Fleischmann 6052 Draaischijf in combinatie met DTC V3 controller

Heuficus
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Fleischmann 6052 Draaischijf in combinatie met DTC V3 controller

Bericht door Heuficus »

L.S.

Ik heb mijn vader voor kerst de sensorplaat en DTC controller cadeau gedaan. Alles is nu mechanisch en elektronisch aangesloten zoals beschreven in de handleiding. We hebben via de Dinamousers site de config 1.1 build 4 gedownload en geïnstalleerd. De applicatie start correct op. Er is een voeding aanwezig. Alle controleleds op de sensorplaat en DTC geven de juiste kleuren aan. We krijgen contact met de draaischijf over com-poort 5 (in ons geval) en krijgen ook de systeem versie terug (versie 6.01 build 4). We willen de draaischijf kalibreren en doen dit via de daarvoor bedoelde knop. De draaischijf begint netjes een paar posities in de ene richting te draaien en een paar afritten verder draait de draairichting om en draait hij terug. We zien de sensoren waar de magneet onder de brug zich bevindt netjes rood oplichten, maar constateren het volgende. De spoel van de vergrendelpin activeert al op een bepaald moment (maakt herrie), terwijl de motor nog niet is uitgedraaid. Met de hendel aan de onderzijde van de brug kan ik deze vergrendeling omzeilen, maar de brug draait dan te ver door en komt dus niet voor een in-/afrit uit. Het scheelt +/- 2 mm. op de railstaaf gemeten.

Als ik de DTCv3 handleiding (versie 1.1 van 23 december 2023) lees, dan lees ik op pagina 24 van 32 iets over het instellen van de DTx afritten. Hiervoor zou er een knop DTx Instellen onder de afbeelding van de draaischijf moeten verschijnen. Deze knop zie ik niet in de build van de software die ik geinstalleer heb. Ik heb het gevoel dat dit wel de plek is waar ik de correctie van de hoekverdraaiing dien in te stellen zodat de brug WEL in het verlengde van de in-/afrit komt te staan (feitelijk wil ik een soort 0-punt instellen). Of moet ik in de andere settings gaan rommelen (zoals de "vertraging bij einde" en/of "Vert. Afschakelen Motor")? Waarom zie ik de knop DTx instellen niet? Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Voor alle duidelijkheid de sensorplaat is correct gemonteerd en zou in mijn ogen niet verdraaid hoeven te worden.

Met vriendelijke groet
Pascal van den Heuvel

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1129
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

DTx is in plaats van de sensortplaat, die is voor schijven met een as zoals de ROCO. Hier heb je dan ook niets mee van doen.

Je hebt zo te lezen niets verkeerd gedaan, je ontgrendelspoel lijkt mij gewoon niet lekker meer. Die gaat dan onderdaad brommen. Of een van de sleepcontacten is maakt op een bepaald punt slecht contact.

Even schoonmaken en opnieuw calibreren lijkt me voldoende. Zo niet, dan even verder onderzoeken met de instellingen.

Welke voeding heb je erop?

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk



Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”