3D tekenen... probeerseltjes

Zelf maken is soms leuker dan kopen!!
Gebruikersavatar
svvander
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2021, 10:15

3D tekenen... probeerseltjes

Bericht door svvander »

Voor de mensen die niet weten waar te beginnen... geen angst, je leert het vrij snel. Maar zoals bij alles: proberen en leren.

Ik gebruik voor mijn tekeningen https://www.tinkercad.com/. Gratis en online, maar ook soms een beetje beperkt.
Is dit het beste programma? Nee, verre van. Fusion 360 is vermoedelijk een pak beter, als je weet hoe je ermee aan de slag moe (er staan vele filmpjes op YT... ik moet ze zelf ook nog eens doornemen).

Ik laat jullie alvast enkele van mijn creaties (veel probeerseltjes, sommige verre van goed) zien:

Een remschoen:
Zo ziet de tekening er uit in Tinkercad. ik heb deze eigenlijk opgebouwd uit losse figuren, die ik dan op de juiste maat zet en bij elkaar voeg. Dit is eigenlijk het moeilijkste stukje.
Afbeelding
Zo klein zijn ze...
Afbeelding
Afbeelding
Hier had ik ze de roestige geel-bruine kleur gegeven.
Afbeelding
Sorry voor de soms iets mindere kwaliteit van de de foto's. Ik kon deze helaas niet trekken met het goede fototoestel, dus maar met de Smartphone.

Een ketelwagen van de DB:
De tekening (hier wel samengevoegd omdat het anders te zwaar was om in te laden... ik had hier meer dan 200 losse onderdeeltjes).
Afbeelding
De "rendering" van de de 3D tekening
Afbeelding
Het (mislukte) resultaat. De instelling van de printer waren niet correct en ik zal nog meer steuntjes moeten voorzien.
Afbeelding

Dit zijn enkele eenvoudige voorbeeldjes. Ik ben zelf geen groot kunstenaar of technisch man... soms duurt het even voor het lukt. Hopelijk kan ik jullie hierdoor positief aanzetten om te starten met zelf te tekenen en te ontwerpen. Succes.
H0 3-rail, "Europees", maar vooral Belgisch, Tijdperk V-VI en H0e/H0f smalspoor. Voorzitter www.de-locloods.be - 3D printing

Panzer-Shop.nl
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:30

Bericht door Panzer-Shop.nl »

Hoi.

Tipje, print die remschoentjes verticaal. Dunne kant naar boven toe, rond de 4 supports aan de onderkant en klaar.

Kevin

Gebruikersavatar
svvander
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 aug 2021, 10:15

Bericht door svvander »

Bedankt voor de tip! Inderdaad veel praktischer.
H0 3-rail, "Europees", maar vooral Belgisch, Tijdperk V-VI en H0e/H0f smalspoor. Voorzitter www.de-locloods.be - 3D printing

Plaats reactie

Terug naar “3D Design & printen”