Digikeijs DR4088RB-CS en z21 als interface en DCCrijden met ECoS

Andre67
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2023, 14:27

Digikeijs DR4088RB-CS en z21 als interface en DCCrijden met ECoS

Bericht door Andre67 »

Hallo,

Ik heb vanuit een startset een z21 en daaraan een Digikeijs DR4088RB-CS bezetmelder en DR4018 voor alle wissels gekoppeld. Verder iTrain (pro) als besturingssoftware.

Recent heb ik een YaMoRC YD6016ES-CS bezetmelder gekocht als uitbreiding, in 1e instantie om aan te sluiten op een oude ECoS1 die ik ook heb staan en daarmee ook iets met terugmelders te kunnen doen als alternatief voor de peperdure ESU Detector modules (De DR4088RB-CS kan niet op de ECoS).
Achteraf ontdekte ik pas dat ik de YaMoRC ook simpel als uitbreiding kan aansluiten op de DR4088RB-CS, waardoor ik op de z21 nu 32 bezetmelders heb.

Wel loop ik nu denk ik tegen de (max. DCCstroom)grenzen aan van de z21 als ik tegelijkertijd met meerdere treinen rijdt en dan ook nog wissels schakel etc. Ik moet eigenlijk een booster aanschaffen.
Nu vraag ik me af of het ook anders kan:
1. Kan ik de z21 als interface blijven gebruiken voor de terugmelders (zowel Digikeijs als YaMoRC) en wissels en met de ECoS gaan rijden.
2. Krijg ik (‘kortsluiting’)problemen als ik de DCC baanspanning van de ECoS op de DR4088RB-CS zet? Er lopen dan immers in principe kabels van de z21 naar de ECoS via de DR4088RB-CS of zijn de baan stroomdetectoren echt volledig gescheiden van de datacommunicatie naar de z21? Ik kan dat niet echt terugvinden in de nu nog beschikbare Digikeijs informatie.

Op deze manier kan ik de aanschaf van een booster voorlopig nog voorkomen.

Onderstaande vraag is een beetje hypothetisch misschien, maar ik probeer te begrijpen hoe e.e.a. precies werkt.
3. Als bovenstaande mogelijk is, kan ik dan theoretisch zelfs voor een deel met de z21 blijven rijden (dus baanspanning van z21 naar DR4088RB-CS (1 t/m 8 of 1 t/m 16) en op de YaMoRC module de ECoS baanspanning voor een apart deel van mijn baan?

Wie heeft ervaring met vooral vraag 1 en 2?

André

Andre67
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2023, 14:27

Bericht door Andre67 »

Hallo allemaal,

Ik heb -in iets andere vorm- mijn vraag ook op de website van YaMoRC gesteld en kreeg al snel antwoord van Karst Drenth zelf:
Hij bevestigde dat zowel de Digikeijs als Yamorc galvanische scheiding hebben (zelfs per 8 ingangen, dus 1 t/m 8 en 9 t/m 16 zijn ook gescheiden van elkaar) en dat je dus de ingangen met iets anders of andere centrale kunt voeden.

Hij gaf wel nog een nadrukkelijke waarschuwing dat beide centrales elkaar NOOIT mogen tegenkomen, dat resulteert in 1 of 2 defecte centrales. Het antwoord op mijn vraag 3 is daarmee dus; NEE, tenzij het echt 2 aparte banen zijn.

Ik kan dus inderdaad de ECoS baanspanning op de ingangen van de terugmelders aansluiten en de R-bus kant (centrale-zijde) met m’n z21 en die als interface naar iTrain gebruiken.
Vooralsnog geen booster nodig, super.

Vraag is dus opgelost, met dank aan Karst

André

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Top!

Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bezetmelders”