Netwerkverbinding werkt nog niet

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Ok,

Nog steeds geen response dus …

Volgende vraag: wat zijn de IP adressen van je LAN en van je WiFi op je PC/Laptop ?

Oh, en waaraan is de LAN kabel van de YD en PC aangesloten ?

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

Nstars
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:29

Bericht door Nstars »

Karst schreef: 27 dec 2022, 12:42 Ok,

Nog steeds geen response dus …

Volgende vraag: wat zijn de IP adressen van je LAN en van je WiFi op je PC/Laptop ?

Oh, en waaraan is de LAN kabel van de YD en PC aangesloten ?

Grtzz,
Karst
Laptop is in principe alleen met WIFI op router/AP (een Fritzbox) thuis aangesloten, IP address is 192.168.178.31. De Lan kabel van de YD is ook aangesloten op de router thuis.

Marc

evexel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:27

Bericht door evexel »

Hallo,

Weet niks van YD, maar zie aan je laatst geplaatste afbeelding dat de YD (192.168.78.81) heeft gekregen.
Kun je op de commandprompt eens proberen om een ping commando te geven?

Dus invoeren vanaf laptop ping 192.168.78.81

Groeten,
Edwin

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Nstars schreef: 27 dec 2022, 14:26 Laptop is in principe alleen met WIFI op router/AP (een Fritzbox) thuis aangesloten, IP address is 192.168.178.31. De Lan kabel van de YD is ook aangesloten op de router thuis.
Aha... lampje gaat aan :)

De discovery loopt via het Bonjour protocol. Voor zover routeert een Fritzbox dan niet tussen z'n WiFi en LAN :'( ( heeft men mij verteld )

Als laatste test, ajb het Wifi van de Laptop uit en een LAN-kabelverbinding met "Fritzie" te maken.
evexel schreef: 27 dec 2022, 14:40 Hallo,

Weet niks van YD, maar zie aan je laatst geplaatste afbeelding dat de YD (192.168.78.81) heeft gekregen.
Kun je op de commandprompt eens proberen om een ping commando te geven?

Dus invoeren vanaf laptop ping 192.168.78.81
Ik geloof dat dat wel ging, maar idd het proberen waard :)

Grtzz,
Karst
Yet another Model Railroad Company

Nstars
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:29

Bericht door Nstars »

Karst schreef: 27 dec 2022, 15:19
Nstars schreef: 27 dec 2022, 14:26 Laptop is in principe alleen met WIFI op router/AP (een Fritzbox) thuis aangesloten, IP address is 192.168.178.31. De Lan kabel van de YD is ook aangesloten op de router thuis.
Aha... lampje gaat aan :)

De discovery loopt via het Bonjour protocol. Voor zover routeert een Fritzbox dan niet tussen z'n WiFi en LAN :'( ( heeft men mij verteld )

Als laatste test, ajb het Wifi van de Laptop uit en een LAN-kabelverbinding met "Fritzie" te maken.
evexel schreef: 27 dec 2022, 14:40 Hallo,

Weet niks van YD, maar zie aan je laatst geplaatste afbeelding dat de YD (192.168.78.81) heeft gekregen.
Kun je op de commandprompt eens proberen om een ping commando te geven?

Dus invoeren vanaf laptop ping 192.168.78.81
Ik geloof dat dat wel ging, maar idd het proberen waard :)

Grtzz,
Karst
Ping commando geeft goed resultaat, dus daar zit het probleem niet.

Ik heb het ook geprobeerd met een netwerkkabel op de laptop. Dit resulteerde niet in een ander resultaat, maar dit kan ook veroorzaakt doordat ik wel iets van een kunstgreep moest uitvoeren. Moderne laptops hebben vaak niet meer een ethernet aansluiting en ook moest dan ook via een dock werken. Door de locatie van het dock was ook nog een extra router nodig. Dat werkte in zoverre, dat alle onderdelen dezelfde adressen als hierboven beschreven had met als extra toevoeging de LAN aansluiting van de YD7001 met IP address 192.168.178.48.

Omdat Karst aangaf dat het probleem veroorzaakt zou kunnen worden door de routing tussen LAN en Wifi in de Fritzbox, heb ik het ook geprobeerd met een Wifi extender met LAN aansluiting. Hierdoor kon ik de kabel netwerkaansluiting uit de YD7001 omzetten naar een Wifi aansluiting in de Fritzbox. Met de laptop via Wifi loopt de netwerkaansluiting van de YD7001 via de Wifi van de Fritzbox naar de laptop, maar ook dit had geen resultaat.

NB Iedere keer als ik van USB naar netwerk overschakel zie ik in de log dat het IP address 192.168.16.254, poort 5550 niet gevonden kan worden.

Marc

evexel
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:27

Bericht door evexel »

Hallo,

Op pagina 1 laat je afbeeldingen zien van YamoRC software. Hier zie ik een IP-adres 192.168.16.254 staan!
Weet niet hoe dit adres hierin komt maar dat is niet de juiste, hier zou 192.168.178.81 moeten staan met als gateway 192.168.178.1

Normaal gesproken zou je via de browser de YD moeten kunnen benaderen op adres: 192.168.178.81

Nogmaals ik werk niet met de YD maar probeer mee te denken.

Groeten,
Edwin

Gebruikersavatar
Karst
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:47

Bericht door Karst »

Hoi,

Sorry, ik zie door de bomen het bos niet meer hoe jouw netwerk er uit ziet / werkt :( :?

Vast staat voor mij, dat Bonjour in jouw netwer niet werkt, zoals het bij de meeste gebruikers wel werkt ;)

Maarrr....
Registry.png
Registry.png (54.99 KiB) 309 keer bekeken
Als je dit wijzigt bij jouw instellingen in de Registry, moet het werken.

Verder zal er bij de volgende versie van de software de poort op 5580 gezet worden en het IP adress uit de WiFi dan wel de LAN instellingen gelezen worden :)

Groet,
Karst
Yet another Model Railroad Company

Gerard.H
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2021, 16:53

Bericht door Gerard.H »

hallo , nog even een opmerking over de fritz box , die routeert niet tussen lan en wifi , omdat de box lan als veilig beschouwd en wifi onveilig, het kan wel maar dan moet je allemaal settings doen in de fritz box , de kans dat het misgaat is 99%
beter is het om een eigen router te kopen en dan een lan-wifi modeltrein lan te maken , en de wan port aan de fritz box
te koppelen

vriendelijke groeten
Gerard

Nstars
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:29

Bericht door Nstars »

Karst,

Ik kan me voorstellen, dat het lastig is om mijn netwerk te volgen. Dat is helaas een beetje door omstandigheden ontstaan. Maar gelukkig had je genoeg informatie bijgevoegd om de verbinding aan de gang te krijgen. Ik kon via regedit de poort afdwingen en na een complete herinstallatie van de software werkt nu de verbinding tussen het programma en de YD7001 via het netwerk prima. De USB kabel is verwijderd en de instellingen kunnen zonder probleem gedaan worden. Nu moet ik alleen kijken of ik de webserver aan de gang krijg :D .

Bedankt in ieder geval voor alle moeite, het heeft me zeker geholpen.

Marc

Nstars
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 dec 2022, 16:29

Bericht door Nstars »

Karst,

Even nog een losse vraag, mogen de LAN en de Wifi in dezelfde range (192.168.178.XXX) zitten of raad je dit af?

Marc

Plaats reactie

Terug naar “YD9401 DR5000 > YD7001 Upgrade module”