Oostenrijks-Zwitsers thema

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Kortweg: INDRUKWEKKEND!
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Roel
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 sep 2021, 09:20
Locatie: Blokker

Bericht door Roel »

Kleine update van de baan tot zover: draadjes en nog meer draadjes.
Ik kon hier echt geen mooier verhaal over schrijven behalve dat de soldeerkwaliteiten met het draadje verbeteren.
Er is echter wel het een en ander gedaan behalve alleen maar meter draden solderen en aansluiten. Ik heb de helix af (eigen ontwerp en gemaakt door Markenburg) en ook, hoe kan het anders, voorzien van draadjes :lol:

Nadat alle draden op zijn plek zaten, heb ik boven aan een rondje gemaakt om het schaduwstation te kunnen gaan testen. Dit is voor mij toch wel een milestone. Op deze manier kan ik eindelijk de fouten opsporen en hopelijk verbeteren.
Wat heb ik tot nu toe kunnen ontdekken:
- bepaalde locs stoppen nadat ze een wisselstraat verlaten en een opstelspoor opgaan (?)
- vermoedelijk heb ik een voedingsdraad van een blok in de helix verward met een andere voedingsdraad. Trein naar beneden in het laatste blok stopt (kortsluiting) als een andere trein helemaal bovenaan in een ander blok
zit.
- twee wissels moeten getweaked worden.

Thats it. Gelukkig valt het allemaal reuze mee met de baan en ben ik in mijn beleving eigenlijk niets noemenswaardig tegen gekomen. Ik ben er content mee. Hieronder een kleine sfeer impressie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu twijfel ik echter of ik de vraag die ik nu ga stellen in mijn draadje moet doen of moet stellen in een ander topic. Ik probeer het hier en wellicht kan ik met de antwoorden een topic openen met de oplossing. Dat lijkt mij het handigst. (kennis moet je delen tenslotte).
Mijn probleem is het volgende: ik heb een Fl. ÖBB Rh1044 gedigitaliseerd (DH) af winkel aangeschaft. Bij het ijken merkte ik een rare snelheidscurve. Op zich niet heel raar maar bij het inregelen op de baan kreeg ik de waardes maar niet voor elkaar. Hele rare hoge reactievertragingen etc. om hem op tijd te laten stoppen. Dit resulteerde weer in het fenomeen dat de trein 2 blokken bezet hield want itrain zegt nog in blok 1 maar hij zat in blok 2. Wat opviel, was dat de trein fysiek eerder in een nieuw blok zat dan dat iTrain dacht dat hij er was.
Ik heb de DH-decoder vervangen voor een Zimo maar eigenlijk zonder resultaat. iTrain gaat nog steeds de mist in met de positie van de lok. Ik heb hier dan ook een foto van gemaakt.
Afbeelding
Zoals te zien is, licht de eerste melder van het volgende blok op en zit de trein volgens iTrain nog in het vorige. De snelheden komen wel overeen en zijn beide 90 (wat daar ook gereden wordt).

Nu is de hamvraag: wie kan mij helpen met dit fenomeen?
Ik heb echt van alles geprobeerd: cv3/4 op 0, op 1, op 10, op 20. CV5 op 80, op 120. CV6 daarop aangepast. Telkens opnieuw snelheidsmeting gedaan (waarbij de curve niet noemenswaardig wijzigde behalve op snelheidsindicatie). Ik ben hier nu een paar dagen mee bezig en ben er wel achter dat het verschil tussen fysiek op de baan en waar iTrain zegt dat de trein is, een verschil is van bijna 12 seconden. Dat is met reactievertragingen niet op te vangen want dan komt de lok abrupt tot stilstand én hij houdt het vorige blok ook bezet.
Ik ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben. Bedankt alvast hiervoor.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”