Hofelop itrain.

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Het zou ook zo maar kunnen zijn dat het in de bedrading van de melders zit.
Een n spoor trein trekt niet zo heel veel stroom dus als de bedrading te veel weerstand heeft (te dun/te lang of slechte verbindingen) dan heb je dat probleem ook.
Ik rijd met dinamo en gebruik vrij lange draden van 0, 75 mm (langste is 11 meter) maar geen last met de melders.
Ik weet dat er andere systemen zijn die daar meer gevoelig voor zijn.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
Hube
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 sep 2021, 16:11

Bericht door Hube »

Of in het spanningsverschil tussen een gedetecteerd stuk spoor en een ongedetecteerd stuk spoor.
Vandaar de link:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 76#p273576
Dat was bij mijn ook het probleem en de oplossing.

Groetjes,
Gerard
Pr8baan, Nederland 60~70 jaren, mijn jeugd
N-spoor, z21, iTrain, Mac mini
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... an#p247635

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Met Dinamo zijn gewoon alle rails gedetecteerd dus ook geen verschil tussen niet en wel gedetecteerde rails (uitgezonderd de wissels).
Vind ik wel een groot voordeel.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Ik mis van de vraagsteller wel de volgende info:
- welke centrale wordt er gebruikt?
- welke stroomdetectie modules worden er gebruikt?
- hoe is zijn de meld sectie opgebouwd?

Ik heb geen Piko hondenkop rond rijden, echter wel de baureihe 624 van Piko, die heeft ook in de motorwagen detectie (en is zelfs driedelig), en in de rest niet.

Rijdt icm Dinamo met iTrain zonder problemen.

Wat belangrijk is in deze is dat meldblokken lang genoeg moeten zijn, immers wordt als de ongedetecteerde bak van het treinstel als 1ste het blok wordt ingeduwd pas na 17 cm de melder geactiveerd. En daar moet je wel rekening mee houden, bij mij betekent dat in sommige routes de baureihe 624 alleen vooruit met de motorbak eerst kan rijden ivm detectie icm te korte melders.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

ik had al gevraagd wat voor hardware hij gebruikt maar geen antwoord.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

fm.rutgers@gmail.com
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2024, 11:43

Bericht door fm.rutgers@gmail.com »

Sorry, ik had Uw bericht nog niet gelezen. Ik gebruik de Z21

fm.rutgers@gmail.com
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 feb 2024, 11:43

Bericht door fm.rutgers@gmail.com »

Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik rijd zeker met een digitale piko hondekop en met itrain maar in h0.
Als je met de z21 rijd zou ik eens lidworden van dutchroco.nl daar zit veel kennis over de z21.
Welke melders gebruik je?
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

fm.rutgers@gmail.com schreef: 13 feb 2024, 23:52 Ik rijd met Itrain en voor die tijd met koploper. Het probleem deet zich daar ook voor. Uit een aantal tips begrijp ik dat ik eigenlijk de hardware software matig om de tuin zou moeten leiden.
Tevens is mij duidelijk dat niemand met een hondekop digitaal en met Itrain rijdt. We gaan weer verder met prutsen. Een never ending story
Er rijden heel veel personen met een Piko N hondenkop icm iTrain.
Echter jouw verhaal is tegenstrijdig, ivm de bezetmelding komt niet door bij de software en dan dat hondenkop niet altijd bezetmelding geeft.

Als de hondenkop motorwagen niet altijd een bezetmelding geeft kan dat komen door oa smerige wielen.

En ja, de bezetmelding komt niet door bij de software. Dan moet je ons vertellen welke centrale en bezetmelders je gebruikt. Tevens welke draaddikte en lengte je gebruikt voor de bezetmelders.

Iedereen op dit forum wil jouw graag van advies voorzien, echter als ze het verhaal niet begrijpen wordt er door de meeste niet gereageerd.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 374
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Hij kan beter een iTrain baanplan (tdzc) posten dan kunnen we wat zien.
Hij gebruikt de z21 welke bezet melders heeft hij niet geschreven.
Bezet melders kan hij eenvoudig testen met een weerstand of lampje.
Met Dinamo is dat nog simpeler dan leg je gewoon een munt op de rail (de tm 44 is kortsluit vast).
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”