Ongedetecteerde secties en YaMoRC YD6016LN-CS

YD6016LN-CS, YD6016ES-CS
Gebruikersavatar
Luud
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 mar 2023, 10:44
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door Luud »

Voor de zekerheid.....ga ik toch maar een diodeschakeling maken, één voor alle niet gedetecteerde sectie's. Ik wil hiervoor de volgende onderdelen bestellen:
SR 504 TSC Schottky-diode 5 A 40 V DO-201AD en de
2W METALL 4,7K Metaaloxide-weerstand 2W, 5% 4,7 K-ohm.
Als iemand aanvulling of verbetering heeft, Graag.
Spoorse Groeten,
Luud.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

AlbertG schreef: 18 aug 2023, 16:24 Ik vraag dit vooral ook omdat ik het tot nu toe in geen enkele handleiding of aansluitschema van bezetmelders ben tegengekomen. Ook niet in die van de YD6016LN-CS waar hier naar verwezen wordt.
De spanning op de rails kan toch nooit hoger zijn dan wat de centrale er op zet? Dus als je decoder dan overlijdt wegens te hoge spanning staat dan je centrale wel goed ingesteld?
Als je de centrale op 16 volt heb staan, dan heb je 16 volt op de ongedetecteerde stukken, maar 14,8 Volt op de gedetecteerde stukken.

En klopt in de handleiding van de bezetmelders gaan puur over de bezetmelders zelf, niet over het gedeelte buiten de bezetmelder om.
Maar je krijgt vroeg of laat problemen met de bezetmelders als er op de ongedetecteerde stukken geen diode schakeling zit.

Dit advies staat in de encyclopedie van het beneluxspoorforum:

Diodeschakeling
Bij het gebruik van stroomdetectie moet voor de ongedetecteerde stukken een diodeschakeling (via de rode draad) worden toegepast. Hiermee worden mogelijke problemen met de bezetmelding voorkomen.
Met vriendelijke groet, Mark

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

DTS schreef: 16 aug 2023, 22:23 Gewoon een melder gebruiken
Bedoel je dan de niet gedetecteerde stukken aansluiten op een poort van een melder module om het spanningsverschil op te vangen? En kun je dan 1 uitgang gebruiken voor meerdere / alle ongedetecteerde stukken?
DTS schreef: 16 aug 2023, 22:23 dat vind de software ook een stuk fijner.
Hoezo maakt verschil voor de software dan? Of geldt dat alleen voor iTrain? De software registreert toch alleen wat de centrale doorgeeft?
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Marksintpancras schreef: 18 aug 2023, 17:24 Dit advies staat in de encyclopedie van het beneluxspoorforum:
Ik heb het artikel gelezen. Er wordt beschreven hoe het spanningsverschil ontstaat door de opbouw van de bezetmelder. Ik kan me voorstellen dat door technische ontwikkelingen het tegenwoordig niet meer nodig is de schakeling toe te passen.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

AlbertG schreef: 18 aug 2023, 17:37
Marksintpancras schreef: 18 aug 2023, 17:24 Dit advies staat in de encyclopedie van het beneluxspoorforum:
Ik heb het artikel gelezen. Er wordt beschreven hoe het spanningsverschil ontstaat door de opbouw van de bezetmelder. Ik kan me voorstellen dat door technische ontwikkelingen het tegenwoordig niet meer nodig is de schakeling toe te passen.
De schakeling is altijd nodig om spanningsverschil te onderdrukken.

En wat Martin bedoelt is, dat als je via software op positie rijdt dat die het fijner vind dat de gehele baan gedetecteerd is. Dit vooral om foutieve meldingen tegen te gaan.
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Dat, en kostentechnisch is een bezetmelduitgabg helemaal niet duur meer.

Waarom zou je dan ongedetecteerde stukken hanteren?

Wisselstratem kun je tegenwoordig mooi detecteren en software zoals iTrain doet daar dan ook wat mee.

Denk aan rangeren en vrijgeven op wisselniveau.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

AlbertG
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2023, 11:20

Bericht door AlbertG »

Ok, allen bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groeten,
Albert.

Mijn video's: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Plaats reactie

Terug naar “YD6016 Bezetmeld producten”