Waarom werkt dit niet / waar gaat het mis??

Vragen over de besturingsoftware iTrain
Jeroen
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2023, 16:58

Waarom werkt dit niet / waar gaat het mis??

Bericht door Jeroen »

Beste mede Itrain gebruikers, ik liep tegen een voor mij niet te verklaren probleempje aan wat ik ondanks de manuals van Martin (DTS). Het heeft te maken met het stukje rails op de tekening
Afbeelding
Mijn idee/planning is de volgende: De linkerzijde van de tekening sluiten aan op de hoofdbaan via een Engelsman , er wordt gereden / gerangeerd in 2 richtingen.
De aftakking rechts wordt gevoed via (als voorbeeld) adres 1.1, de rechtdoor rails wordt gevoed door 1.2, de wissel krijgt 1.3 en wordt geschakeld door een OC32 en de rails links van de wissel 1.4.
Alles getekend in Itrain, het bloksymbool, terugmelders, de rijrichtingspijl etc. Tot zover geen probleem.
Echter als ik ga groeperen gebeurd het volgende; ik selecteer als eerste het bloksymbool, druk op de G toets en het symbool kleurt oranje, dan selecteer ik alles links en rechts van het wissel, klik op G en alles kleurt oranje, daarna klik kik op toevoegen een groep, en aansluitend klik ik op een leeg vakje en druk op G.
So far so good, echter als ik daarna op het bloksymbool klik en kijk wat er allemaal tot dit blok behoord dan zie ik alleen het linker gedeelte en het rechtdoor gaande spoor aan de rechterzijde van het wissel.
Waarom zie ik niet het aftakspoor terwijl ik deze wel geselecteerd had en toegevoegd heb aan de "groep"
Waar gaat het mis? Heb ik iets gemist in de manuals of is mijn denkwijze helemaal verkeerd?
Wie o wie kan mij uitleg geven.

Alvast bedankt, Jeroen
Bijlagen
rails.jpg
rails.jpg (16.93 KiB) 252 keer bekeken

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Heb je op het magneetje geklikt?
Dit is zo wie zo noodzakelijk.
Verder kun je deze vraag beter op het iTrain forum - ondersteuning-schakelbord stellen.
Zonder je baan plan is het moeilijk te zien wat er loos is.
Je hebt het over een engelsman maar ik zie alleen een normale wissel.
Dit kan zo echt niet werken.
Je zal met 3 blokken moetenwerken.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Dinamo en iTrain werken in bloksectie principe.
Een wissel hoort niet bij een blok.
Op de tekening zie ik 3 blokken, blok 1, waar je 1.3 en 1.4 bij horen, 1.2 = blok, en 1.1 = blok.
Een wissel voegen we wel aan een blok toe, maar theorische behoort deze niet tot een blok.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Klopt Marc ik schreef al dat hij dan met 3 blokken moet werken en dus ook met 3 melders met 1 blok gaat het nooit werken.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

vlgs mij heeft hij vergeten op "Pas toe" en "Bewaar" te klikken.
En dan wordt er niets opgeslagen.
Groet, Joop
Groet,
Joop

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik wens hem ook veel succes met die "éngelsman" dat is ook een heel verhaal apart.
Ben ik tijden mee bezig geweest voordat het goed ging.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Valt mee, een Engelsman is heel eenvoudig. Zijn gewoon twee gewone wissels over elkaar met een relais om een voedingskeuze te maken. Het blijven gewoon simpele schakelingen om te bouwen. Kwestie van logica ;)

Echter met de informatie kunnen we niet gericht ondersteuning geven. Er ontbreekt teveel informatie.

- is het goed aangesloten?
- zijn de relais goed geconfigureerd?
- Hoe is iTrain ingesteld?

Als ik het plaatje zo bekijk denk ik dat het basisprincipe van Dinamo niet geheel goed begrepen word. Want dit schema is niet mogelijk. Nog los van de Engelsman....

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk



Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Jeroen
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 feb 2023, 16:58

Bericht door Jeroen »

Alle reacties bedankt.

@ Marksintpancras : Dit is duidelijk en dat begrijp ik ook: Een wissel voegen we wel aan een blok toe, maar theorisch behoort deze niet tot een blok.

@denobis: Die engelsman zie je ook idd niet want die heeft niets met mijn "probleem" te maken, maar nogmaals die zit links van blok 1 (melder 1.4)

@Martin DTS: Ik heb die engelsman in combinatie met een relais werkend gekregen dat was geen probleem, niet in 1 keer, paar keer vloeken, opnieuw instellen, testen etc, maar nu werkt het :)

Maar beste mede-spoorders, blijft nog steeds de vraag waarom (als ik het blok aanmaak / groepeer / onderdelen toeken aan het blok etc) zie ik alles links van de wissel ( melder 1.4) en de rechtdoor gaande poot van de wissel (melder 1.2) maar niet de aftakking met melder 1.1 terwijl ik die dus wel heb toegekend / toegevoegd aan blok 1. Dat is mijn vraag, dat is mij niet duidelijk.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Omdat een wissel niet in een blok mag zitten. Je hebt nu iets gedaan wat niet mag binnen Dinamo.

De twee sporen na de wissel horen twee aparte blokuitgangen te zijn en niet voorzien te zijn van de melders uit blok 1 die voor de wissel zit.

Melders 1 tot 4 horen bij blokuitgang 1, en een wissel zot altijd tussen twee blokken in
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “iTrain”