In plaats van polonaise lopen, de startset opgestart, en op zoek naar servo's voor de wissels, heb er 8 nodig. En kan nu beter los testen dan straks in de baan lastige exemplaren verwijderen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
Oldenzooi 7022 RB
- Marco Berfelo
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 23 aug 2021, 09:17
De lokatie waar de baan zou komen te staan wordt verbouwd, en er komt geen plek voor terug waar de baan kan staan. Beetje jammer, dus project gaat de koelkast in.
Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
Wat in het vat zit......
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024
- Marco Berfelo
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 23 aug 2021, 09:17
Wat in het vat zit verzuurd niet. Het plan om een analoge demo/kerst baan is er nog steeds.
de houten onderbouw gaat niet hergebruikt worden, door een ander ontwerp. De doelgroep is al blij met een rondje, maar dat heeft voor mij geen uitdaging, vind ik niet leuk om te maken, wil wat wat variatie hebben.
Het nieuwe idee is wel twee rondjes en een pendel, het moet ook een beetje dummieproof kunnen rijden.
Per rondje komen er 3 treintjes om en om te rijden.
De oude basis gebruik ik nu als "zandbak" om de verschillend ideeën en schakelingen uit te proberen.
En na wat geëxperimenteer, rijden er nu vrolijk drie treintjes om en om hun rondje.
simpel rondje twee wissels.
De schakeling vind plaats door Fleischmann railcontacten. oer oud, maar werkt, helaas alleen met oud Fleischmann en Marklin Hamo, maar natuurlijk niet op de Hamo lok die ik op deze baan zou willen gebruiken, het is en blijft bochtstraal 250, dus het locomotieven aanbod blijft een beetje beperkt.
Het "paddenstoeltje" waarvan heel veel mensen zich afvragen wat het is.
En met deze contacten schakel ik de wissel spoelen en Bi stabiele relais.
Je zou ook met reed contacten en een magneetje onder de lok kunnen werken, maar daar heb ik andere plannen mee.
Voor de wissels zitten nu nog de standaard Fleischmann modell rails met magneetpoelen in zelfdenkende functie. In de baan zelf wil ik die vervangen voor nog oudere wissels en die met een servo sturen, via een ASB 4 maar helaas zijn die bij DTS uitverkocht.
En dan zou die eigenlijk ook puls gestuurd moeten zijn, in dit geval voor mij dus een 2 extra bi stabiele relais plaatsen.
de houten onderbouw gaat niet hergebruikt worden, door een ander ontwerp. De doelgroep is al blij met een rondje, maar dat heeft voor mij geen uitdaging, vind ik niet leuk om te maken, wil wat wat variatie hebben.
Het nieuwe idee is wel twee rondjes en een pendel, het moet ook een beetje dummieproof kunnen rijden.
Per rondje komen er 3 treintjes om en om te rijden.
De oude basis gebruik ik nu als "zandbak" om de verschillend ideeën en schakelingen uit te proberen.
En na wat geëxperimenteer, rijden er nu vrolijk drie treintjes om en om hun rondje.
simpel rondje twee wissels.
De schakeling vind plaats door Fleischmann railcontacten. oer oud, maar werkt, helaas alleen met oud Fleischmann en Marklin Hamo, maar natuurlijk niet op de Hamo lok die ik op deze baan zou willen gebruiken, het is en blijft bochtstraal 250, dus het locomotieven aanbod blijft een beetje beperkt.
Het "paddenstoeltje" waarvan heel veel mensen zich afvragen wat het is.
En met deze contacten schakel ik de wissel spoelen en Bi stabiele relais.
Je zou ook met reed contacten en een magneetje onder de lok kunnen werken, maar daar heb ik andere plannen mee.
Voor de wissels zitten nu nog de standaard Fleischmann modell rails met magneetpoelen in zelfdenkende functie. In de baan zelf wil ik die vervangen voor nog oudere wissels en die met een servo sturen, via een ASB 4 maar helaas zijn die bij DTS uitverkocht.
En dan zou die eigenlijk ook puls gestuurd moeten zijn, in dit geval voor mij dus een 2 extra bi stabiele relais plaatsen.
- Marco Berfelo
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 23 aug 2021, 09:17
Op zoek naar rijdend materiaal kom ik zo wel het één en ander tegen. Door de bochtstraal 250 en geen e loks wordt het assortiment een beetje beperkt.
Het moet ook ouder Fleischmann materiaal zijn in verband met het nokje.
Een V100 haalt de bocht, maar wat een rampzalige stroom afname.
En wat mismaken mensen hun materiaal.
De oude Fleischmann V100 heeft "last" van het feit dat de motor tegen het huis aan komt in de bocht, dus heeft de vorige eigenaar besloten om er een gat in te maken, zodat de koolborstelhouder niet meer tegen het huis aan komt.
Het gat is gedicht met een overgebleven stukje modelbouw, geloof een achterlicht van een Chevi Bell air schaal 1/18, likje verf, net niet de juiste kleur, maar beter dan een lelijk gat.
Voor de stroom opname heb ik op een geïsoleerd motorschildje een stroom opname strip van een (donor 1306) geplakt en dat helpt al enorm.
En zo is V100 nummer 2 een feit.
Zo onstaan er inmiddels een leuk aantal lokomotiefjes voor dit baantje, je moet er altijd een paar spare hebben.
En de mooiste verassing was dat een BR24 en een BR64 de bochtstraal 250 halen.
Er zijn nog meer Fleischmann Stoom lokjes in omloop met nokje ze zijn helaas redelijk duur.
Voor een baantje dat zonder toezicht zelfstandig moet kunnen rijden, wil ik geen zeldzaam materiaal laten rijden.
Het moet ook ouder Fleischmann materiaal zijn in verband met het nokje.
Een V100 haalt de bocht, maar wat een rampzalige stroom afname.
En wat mismaken mensen hun materiaal.
De oude Fleischmann V100 heeft "last" van het feit dat de motor tegen het huis aan komt in de bocht, dus heeft de vorige eigenaar besloten om er een gat in te maken, zodat de koolborstelhouder niet meer tegen het huis aan komt.
Het gat is gedicht met een overgebleven stukje modelbouw, geloof een achterlicht van een Chevi Bell air schaal 1/18, likje verf, net niet de juiste kleur, maar beter dan een lelijk gat.
Voor de stroom opname heb ik op een geïsoleerd motorschildje een stroom opname strip van een (donor 1306) geplakt en dat helpt al enorm.
En zo is V100 nummer 2 een feit.
Zo onstaan er inmiddels een leuk aantal lokomotiefjes voor dit baantje, je moet er altijd een paar spare hebben.
En de mooiste verassing was dat een BR24 en een BR64 de bochtstraal 250 halen.
Er zijn nog meer Fleischmann Stoom lokjes in omloop met nokje ze zijn helaas redelijk duur.
Voor een baantje dat zonder toezicht zelfstandig moet kunnen rijden, wil ik geen zeldzaam materiaal laten rijden.