Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Links of rechts heb ik mij eerlijk gezegd niet mee bezig gehouden Martin. De buitenste spiraal is stijgend dus het komt zo praktisch uit. Op de bovenbaan komt een Nederlands landschap is de bedoeling.
Als ik bij het spoor ga kijken komt de trein de ene keer van links en de andere keer van rechts :D Grt Ton

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Afgelopen dagen ondanks de hitte toch nog enige vorderingen gemaakt. De boven baan/presenteer baan maar even uitgelegd om te kijken op het allemaal past zodoende kunnende rails afgetekend worden en de gaten in de platen voor de servo bediening van de wissels gemaakt kunnen worden. Het plan hoe het e.e.a. ook qua scenery moet worden begint vorm te krijgen. Daar ik nog niet 100% overtuigd ben dat dit het ook zo moet worden laat ik nog maar even een tijdje liggen. De tunnel uitgang kan in ieder geval wel verder aangekleed en bedraad worden. Rechtsboven op foto 121 is al de weg naar de uitbreiding naar het toekomstige rangeerterrein terrein te zien
Afgelopen zaterdag vroeg in de morgen nog even inspiratie opgedaan tijdens de open dag bij Huider in H.H.Waard. Kon ik gelijk de al een tijdje geleden bestelde Marklin 1707 ophalen zodat de stam met de dubbeldekkers compleet is. Er is veel kritiek te lezen her en der over dit product maar vind het een pracht en rijd prima dus ook maar even 2 filmpjes gemaakt.
Inmiddels ook een airbrush besteld omdat komende winter gestart kan worden met de aankleding. Maar eerst de rails verder maar eens definitief leggen en bedraden vervolgens alles nog in iTrain inregelen dus hoef mij zeker niet te vervelen de komende tijd :D :D

Bijlagen
Foto 118.jpg
Foto 118.jpg (96.73 KiB) 430 keer bekeken
Foto 120.jpg
Foto 120.jpg (110.97 KiB) 430 keer bekeken
Foto 121.jpg
Foto 121.jpg (90.03 KiB) 430 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Ik zag dat het alweer een maand geleden is dat ik wat gepost heb. Ook bemerk ik dat ik op 3 dagen na nu een jaar bezig ben met dit project Time flies :D
De laatste weken druk geweest met het verven van de railstaven (monnikenwerk) welk in het zicht komen. Na wat proefstukjes gekozen voor de Aquacolor verf van Revell Rost kleurnummer 36183. Over smaak valt te twisten natuurlijk maar voor mij voelde dit goed. Ook de verkanting aangebracht van de uitrit van de tunnel. Hiervoor een strookje van de onder-layment XPS 3mm gebruikt. Op de foto's is de schuinte van de NS2200 loc wel aardig te zien geloof ik. Ik heb van de boven baan alle rails eerst afgetekend op de 9 mm platen en nu weer afgebroken om zo eerst de klimspiraal en de tunnel uitgang te kunnen testen d.m.v een kleine lus en proef te rijden met Itrain. Daarna kunnen we verder met de boven baan, Inmiddels een airbrush-set aangeschaft en een piepschuimsnijder om volgens goed voorbeeld van Dirk59 (met die prachtige baan Bad Dirksheim) de tunnel uitgang te gaan bekleden met dunne stroken XPS plaat.
Bijlagen
Foto 122.jpg
Foto 122.jpg (63.72 KiB) 365 keer bekeken
Foto 123.jpg
Foto 123.jpg (69.23 KiB) 365 keer bekeken
Foto 125.jpg
Foto 125.jpg (93.63 KiB) 365 keer bekeken
Foto 124.jpg
Foto 124.jpg (127.84 KiB) 365 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

2 filmpjes gemaakt van het testrijden met 5 treinstellen in iTrain. In het tweede filmpje (schaduwstation) moest ik het filmen afbreken om een botsing te voorkomen. Onlangs een nieuwe laptop aangeschaft en die stond nog ingesteld op "na 3 minuten in slaapstand". Dan stopt iTrain er ook mee schijnbaar maar de treinen rijden gewoon door zonder dat ze bewaakt worden. Deze tijd in de laptop maar even op oneindig gezet als de laptop op het lichtnet aangesloten is :D :D




Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Het digitaal rijden weer voor even geparkeerd en begonnen met een stukje scenery. De tunnel- & in en uitgang. Als voorbeeld gebruik ik een combinatie van de Hemtunnel en Velsertunnel. Dat is het mooie van modelspoor. Je kan je eigen draai er aan geven. Van een fietsmaatje een aantal bedrukte foam- of polystyreenplaten gekregen van 10 en 5 mm dikte. Perfect spul. Van de 5 mm platen een begin van de wanden gemaakt en de tunnelingang gefabriceerd. Met een klein kruiskopschroevendraaiertje de groeven van de betonplaten er in gekrast. Voor maart 2024 heb ik mij opgegeven voor een workshop bij Bentink in Apeldoorn voor het maken van "realistische beton muren" en in februari 2024 voor een workshop "starten met airbrush. Dus ik heb nog ff. Van houten roerstokjes 5 mm breed en 1 mm dik een teststukje van de looppaden langs de rails gemaakt zoals bij de Velsertunnel (zie foto Velsertunnel). Hiervoor wat stroken van SPX plaat gesneden met een piepschuimsnijder"en de gezaagde houtjes met houtlijm gelijmd. Wordt weer monnikenwerk maar daar zijn de regendagen geschikt voor :D . Voor de juiste verlichting in de tunnel ben ik mij nog aan het orienteren. Voorlopig genoeg te doen voordat we weer verder kunnen met de bovenbaan
De rails heb ik overigens nu gelijmd met flex lijm van Minitec) want was niet tevreden over het schroeven. Ook de verkanting van 3 mm verwijderd.
Tevreden tot zover
Bijlagen
Foto 129.jpg
Foto 129.jpg (80.55 KiB) 285 keer bekeken
Foto 131.jpg
Foto 131.jpg (55.03 KiB) 285 keer bekeken
Foto 132.jpg
Foto 132.jpg (63.93 KiB) 285 keer bekeken
Velsertunnel.JPG
Velsertunnel.JPG (634.14 KiB) 285 keer bekeken
Hemtunnel.jpg
Hemtunnel.jpg (273.74 KiB) 285 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

En dan is er licht aan het einde van de tunnel :D ( foto 146). Op de foto is het nog vrij licht in de tunnel maar in het echt zijn het kleine "peertjes". Bij de plaatselijke tuincentrum/kerstmarkt een strengetje van 20 kerstlampjes (2,99 euro) gekocht die op 3 AA batterijtjes van 1,5V werken. De lampjes zijn parallel geschakeld.
De voeding van de batterijtjes vervangen door een oplader van 4,5V DC. Doordat er uiteindelijk nog maar een streng van 10 lampjes overbleef er een extra weerstand van 680 ohm in serie bijgezet (proefondervindelijk naar de sterkte van het licht gekeken en zo de uiteindelijke extra weerstand bepaald). Deze verlichting zal altijd permanent branden dus hoeft niet aangesloten te worden op de OC32 waar de rest van de baanverlichting op aangesloten wordt. De tunnel vordert al aardig. De wanden voorlopig maar even gespoten met grijze primer van de AC-tion. Binnenkort zal ik wat ballast gaan aanbrengen dan zal het wat meer smoelen. De hele tunnel + in- en uitrit moeten natuurlijk nog geverfd worden in beton-look en gewetterd worden. Dat zal wel komende voorjaar worden. Ik wil ook nog de verlichting voor bij de vluchtdeuren realiseren, daar moet ik nog iets op verzinnen. Ook moet nog een deel van de bovenleiding aangelegd worden in de in- en uitrit van de tunnel en de seinen plaatsen. Genoeg te doen nog voor we verder kunnen met de volledige bovenbaan
Bijlagen
Foto 133.jpg
Foto 133.jpg (45 KiB) 245 keer bekeken
Foto 137.jpg
Foto 137.jpg (71.68 KiB) 245 keer bekeken
Foto 140.jpg
Foto 140.jpg (92.43 KiB) 245 keer bekeken
Foto 141.jpg
Foto 141.jpg (99.94 KiB) 245 keer bekeken
Foto 146.jpg
Foto 146.jpg (37.82 KiB) 245 keer bekeken

GND
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 aug 2021, 15:34

Bericht door GND »

Het wordt mooi!
Met vriendelijke groet,
Willem (a.k.a. GND)

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Dankje Willem.
Ik doe mijn best maar is altijd ruimte voor verbetering. Ik ga vanmiddag foto's ter plaatse maken aan de Zaankant van de Hemtunnel. Het gaat mij vooral om het gebouw wat boven op de ingang staat. Ik vermoed dat dit de ventilatie verzorgd. Met Google Maps is maar een deel te zien dus dan maar even ter plaatse kijken. Grt Ton

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Afgelopen vrijdag ter plaatse in Zaandam een kijkje genomen en wat foto's gemaakt van het gebouwtje boven op de Hemtunnel ingang aan de Zaankant. Google Maps alleen gaf niet voldoende info. Nu bezig om dit zo goed als mogelijk na te maken. Best wel geinig werk. Het is heerlijk werken met de 5 mm Forex/foam platen. Hierbij wat foto's van de vorderingen en het origineel.
Nog op zoek naar de TL-balken/verlichting boven de deuren en de airco unit op het front dus wie een tip heeft Graag !
Ondertussen prutsen we lekker verder :D
Bijlagen
Foto 147.jpg
Foto 147.jpg (85.73 KiB) 188 keer bekeken
Foto 149.jpg
Foto 149.jpg (56.62 KiB) 188 keer bekeken
Foto 151.jpg
Foto 151.jpg (65.26 KiB) 188 keer bekeken
thumbnail_IMG_3270.jpg
thumbnail_IMG_3270.jpg (112.27 KiB) 188 keer bekeken
thumbnail_IMG_3280.jpg
thumbnail_IMG_3280.jpg (78.18 KiB) 188 keer bekeken

Kolstt
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 nov 2022, 09:51

Bericht door Kolstt »

Hierbij weer eens een update. Is al weer even geleden. In de donkere maanden helaas niet veel tijd gehad voor het verder bouwen aan de baan. Projecten voor de dochters hun huizen slokten veel van de vrije tijd op. In februari ook nog een weekje naar Tenerife geweest en voor je het weet is het alweer half maart. Inmiddels het bouwen aan de tunnel even geparkeerd en verder gegaan met de bovenbaan omdat anders de treinen te lang stil staan. Omdat alle railstaven eerst geschilderd moeten worden en ik alles ook eerst aansluit en test vordert het niet snel maar wel weer gestaag de laatste weken.
Op de foto's de stand van zaken tot zover. De komende tijd zal ik hier mee verder gaan wat niet heel interessant is om te melden al zal ik wel zo nu en dan een kleine update geven. Het wordt pas weer spannend als alle rails ligt en het verder testen met iTrain kan gaan beginnen. Ik vermoed dat dit richting het najaar zal gaan maar dat is het leuke van deze hobby. Het hoeft niet af! .... maar ik kijk wel uit naar het verder kunnen gaan met de scenery. Afgelopen weekend weer de nodige inspiratie opgedaan op Ontrax en inmiddels 2 workshops over airbrush/weatheren gevolgd heb
Bijlagen
Foto 153.jpg
Foto 153.jpg (80.93 KiB) 84 keer bekeken
Foto 154.jpg
Foto 154.jpg (116.57 KiB) 84 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”