, probeer ik zo af en toe eens te kijken of ik nog wat leuk Nederlands material tegenkom en zo kwam het ook dat ik per ongeluk tegen de volgende combinatie aanliep.

De NS1601 van Fleischman (7363). Ondertussen al wel een nieuwe motor geplaatst, maar ik moet bekennen dat ik deze nog steeds niet mooi vind rijden. Deze winter maar eens kijken of ik hier een leuk hobby projectje van kan maken.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de levering zaten ook een 4-tal tweede klas rijtuigen en als ik me niet vergis zijn dit plan W rijtuigen (de verkoper had eigenlijk een ander type rijtuigen genoemd, maar onder aan de streep ben ik zeker tevreden). Het gaat hier volgens mij om de Fleischmann modellen 8656 (er zat dus ook geen OVP bij).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 15 jun 2022, 21:57
door rthuinte
Om het overzicht van mijn rijdende materiaal af te sluiten, ook maar direct mijn laatste post van vandaag (en gezien het weer en het langzaam oplossen van mijn blessure, waardoor de entree van mijn fiets weer plaats zal vinden, zal het wel weer wat langer duren voordat ik tijd ga vinden voor deze mooie hobby)...

De volgende wagonnen zijn dan ook met een knipoog te bekijken. Uiteindelijk kom ik toch uit het oosten van het land en de baan moet toch wat persoonlijke tintjes houden... Dit zijn dan ook diverse grolsch wagonnen... De gele wagons zijn van fleischmann (8325) en de beide witte van Minitrix (geen idee welk nummer, dus mocht iemand het weten dan houd ik me aanbevolen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk wens ik iedereen een fijne zomer toe en wordt vervolgt...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 08 sep 2022, 09:39
door rthuinte
We gaan weer aan de slag...

Ik heb besloten om in plaats van de spiraal eerst het schaduwstation verder op te pakken. Dit met name zodat ik mijn locs makkelijk kan plaatsen en ze ook kan testen of in ieder geval laten rijden. Het schaduw station is een aaneenschakeling van wissels en nu ben ik mijn hoofd aan het buigen over het volgende punt.

Op mijn eerste tekening heb ik de situatie getekend en het komt erop neer dat ik ongeveer 9 wissels direct aan elkaar heb liggen, maar niet allemaal achter elkaar in 1 lijn, maar ook 'parallel', zoals W6 tot en met W9 (met andere woorden achter W1 wordt direct W2 en W6 geplaatst).

Afbeelding

Nu heb ik begrepen dat het bij wisselstraten handig kan zijn om hier een bezetmelder te hebben (om te controleren of de trein uit de wisselstraat is) en ik kwam daar ook een mooi plaatje van tegen (B0-B2 van de TM44 zijn dan verbonden met de rail voor de secties van het blok en B3 is dan de terugmelder van de wissels).

Afbeelding

Nu was ik benieuwd... Hebben jullie hier ervaring mee en is dit handig om zo uit te voeren of maak ik het me nu onnodig moeilijk?

Verder was ik dan nieuwsgierig of ik alleen W1 tot en met W5 hierin op moest nemen of dat ik dan beter als wissels kan opnemen (de voet van de wissel zit altijd aan de kop van een andere wissel) en welke ervaring hebben jullie hiermee?

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 10 sep 2022, 18:03
door rthuinte
Vandaag de eerste bestelling van dit seizoen binnen gekregen. Direct maar even aan de slag gegaan.

Om de kinderen er ook een beetje in te betrekken (en natuurlijk ook omdat ze zelf interesse hebben) , heb ik de jongste mee laten helpen om de houders voor de servo's in elkaar te zetten.

Afbeelding

Vervolgens zelf een aantal servo's al gemonteerd.

Afbeelding

Daarnaast ook nog een aantal bouwpaketten van de HPP4 ontvangen. Ik heb hier bewust voor de bouwpaketten gekozen aangezien mijn oudste zoon graag wil leren solderen. Ondertussen heb ik er zelf al 1 als voorbeeld gemaakt en aan de hand daarvan (en toeziend oog van mij) gaan de overigen dan door hem gebouwd worden. Vervolgens moeten deze natuurlijk ook getest worden, waardoor hij ook de eerste beginselen van het schakelen leert kennen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 sep 2022, 09:30
door DTS
Ziet er gaaf uit Ronald.

Kleine tip voor de servos, plaats deze eens achter de vleugels. Dan zitten ze stabieler en grijpt alleen de punt van de schroef de bergen vast.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 sep 2022, 10:09
door rthuinte
Bedankt voor de tip. Dat ga ik aanpassen!



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 sep 2022, 10:42
door OBBinN
Ik heb ze er ook achter zitten, zit als een huis!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 sep 2022, 11:09
door rthuinte
Bedankt voor het advies !

Verder was ik benieuwd of jullie ook een mening / ervaring hebben omtrent het terugmelden van een wisselstraat?

Wederom bedankt!



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 12 sep 2022, 20:45
door Roel
Hoi Ronald,

Jouw vraagstuk is exact zoals mijn opstartproblemen zich voor deden. Ik hoop dat mijn reactie jou verder kan helpen.
Ik gebruik wel mijn eigen bewoording en kleurcodes. Dat moet verder niet uitmaken om te snappen wat er gebeurt.

Ik heb ook een schaduwstation met een kleine 48 wissels en ja, meerdere wissels achter elkaar. Het klopt dat de wisselstraten aan de scherpe kant gevoed worden, oftewel het achterliggende blok voedt de wisselstraat.
Ik hou als vuistregel het volgende aan (mede door tutorials en telefoontjes): het spoor waar de wisseltong bij rechtdoor contact maakt, is bij mij blauw. Afbuigend grijs. Hartstuk rood. Dit om aansluiten bij de hpp4 eenvoudig te houden.
Oftewel als je een wissel koppelt aan de rechtdoor kant, dan zou je, indien de volgende exact hetzelfde ligt, dezelfde draden in dezelfde aansluiting kunnen aansluiten.
Ga je van een linkse wissel naar een rechtse, dan gaat die vlieger niet meer op. De hartstuk polarisatie gooit dan roet in het eten. Dit was bij het probleem. Ik bleef zo blind de kleuren volgen dat ik vergat gewoon naar de wissel te kijken en de “voedingen” te volgen.

Na eindeloos zoeken, werd ik gebeld door DTS en die vroeg mij eens goed naar de draden (bl, gr, rd) te kijken en gewoon de voedende staaf te volgen. Hierdoor werd bijvoorbeeld op de tweede wissel de voedende staat grijs ipv blauw.

Om een lang verhaal kort te houden, het principe is simpel. De draden die jij moet lassen, zijn de draden puur voor de hartstuk polarisatie. De voeding komt reeds uit het voorgaande blok. Die spanning neem je als het ware over naar de hpp4.

Terugmelding is te krijgen door een extra draad (b2-b4) op de b staaf voor de wisselstraat te zetten. Dit is dan een aparte terugmeldingsectie, dus met eigen scheiding. Ik zou, zeker met een boel wissels achter elkaar proberen om minimaal 1 of 2 secties over te houden in het voorgaande blok of het blok puur maken voor voeding van de wisselstraat. Dat is een eigen keuze.
Ik heb vast nog documentatie liggen van destijds mocht je geïnteresseerd zijn. Stuur dan even een pm.

Succes,

Roel

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 13 sep 2022, 19:05
door rthuinte
Hoi Roel,

Bedankt voor je duidelijke uitleg!! Hier kan ik voor nu zeker wat mee!! Tevens vind ik het leuk om zelf te experimenteren, dus alvorens je een pm te sturen, ga ik eerst even met deze informatie aan de slag.



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 okt 2022, 20:55
door rthuinte
Een van mijn vrienden bleef een nacht logeren en aangezien hij mijn hobby kende, heeft hij ook nog wat meegenomen. Een minitrix 12187 of wel een NS 1855 (stadwapen Eindhoven) in digitale uitvoering en een ICR wagon van Minitrix (13319).

Wat mij betreft mag hij wel vaker langs komen. AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 okt 2022, 20:53
door Roel
Hoi Ronald,

Nog gelukt met de schakelingen?

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 okt 2022, 22:01
door rthuinte
Hoi Roel, ik moet bekennen dat ik het nog niet heb aangesloten. Ik had gehoopt meer tijd te hebben...

Maar ondertussen liggen de wissels wel op hun plek en zijn voorzien van een aansluiting voor het schakelen van het puntstuk. De gaten zijn geboord voor de servo's... Ik ben van plan om 2 opstel sporen alvast aan te leggen, zodat de maatvoering tussen de sporen correct is en zodat ik dit deel in 1 keer kan aansluiten en testen (kan de loc ook daadwerkelijk een klein stukje pendelen).

Ik houd je op de hoogte (wellicht maak ik zo boven nog een foto van de ligging van de wissels).



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 19 okt 2022, 12:45
door rthuinte
Hierbij nog even een foto van de eerste wissels.

Afbeelding

Afbeelding

Moet de oudste zoon ook even pushen om de relaiskaarten te solderen. Staat nog net zoals ik het heb voorbereid voor hem. Afbeelding

Afbeelding



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 19 okt 2022, 22:28
door Roel
Die wisselstraat schakeling ga jij zeker uitkomen. Die is niet moeilijk.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 20 okt 2022, 08:28
door rthuinte
Ik voel de druk om te presteren nu wel toenemen .

Op zich heb ik er alle vertrouwen in.

Aan enkele wissels op de foto zal aan de linker aftakking nog een extra wissel gemonteerd worden, zodat er wat meer aftakkingen komen, maar goed het principe is steeds gelijk.



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 02 nov 2022, 21:08
door rthuinte
Even weer een avondje draden trekken...

Het is al vaker gezegd, maar dat digitaal betekent dat er weinig draden zijn, komt niet echt overeen met de werkelijkheid.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik er wel van kan genieten en dat ik dit juist het leuke van hobbyen vind.

Afbeelding



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 03 nov 2022, 10:17
door OBBinN
Digitaal rijden en computer gestuurd rijden is beide digitaal, maar een wereld van verschil inderdaad! :|

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 03 nov 2022, 10:55
door GND
Het ziet er netjes uit!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 05 nov 2022, 19:40
door rthuinte
Na een dag voetbal en werkzaamheden buiten, toch nog even wat kleine hobby werkzaamheden.

Alle servo's zijn nu in de houder gemonteerd. Overigens bedankt voor de montage tip, deze heb ik ter harte genomen!

Afbeelding

Ondertussen zijn er 3 servo's gemonteerd. Eentje boven de tafel (ruimte gebrek onder de tafel) en 2 eronder.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog even een printplaatje (HPP4) gesoldeerd (maakt het totaal op 2).

Afbeelding

Eens kijken of ik morgen tussen de fietstocht en een voetbalwedstrijd door nog tijd heb om verder te gaan.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 nov 2022, 19:35
door rthuinte
Even een klein uitstapje...

Het najaar is weer begonnen en de jongste muiters zijn weer begonnen met hun treinbaan. Handig zo'n mancave op het zolder.

Ditect inspiratie om vanavond zelf ook maar weer een paar draden te trekken.
Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 nov 2022, 19:44
door DTS
Gaaf! Schijnt dat je dit ook aan kunt sturen met iTrain....

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 nov 2022, 22:57
door rthuinte
DTS schreef:Gaaf! Schijnt dat je dit ook aan kunt sturen met iTrain....
Ik voel weer een nieuwe uitdaging aankomen... Toch denk ik dat ik deze hobby eerst maar aan mijn kinderen overlaat en mij blijf focussen op mijn eigen baan AfbeeldingAfbeelding



Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 nov 2022, 23:07
door rthuinte
Na de inspiratie van de kinderen, nu ook weer wat actie op mijn eigen baan.

Allereerst de Sprog voor het programeerspoor gemonteerd en van voeding voorzien.

Afbeelding

De eerste 3 servo's zijn aangesloten op de SP04R en de bijbehorende puntstuk heb ik aangesloten op de HPP4 (hiervoor heb ik nog een montage houder in bestelling staan en die komt volgens mij morgen of overmorgen binnen).

Afbeelding

Volgende stap de OC32 monteren en aansluiten en dan kunnen we de eerste 3 wissels (servo en puntstuk) aansluiten. Ik heb de OC32 al met 2 weerstandsbanken voorzien, dus hier zou ik nu 16 wissels mee moeten kunnen bedienen.

Na deze eerste 3 wissels liggen er nog 3 wissels op de baan te wachten die al van servo's zijn voorzien en ook een draad hebben voor het hartstuk, dus wat dat betreft kunnen we weer verder. Wordt vervolgt...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 nov 2022, 10:35
door DTS
Goed bezig!!! Je bestelling is trouwens gisteren verzonden dus zal er vandaag moeten zijn :D

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 nov 2022, 21:04
door rthuinte
DTS schreef:Goed bezig!!! Je bestelling is trouwens gisteren verzonden dus zal er vandaag moeten zijn :D
Vandaag al ontvangen. Super en wederom bedankt voor de snelle levering. Ik kan weer verder met de installatie.

Afbeelding

Na deze aansluitingen zullen er eerst weer nieuwe TM44, HPP4 en waarschijnlijk OC32 modules moeten komen, maar goed stap voor stap, dan blijft het overzichtelijk qua werk AfbeeldingAfbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 19 nov 2022, 13:00
door rthuinte
Om het werken wat makkelijker te maken, vandaag en cadeau van mijn schoonouders gekregen...

Een soldeerstation, de-soldeerpomp en krimptang.
Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 19 nov 2022, 19:55
door DTS
Lekker bezig!!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 dec 2022, 13:42
door rthuinte
De eerste 6 wissels zijn bedraad en voorzien van een servo. Nu eerst maar eens kijken of ik de wissels kan aansturen...

Gelukkig, de Dinamo config heeft de TM44 en OC32 modules gevonden... De dipswitches staan goed, op naar de servo's.

De juiste pins selecteren en de pin offset direct maar aanpassen, zodat ik later de relais ook mee kan laten schakelen. Ik had de OC32 om en om voorzien van weerstandsbanken, want dat leek me makkelijker met de aansluiting van de voedingsspanning voor de SP04R en vandaar dat de relais 8 pinnen verder zitten in plaats van 16 (standaardwaarde).

De juiste servo begint te bewegen, dus de pinnummers kloppen. Nu de instelling nog... Eerst de range maar eens bepalen. Range S gekozen.... 'Set Pin Config' ingedrukt, de servo klapt naar de andere zijde, maar vervolgens bij het bewegen van de regelaar gebeurd er niets. Alle ranges doorlopen, maar steeds krijg ik een enkele slag bij het drukken op 'set pin config' , maar geen beweging bij het gebruik van de regelaar.

Moet ik na het bewegen van de regelaar steeds opnieuw de 'set pin config' knop indrukken? Door dit maar te doen klapt de servo steeds van de ene zijde naar de andere zijde. Qua gevoel zegt me dat dit niet de bedoeling is, maar toch in deze range maar eens proberen of ik de middenstand kan vinden.

Echter ook bij het zoeken naar de middenstand gebeurd er niets met de regelaar. Er komt alleen actie zodra ik de 'set pin config' knop indruk en dan klapt hij steeds naar de andere zijde...

Ik had gehoopt met het volgende van het stappenplan in de handleiding 'servo's instellen met de OC32', dat ik dit binnen een mum van tijd gereed had, maar ergens been ik waarschijnlijk toch aan het prutsen met de 'set pin config' knop.

Iemand wellicht nog een tip??

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 dec 2022, 19:58
door Marksintpancras
na het bewegen van de regelaar kijken druk je dan wel eens op de jump knop???

Als je de spullen bij DTS heb gekocht, even hun helpdesk ailen, zodat zij je weer op weg kunnen helpen. Ik gebruik ook de OC32 voor mijn servo en de handleiding van DTS en heb soms ook wel eens dat hij niet goed reageerd. Waar het aan ligt is een raadsel. Maar eenmaal ingesteld doet alles het goed.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 13 dec 2022, 12:09
door rthuinte
Bedankt voor je reactie. Ik zal de 'jump' toets eens proberen.

Hopelijk vanavond weer wat tijd om met het instellen van de servo's te spelen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 17 dec 2022, 16:19
door rthuinte
Vandaag even naar de beurs in Zutphen geweest. Na afloop weer een flinke dosis motivatie om mijn servo's aan de praat te krijgen...

Bij servo 1 blijf ik problemen houden. Zodra ik de 'Set Pin Config' indruk klapt de wisseltong al naar de andere kant. Vervolgens bij het indrukken van de regelaar klapt hij weer om naar de andere kant. Dit doet hij bij elke instelling van het midpoint...

Kijken of het aan de gebruiker ligt. Servo 2 maar eens naar voren gehaald in de OC32. Alle stappen van de handleiding langs gelopen en ik zou zeggen binnen 5 minuten een werkende wissel. Dit vervolgens ook bij de derde wissel uitgevoerd en ook daar zonder problemen en wederom een werkende wissel.

Terug naar wissel 1... Deze zit op dezelfde SP04R, dus vermoedelijk zit daar geen probleem. Eerst maar eens onder de tafel kruipen of ik daar wat kan vinden in de aansluiting van de servo op de print (is een stekkertje, maar je weet maar nooit)... En anders lijkt me de volgende optie om een andere servo te monteren en kijken wat er dan gebeurd. Wordt vervolgt...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 dec 2022, 14:39
door rthuinte
Wissel 1 nog eens onder de baan bekeken qua aansluiting, maar ik zie hier nog geen problemen. Nu overweeg ik om dezelfde servo maar eens op kanaal 4 van de SP04R te steken. Kon verwachting is dat ik hier niets mee bereik, maar goed ik wil voorkomen dat ik een nieuwe servo niet plaatsen. AfbeeldingAfbeelding

Kon de motivatie hiervoor nog even niet vinden, dus eerst wissel 2 en 3 maar eens gekoppeld met iTrain en ook dit gaat goed. Aankomende week in de avond de relais maar eens koppelen en servo 1 eens wisselen. Dit leek me een leuk klusje voor de avond...

Vandaag niet zoveel op de planning, dus leek me beter om de tijd te gebruiken het schaduw station uit te breiden met wat rails. Beetje passen en meten dat in de bochten de rijtuigen elkaar niet raken en middels gele punaises voor mezelf een plek bepaald waar ik het volgende blok laat beginnen. Hiermee maak ik de wissel wat langer, maar voorkom ik hopelijk dat de rijtuigen straks niet langs elkaar heen kunnen. Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 18 dec 2022, 20:20
door Marksintpancras
Dat van die wissel en motivatie dat ken ik :lol: ik heb in mijn allereerste aangelegde schaduwstation ook nog 3 wissels servo aansturing voor verbetering liggen. Bij automatisch rijden geven deze ontsporing door verkeerd omleggen. Dus ik heb wat spoortjes buiten gebruik :D in iTrain.

Maar na een dik 2 jaar bouwen komt toch echt het punt dat i wel nog die wisseltjes moet aanpakken :( maar ja, deze winter hoop ik, want raak al aardig door mijn projecten heen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 21 dec 2022, 00:23
door DTS
Yep, ken dat :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 24 dec 2022, 15:33
door rthuinte
Vandaag weer een geluksmomentje. Ik had nog even een uurtje over en had nog geen programmeerspoor. Dus even een korte lengte rail gepakt en deze dicht bij mijn laptop positie geplaatst, zodat ik hier makkelijk bij kan en ook kan zien wat er gebeurd. Alles aangesloten en we hebben verbinding. Mocht ik tussen de feestelijkheden nog tijd over hebben, dan kan ik in ieder geval een beetje stoeien met het programmeren.

Afbeelding

Verder begonnen met het derde opstelspoor en direct even kijken hoeveel lengte ik voor de blokken nodig heb. Ik overweeg de achterste sporen namelijk te voorzien van 2 blokken, zodat ik hier eventueel ook 2 treinen achter elkaar kan plaatsen.

Afbeelding

Voor iedereen alvast fijne kerstdagen!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 24 dec 2022, 18:19
door Marksintpancras
Dat van de opstelsporen en lengte herken ik. Ik heb het alleen even anders opgelost, ivm had op sommige plekken minder lengte dan ik dan de langst rijdende trein. Ik heb dus ook sporen die korter zijn dan 90 cm, echter met iTrain kan jij een hoop instellen. Dus ook dat langere treinen niet op bepaalde sporen mogen komen, enz. enz.

Jij ook fijne kerstdagen :!:

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 20 jan 2023, 21:29
door rthuinte
Nou, de buitenste rails van het schaduwstation liggen...

Afbeelding

Het idee is dat ik aan beide zijdes 4 opstelsporen maak, zodat ik hier een schakeling kan maken met de HPP4. Betekent wel dat deze treinen niet gelijktijdig kunnen rijden, maar dat maakt niet uit, want ze komen toch op dezelfde wisselstraat uit.

Ondertussen staan de 1855 van de NS en de IRE van de DB klaar voor hun eerste rondje, maar dat zal nog wel even duren aangezien er nog geen spanning op de baan staat.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas moeten ze nog wel even wachten want ik moet eerst de laatste 10 servo's voor de wissels aansluiten (ondertussen zijn er 12 servo's gemonteerd, waarvan er nu 3 ook ingesteld zijn). De montage beugels zijn gereed, de SP04 modules van Martin ontvangen (zijn er ondertussen 2 gemonteerd en aangesloten). 2 HPP4 printen in elkaar gesoldeerd, waarvan eentje al gemonteerd onder de tafel, en nu nog 4 printen solderen...

Afbeelding

Afbeelding

Met andere woorden de sneeuw mag best komen, de eerste tijd nog genoeg binnen te doen....

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 20 jan 2023, 21:52
door Marksintpancras
;) Goed idee van die HPP4 solderen, moet er ook nog 3 in elkaar bouten :D

Maar lekker bezig Ronald.

Welke Br146 heb jij voor die Dosto's hangen? Heb er namelijk ook genoeg hier rond snorren, maar die van jouw herken ik namelijk niet zo 1 2 3 :(

De sneeuw hoeft van mij ook niet, maar vorst vrij is mij goed genoeg, want de zolder is nu de heetste ruimte ivm die soldeerbout staat bij mij ook de hele dag aan, en als er sneeuw is komen de flikken weer kijken ivm geen sneeuw op de pannen helikopter en warmtecamera :o :lol:

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 20 jan 2023, 22:23
door Bas
Lekker bezig. Gebruik je een aparte voeding voor de oc32 en de relais prints? 7,5volt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 21 jan 2023, 11:41
door rthuinte

Marksintpancras schreef:;)
Welke Br146 heb jij voor die Dosto's hangen? Heb er namelijk ook genoeg hier rond snorren, maar die van jouw herken ik namelijk niet zo 1 2 3 :(

De sneeuw hoeft van mij ook niet, maar vorst vrij is mij goed genoeg, want de zolder is nu de heetste ruimte ivm die soldeerbout staat bij mij ook de hele dag aan, en als er sneeuw is komen de flikken weer kijken ivm geen sneeuw op de pannen helikopter en warmtecamera :o Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding... Ik hoop inderdaad dat ze mijn huis ook voorbij vliegen. Heb alleen aan de achterkant sneeuw op het dak liggen en dat ziet er wellicht ook verdacht uit. Ik zal vanavond eens kijken naar het exacte type dat ik voor de Dosto's heb rijden.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 21 jan 2023, 11:46
door rthuinte
Bas schreef:Lekker bezig. Gebruik je een aparte voeding voor de oc32 en de relais prints? 7,5volt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik gebruik hier geen aparte voeding voor. De relais prints zijn verkrijgbaar in 2 spanningen en vandaar dat ik het hele systeem op (uit mijn hoofd) 15 volt heb aangesloten (geschakelde voeding die ik direct met het Dinamo systeem erbij heb aangeschaft).

Met deze voeding voed ik dus de TM44, OC32 en verzorgt de plus van de HPP4 relais (de min wordt geschakeld vanuit de OC32).

Edit: inderdaad ik maak gebruik van een 15 Vdc voeding.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 21 jan 2023, 20:43
door rthuinte

Marksintpancras schreef:;)

Welke Br146 heb jij voor die Dosto's hangen? Heb er namelijk ook genoeg hier rond snorren, maar die van jouw herken ik namelijk niet zo 1 2 3 :(
Het is een BR185 van de Deutsche Bahn. Exacte type dat op de loc staat is 185 052-8

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 31 jan 2023, 13:11
door rthuinte
Ik ben al een poosje aan het nadenken / zoeken hoe ik mijn rails het beste ken monteren zodat ik mijn tafel uiteindelijk kan opsplitsen in modules. Je weet maar nooit of je de boel ooit nog eens moet verhuizen... Ik kan me eigenlijk nog niet voorstellen dat hier geen standaard oplossing is voor is, aangezien er toch veel mensen, en vooral verenigingen, op deze manier bouwen. De standaard rail lassen zijn hier niet handig aangezien je de rails erin moet schuiven en daarbij zijn deze ook te slap. Verder is een dergelijke overgang ook makkelijk te gebruiken bij bijvoorbeeld het maken van blokken...

Weet iemand of hier standaard materiaal voor peco55 rails voor bestaat en waar ik dat zou kunnen bestellen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 31 jan 2023, 16:43
door Bas
Nproject.org kun je daar het en en ander over vinden. Of ff zoeken op modules. Wat ik ervan heb gezien is het 99 vd 100keer gewoon doorslijpen op de overgang vd module en de rails goed vastlijmen op de overgang (voor het doorslijpen)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 31 jan 2023, 17:21
door c-rails
Wat je ook wel ziet is dat men korte railstukken gebruikt als verbinding. Zijn dan paar cm lang met raillassen. 'Koud' tegen elkaar plaatsen vraagt wel een vorm van voorziening, waarmee je de bakken goed kunt centreren.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 01 feb 2023, 16:18
door Marksintpancras
Ronald,

Kijk even naar de volgende link:
https://www.fichtelbahn.de/addon_trackline.html

Vooral de TrackSwell, kan je volgens mij goed gebruiken bij flexrail waar je de module overgangen gaat maken.

Verder komt is hoe je de modulebakken aan elkaar zet in de houtbouw van groot belang. Hier moet eigenlijk 0 mm verschil in komen zitten bij aan en af koppelen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 01 feb 2023, 23:39
door rthuinte
Bas schreef:Nproject.org kun je daar het en en ander over vinden. Of ff zoeken op modules. Wat ik ervan heb gezien is het 99 vd 100keer gewoon doorslijpen op de overgang vd module en de rails goed vastlijmen op de overgang (voor het doorslijpen)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor de tip. Zeker handig, maar ik moet bekennen dat ik me afvraag of ik dit netjes ga krijgen. Ik ken mezelf een beetje en dan leg ik de lat hoog, maar de praktijk is dan vaak een tweede verhaal...

Wellicht dat ik het een keer ga proberen op een proefstukje, maar voorlopig lijkt me de link van Mark wel interessant en ik denk dat ik daar een aantal proefstukjes bestel.

Uiteindelijk heb ik geen echte module baan, maar ik heb wel een poging gedaan de platen zo te monteren en middels een soort 'zelfbedachte klem constructie' op dezelfde positie te houden dat ik denk dat deze printjes wel een goede oplossing zijn...

Aan de andere kant zo lang ik maar niet het idee krijg te verhuizen, dan kan de baan mooi blijven staan...

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 03 feb 2023, 20:43
door rthuinte

Marksintpancras schreef:Ronald,

Kijk even naar de volgende link:
https://www.fichtelbahn.de/addon_trackline.html

Vooral de TrackSwell, kan je volgens mij goed gebruiken bij flexrail waar je de module overgangen gaat maken.
Naar aanleiding van je link heb ik een aantal Trackline printjes besteld. Deze lijken specifiek voor deze toepassing gemaakt te zijn. Gisteravond besteld en vannacht al een bevestiging dat ze onderweg zijn (ik val hierdoor wel een beetje van mijn geloof af aangezien ik me voor had genomen alles lokaal te bestellen).

Ik ben benieuwd en zal mijn ervaring ter zijner tijd wel delen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 03 feb 2023, 22:20
door Bas
Ben benieuwd. Er staat ook al een test van dat spul hier op het forum.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 feb 2023, 15:17
door rthuinte
De printjes ontvangen. Op zich redelijk vlot, gezien dat ze uit Duitsland moeten komen.

De eerste 3 printjes zijn bevestigt en dat viel me niet tegen. Ik had de rails all op de plek liggen, dus zag er tegen op om de tussenliggende bielzen te verwijderen, maar dat ging relatief makkelijk. De printje zelf doen wat ze moeten doen, dus op zich ben ik tevreden en ik denk dat dit zeker ook van hulp kan zijn bij het afmaken van de helix aangezien er dan toch wel veel spanning op de sporen staat...

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 feb 2023, 15:26
door Bas
De scheiding ook al aangebracht in de rails?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 feb 2023, 16:36
door rthuinte
Alleen bij de onderste zijn de rails doorgeslepen. Daarna begaf mijn slijpschijf het...

Ik ben van plan zaterdag naar Houten te gaan, dus maar eens kijken of ik dat nog wat van die schijven kan bemachtigen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 feb 2023, 19:27
door rthuinte
Vandaag eens tijd gemaakt om een keer naar Houten te gaan. Voor mij was het zeker de moeite waard. Vond het niet overdreven druk, en daardoor was het ideaal om de leuke banen te bekijken, met mensen te praten en kennis op te schuiven.

Uiteindelijk ook wat noodzakelijk zaken aangeschaft. Ik wou de HPP4 modules met een andere kleur bedraden. Blauw en wit draad is bij mij de voeding, bruin en rood is de TM44 bedrading naar de rails en nu heb ik besloten groen, geel en paars te gebruiken voor de HPP4. De slijpschijfjes gevonden, zodat ik verder kan met de montage van de rails. En een OC32 met SP04R, zodat ik de servo's kan aansluiten.

Als laatste een paar persoonlijke dingetjes. En verlenging van het bier treintje en een paar racefietsers.

Al met al ben ik de dag goed doorgekomen... Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 feb 2023, 21:59
door DTS
Lekker bezig!!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 07 jan 2024, 14:25
door rthuinte
Allereerst allemaal de beste wensen voor 2024.

Het is al een tijdje geleden dat ik een post met betrekking tot de voortgang van mijn modelbaan heb geschreven. Nu is het voor mij ook een project dat grotendeels in de winter opgepakt wordt, maar ook door de drukte op het werk is het er niet van gekomen veel te posten. Dit wil echter niet zeggen dat er niets is gebeurd en vandaar dat ik de laatste dag van mijn vakantie maar eens ga gebuiken om dit verslag te actualiseren. Als kleine kanttekening heb ik afgelopen week een kleine ingreep gehad, waardoor ik helaas niet onder de tafel kan kruipen, dus de bijbehorende electronica foto's zal ik op een later moment maken en toevoegen. :)

Wat is er gebeurd sinds de laatste update:

1. Wisselstraat ingang schaduwstation:
Vanuit de spiraal zullen de treinen het schaduwstation inrijden middels 7 wissels. Deze wissels zijn nu allemaal voorzien van servo's, die vervolgens allemaal middels een SP04r aangesloten zijn op een OC32. Deze OC32 is geconfigureerd, zodanig dat de puntstukken worden meegeschakeld. Met andere woorden de helft van de kanalen bevat een weerstandsbank en de andere helft een sink driver, zodat ik een HPP4 mee laat schakelen met de stand van de wissels en zo het puntstuk qua polarisatie mee schakel met de stand van de wissel. Alle aansluitingen van de OC32 zijn ingesteld / geconfigureerd en de wissels zijn geprogrammeerd in iTrain. Alle standen gecontroleerd en het geheel werkt naar behoren !

Afbeelding

2. Opstelsporen schaduwstation:
De opstelsporen van het schaduwstation heb ik uitgebreid naar 4 sporen en fysiek ook voorzien van de printplaatscheidingen op de module grenzen. Ik heb dit bewust uitgebreid naar 4 sporen, zodat ik de aansturing kon uitvoeren middels een HPP4 in combinatie met 1 uitgang van de TM44. Alle treinen rijden over dezelfde wisselstraat dus dat er maar 1 trein gelijktijdig kan rijden is voor mij geen probleem. Gezien de module overgangen heb ik de bedrading ook zo gemaakt dat ik deze makkelijk kan los koppelen op de connectoren van de printplaten of ik heb er aanvullende distributieblokken (PTFIX) voor gebruikt. Helaas kan ik dit dus niet met een foto laten zien, maar het geheel is geprogrammeerd in iTrain en alles werkt naar behoren.

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover even een eerste actualisatie stap. Rest mij alleen om even te zeggen dat het bovenstaande goed te realiseren was middels de handleidingen die ik op de DTS website heb gevonden, dus voor degene die dergelijke aansluitingen nog moet maken kan ik deze handleidingen zeker aanraden ! :-)

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 07 jan 2024, 16:36
door Marksintpancras
:D ziet er goed uit!!!!

Zeker aan te bevelen die handleidingen van DTS, ik gebruik ze ook nog steeds. Hoef ik niet na te denken hoe ik het ook had geprogrammeerd een paar jaar geleden. :lol:

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2024, 13:52
door rthuinte
Bedankt voor het compliment.

Als vervolg op mijn laatste update ...

3. Uitgangswissels schaduwstation:
Ook de uitgangswissels van de 4 sporen zijn reeds voorzien van servo's, aangesloten met de OC32, voorzien van puntstukisolatie en geheel geconfigureerd in iTrain.

Afbeelding

In mijn vorige post was ik vergeten te vermelden dat ik bewust nu 3 OC32 modules in gebruik heb. De 7 wissels die rechts op mijn baan liggen (die ik in mijn vorige post als ingangswissels betiteld heb) zitten op een aparte OC32 en hier kan ik straks ook de wissels voor de onderste sporen op aansluiten. Op deze manier houd ik relatieve korte afstanden van de servo naar de OC32. De tweede OC32 bevat de communicatie met de HPP4's die toekomstig alle opstelsporen schakelen. En deze uitgangswissels zitten nu op de derde OC32 waarmee ik alle wissels aan de linkerzijde van mijn baan ga besturen.

Bij deze uitgangswissels ben ik nu wel tegen een probleem aangelopen die ik op voorhand makkelijk had kunnen voorkomen door iets langer na te denken. De servo van de tweede wissel zit namelijk precies op de scheiding van de module, waardoor ik deze niet onder de wissel kan plaatsen. Ik heb in eerste instantie het verenstaal geprobeerd te buigen, echter door de hoeveelheid hoeken die ik gebogen had, bleef er geen kracht meer over om de wissel daadwerkelijk om te zetten. Ik heb nu het gat voor de servo dan ook iets groter gemaakt en ga nu proberen om het verenstaal zo recht mogelijk te houden. Vanwege mijn huidige ongemak heb ik deze werking nog niet kunnen testen. Mocht het werken dan zal ik nog een detail foto maken van de uiteindelijke uitvoering. Onderstaand is een foto van het idee dat ik nu heb, echter moet ik het verenstaal nog door de wisselbediening zien te krijgen en natuurlijk sta ik open voor betere ideeen :-)

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2024, 19:08
door Erik-B
leuk spul. , die trackswell. ik heb ze veel gebruikt in mijn helix, om in de bochten toch de rail isolatie te kunnen aanbrengen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 09 jan 2024, 20:20
door rthuinte
Erik-B schreef:leuk spul. , die trackswell. ik heb ze veel gebruikt in mijn helix, om in de bochten toch de rail isolatie te kunnen aanbrengen.
Dat is zeker een goede opmerking. Ik ben dat ook van plan, aangezien er in de helix veel spanning op de rails (buiging) komt te staan. Tot nu toe ben ik ook erg enthousiast en ook de service bij hen is erg goed.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 10 jan 2024, 23:39
door Bas
Lekker bezig zo!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 11 jan 2024, 20:35
door rthuinte
Dank je wel!!

Voor de aanleg van de sporen en de electronica had ik weinig nieuw materiaal nodig. Om die reden heb ik mezelf eens over het hart gestreken en een aantal treinstellen aangeschaft, waarmee ik zelf ook regelmatig gereisd heb. In deze update (aangezien ik nog steeds niet over de tafel kan komen AfbeeldingAfbeelding) 2 PIKO treinstellen, te weten de Veolia (40222) en de Arriva Spurt (40223)...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 12 jan 2024, 15:33
door rthuinte
En dan nog even de laatste 2 treinstellen. Van de NS vond ik dat de hondekop niet mocht ontbreken (PIKO 40280-3) en tevens kwam ik in dezelfde koop nog de wadloper tegen (7471).

Genoeg om weer de nodige tijd te besteden aan het inregelen ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 13 jan 2024, 15:56
door rthuinte
Net maar eens even onder de treintafel gedoken om de beloofde foto´s van de aansluitingen te maken. Eerst maar eens een overzichtsfoto van mijn baan, zodat jullie weten waar ik ongeveer zit met mijn foto´s:

Afbeelding

Op de voorgrond is de spiraal te zien. Daarachter loopt een spoor met 7 wissels in de richting van rechtsboven. Dit zijn mijn 7 inrijwissels die ik in mijn vorige post met punt 1 heb aangegeven. Kijk je dan onder de tafel dan ziet het er onder de spiraal als volgt uit (stekkerdoos voor alle netvoedingsstekkers en vandaar loopt er natuurlijk ook een netvoeding naar de DC power supply):

Afbeelding

Op de volgende foto zijn dan de beide TM44 modules te zien. 4 Blokken voor de binnen- en buitenring. Hetgeen betekent dat iedere ring uiteindelijk 1 blok zal zijn en deze zal dan weer uit 2 secties bestaan. Om deze reden heb ik ook 4 rode PTFIX klemmenstroken toegevoegd aangezien ik hierop per niveau van de spiraal de "A" draden op ga verzamelen alvorens deze met de TM44 te verbinden. De onderste ring heb ik met een derde sectie uitgebreid (deze bedrading is ook te zien op de foto aangezien de rest van de spiraal nog niet is opgebouw, laat staan aangesloten) en deze zal dan ook direct dienst doen voor de voeding van de wisselstraat (inrijwissels).

Afbeelding

Middels 1A is de eerste wissel van de inrijstraat gekenmerkt. Markering is op zich niet nodig, maar zo kan ik het snel terug vinden en maak ik mijzelf het aansluiten wat makkelijker (en uitlegbaar naar mijn kinderen :-) ). Op de volgende foto zijn ook de wissels 1B en 1C zichtbaar die alleen verbonden zijn met de SP04r_1, die in het midden te zien is. Als aanvulling op deze foto is ook mijn DC voedingsstrook te zien. Ik hanteer hier de kleuren wit en blauw aangezien dit in het verleden binnen UL (Amerikaanse cerificering, waarvoor ik werkzaam was) ook gedaan werd.

Afbeelding

Naast de servo aansturing moeten de wissels ook voorzien worden van puntstuk voeding. Dit is te zien op de volgende voeding. De groene draad is de verbinding met het puntstuk en deze wordt middels een relais geschakeld met de rechtdoor of afslaande voeding, die ik respectievelijk gekenmerkt heb met een gele en paarse draad. Deze gele of paarse draad is dus verbonden met de rail aan de ingang van de wissel (zie hiervoor ook de handleidingen die te downloaden zijn van de DTS website).

Afbeelding

Op exact dezelfde manier heb ik ook de 4 laatste wissels van de inrijstraat aangesloten. Deze wissels heb ik gekenmerkt met wissels 2A tot en met 2D, en deze maken gebruik van SPO4r_2 en HPP04_2.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zijn de SP04R middels een rode CAT kabel verbonden met de OC32 en de HPP4 middels een grijze CAT kabel verbonden met de OC32. Ik merk bij het schrijven hiervan dat ik wel erg gek ben op het gebruik van kleurtjes :-).

Afbeelding

Al met al toch weer een heel verslag geworden van de aansluitingen, maar wellicht heb ik hier ook weer iemand mee kunnen helpen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 13 jan 2024, 16:36
door Marksintpancras
:D hey topper, dat ziet er vakkundig uit

Zag dat je wat treinstellen had, mijn ervaring dat de GTW van Piko en de wadloper deze niet leuk vinden. Komen niet of heel en heel moeilijk omhoog.

Wel zijn het mooie treinstellen. De Lilliput br628 en de Piko talent en Concordia treinstellen hebben geen moeten met een helix, ivm dubbele aandrijving.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 13 jan 2024, 19:49
door rthuinte
Bedankt. Moet bekennen dat mijn verwachting was dat deze treinstellen daar geen moeite mee zouden hebben. Moet ik straks op de bovenbaan toch maar zorgen dat er iets van een pendelbaan komt, zodat ik ze niet hoef te laten afzakken naast het schaduwstation. Bedankt voor de tip in ieder geval, want nu kan ik bij het proefrijden in ieder geval even kijken hoe het gaat en wellicht mijn plan nog een beetje aanpassen.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 jan 2024, 09:53
door rthuinte
Als vervolg op mijn electronica verslag ... Zoals aangegeven heb ik besloten om de achterste 4 opstelsporen middels een HPP4 te schakelen, zodat ik hier uiteindelijk maar 1 kanaal van de TM44 voor nodig heb (hetgeen geen probleem is, want er kan toch maar 1 trein per keer over de wisselstraat).

Eerst maar eens een overzichtsfoto:

Afbeelding

Op deze foto is te zien dat ik bij de aansluitingen voor het eerst rekening moet gaan houden met mijn module overgangen (te zien aan de kleine printplaatjes die ik heb geplaatst op de overgang, zodat mijn rails op de juiste plaats blijven zitten). Om deze reden heb ik besloten dat elke module zijn eigen aansluitingen krijgt, zodat ik hier gegarandeerd een goede verbinding heb. Deze verbindingen heb ik ook als separate verbindingen in de klemmen aangesloten, zodat deze makkelijk los te halen zijn. Aangezien ik 2 secties ga maken en de scheiding hiervan zit exact op de middelste module, dus dit heeft een bijkomend voordeel dat ik deze 2 secties later ook makkelijk kan omzetten naar 2 blokken van 2 secties.

Hoe ziet dit er nu in de praktijk uit. Allereerst heb ik per module alle "A" aansluitingen verzameld en heb daar gebruik gemaakt van een kroonsteentje (makkelijk en snel :-) ).

Afbeelding

Afbeelding

Verder is op deze beide foto's goed mijn kleurstelling weer te herkennen. Alle "A" dradden zijn dus rood, de eerste sectie is groen en de tweede sectie is blauw. Op deze manier zijn deze draden volgens de handleiding van DTS naar de HPP4 gebracht en aangesloten. Gezien de hoeveelheid "A" draden heb ik hier een PTFIX klemmenstrook tussen geplaatst.

Afbeelding

Kijkend naar deze foto is dus ook te zien dat elke blauwe en groene aansluiting op de HPP4 bestaat uit 2 separate draden. Dit zijn dus de draden die ik eventueel los moet halen indien ik de modules uit elkaar ga halen. Ook zijn dit de draden waar ik later mijn secties eventueel nog kan omzetten naar blokken. Om de modules los te halen, zal ik de rode draden natuurlijk ook los moeten halen van de PTFIX klemmenstrook.

Als laatste is deze HPP4 dan wederom, consequent met een grijze CAT kabel" verbonden met een nieuwe OC32.

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 16 jan 2024, 10:09
door rthuinte
Bij het nalezen van mijn post, kwam ik eracht dat ik nu alleen beschreven heb dat de HPP4 per spoor de secties kan schakelen, echter dit moet natuurlijk ook aangestuurd worden vanuit de TM44. Om deze reden heb ik volgens de handleiding, de relais middels een gele en paarse draad met elkaar doorverbonden. De gele draad is hierbij de eerste sectie en daarom zag je deze in de vorige post ook op hetzelfde relais aangesloten als de blauwe draad. De paarse draad is hierbij de tweede sectie en deze zag je dus op hetzelfde relais aangesloten als de groene draad. Uiteindelijk gaan deze gele en paarse draad, tezamen met de rode "A" draad naar de TM44:

Afbeelding

Gezien het aantal nieuwe modules heb ik ook besloten om een nieuwe voedingsdistributie te maken. Daarom ziet de gehele elektrische schakeling onder de middelste module er nu als volgt uit:

Afbeelding

Wellicht dat ik hier weer wat personen mee heb kunnen helpen. En mochten er opmerkingen / vragen zijn, dan sta ik daar natuurlijk ook voor open.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 20 jan 2024, 22:15
door rthuinte
Vandaag de uitgaande wissels van de 4 sporen in het schaduwstation in iTrain ingesteld.

Afbeelding

De tweede wissel (van boven gezien) heeft qua slag nog steeds niet genoeg energie om de wissel om te zetten. Voor alsnog heb ik maar besloten deze even te laten voor wat deze is en te wachten totdat ik de binnenbocht heb liggen. Mijn doel hiervoor is dat wanneer deze binnenbocht ligt, ik de servo recht kan uitlijnen op de wissel in plaats van alle hoeken die ik nu in het verenstaal aan het buigen ben.

De servo's waren al aangesloten en de bedrading naar de HPP4 heb ik nu ook aangesloten en verbonden met de OC32.

Afbeelding

Nu kwam ik er bij het inregelen achter dat de spanningen op de rails niet klopten met mijn verwachting en dit heb ik later gecorrigeerd. Aangezien ik nogal gek ben op het gebruik van kleuren was ik benieuwd of jullie mijn fout kunnen herleiden op basis van de aansluitingen op de HPP4 en misschien moet ik hier maar een kleine quiz aan wagen? AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 22 jan 2024, 19:24
door Theovannoort
Hallo Ronald, Ik ben ook bezeg met een helix. Ik loop alleen vast met de Hexagon (Gleisswendel). Ik kom er niet uit met de afmetingen van de houtdelen. Mag ik van jouw de afmetingen hebben ( lengte, breedte ).
Alvast hartelijk dank. Mijn spoor is N spoor.

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 22 jan 2024, 19:50
door rthuinte
Theovannoort schreef:Hallo Ronald, Ik ben ook bezeg met een helix. Ik loop alleen vast met de Hexagon (Gleisswendel). Ik kom er niet uit met de afmetingen van de houtdelen. Mag ik van jouw de afmetingen hebben ( lengte, breedte ).
Alvast hartelijk dank. Mijn spoor is N spoor.
Hallo Theo,

Ik heb hier gebruik gemaakt van een excel tabel. Hierin staan de afmetingen die ik heb gehanteerd voor de hexagon.

Ik heb vanaf 29 december 2021 (zie viewtopic.php?p=2426#p2426) een aantal posts geplaatst over hoe ik de spiraal heb gemaakt, hier staat ook een link naar een website waar heel veel handige informatie te vinden is. Ik hoop dat je daar mee verder kunt, mocht je vragen hebben, dan hoor ik het graag!!

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 24 jan 2024, 19:45
door rthuinte
Voor de geïnteresseerden, ik had nog een quizvraagje gesteld en hierbij het antwoord...

Op de foto van de HPP4 is te zien dat bij het onderste relais, de gele en paarse draad omgedraaid aangesloten zijn. Normaal gesproken is de gele draad bij mij altijd voor rechtdoor, maar bij het onderste relais dus niet.

De achtergrond is dat ik de draden op de automatische piloot heb gesoldeerd. Van de in totaal 11 wissels die ik heb aangesloten, zijn 10 wissels links en 1 wissel is een rechtse. Met andere woorden ik had bij de rechtse wissel de draden verkeerd om gesoldeerd en om dit op te lossen, heb ik deze draden nu op de relaiskaart omgedraaid.

(eerlijk is eerlijk, ik heb me zelf tijdens het instellen blind gestaard op de kleuren, waardoor ik een hele avond met de multimeter bezig ben geweest om tot deze conclusie te komen )

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 25 jan 2024, 18:48
door rthuinte
Nu de bovenste 4 sporen van het schaduwstation liggen, wordt het tijd om de weg terug naar het schaduwstation te maken. Als zijsprong, heb ik in een ander topic een mooie optie gezien voor het aansturen van de wissel op de scheiding van de modulebaan, dus dit wil ik zeker eens gaan uitproberen (@Erik-B bedankt voor de informatie):
Erik-B schreef: 23 jan 2024, 21:21
rthuinte schreef: 23 jan 2024, 21:01 Ik was je post aan het lezen en dat ziet er goed uit. Ik was nog wel nieuwsgierig hoe het busje van 1.5 mm werkt samen met de 0.8 mm draad. Ga je met de 0.8 mm in de 1.5 mm de wissel heen en weer sturen?
Ik heb de inspiratie gehaald van deze website.
https://forum.mrhmag.com/post/turnout-c ... n-12209447
even de eerste posting weglaten, een beetje later komen duidelijke prentjes.
Moet wel zeggen dat het op internet weer heel eenvoudig uitziet en het , de eerste keer, in praktijk toch weer meoeileijke is dan je dacht.
Verder waar ik was gebleven, ik heb de secties voor de bocht nu ook aangesloten.

Afbeelding

In dit geval heb ik voor 4 secties gekozen. Twee kleine secties waarmee ook de voeding richting de wissels gewaarborgd wordt en de overgbleven lengte in 2 grote secties verdeeld voor het rijden van de trein. Hierdoor is er een tweede blok van de TM44 aangesloten. De lengte van de terugmelders is nu wat mij betreft wel maximaal, ongeveer 2 meter, maar ik wou geen TM44 opofferen voor dit ene blok. Wellicht dat ik toekomstig, hier wel een separate TM44, en daarmee kortere bedrading ga hanteren, maar dat heeft dan ook te maken met de uitbreiding van het schaduwstation. Gezien deze lengte en ook om (hopelijk) zeker te zijn van een goede verbinding heb ik de beide grote secties ook allebei voorzien van een rode (bij het Dinamo systeem "A") draad. Vandaar dat op de TM44 ook te zien is dat ik hier een grotere (witte) adereindhuls nodig heb (er gaan immers 2 draden in).

Afbeelding

Op naar de sporen / wissels aan de onderzijde van het schaduwstation ... :-)

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 26 jan 2024, 21:01
door rthuinte
De eerste 3 ingangswissels van de onderste opstelsporen in het schaduwstation zijn ook aangesloten op de linker OC32.

Afbeelding

Afbeelding

Nu de opstelsporen nog met een HPP4 verbonden met de TM44, net als bij de bovenste opstelsporen en dan de uitgangssignaal aansluiten en dan heb ik mijn eerste doel bereikt: zorgen dat de treinen vanuit de spiraal door het schaduwstation weer terug naar de spiraal kunnen rijden.

Als dat er eenmaal ligt en functioneert, wil ik de spiraal gaan opbouwen, zodat we een keer met de verbinding naar de boventafel kunnen beginnen en daarna volgt natuurlijk de rest (scenery Afbeelding).

Re: Modelbaan Ronald - N spoor en Dinamo

Geplaatst: 26 jan 2024, 21:40
door DTS
Je bent lekker bezig! Ziet er goed uit zo :)