iTrain verbrak de verbinding met de Yamorc YD7001

Topic voor de YD7000 varianten zoals, YD7001, YD7100 en YD7101
Eenerspoor
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:47

iTrain verbrak de verbinding met de Yamorc YD7001

Bericht door Eenerspoor »

Beste mensen,

Deze post gaat over een inmiddels opgelost probleem, maar misschien is dit nuttig voor anderen die de YD7001 gebruiken met iTrain.

Tijdens het automatisch rijden verbrak iTrain regelmatig de verbinding met de YD7001, de schakelaar "Verbinden" sprong van Verbreken naar Verbinden. Maar de YD7001 ging niet op Stop, zelfs niet op Emergency Stop en de treinen reden ongecontroleerd door. Ik had de App van de YD7001 open staan op het bureaublad en iTrain was natuurlijk ook geopend. De YD7001 was met het Netwerk verbonden en de USB-kabel was ook aangesloten. De instellingen van de YD7001 en iTrain waren zoals in de volgende plaatjes is te zien:
Instelling YD7001 via Netwerk
Instelling YD7001 via Netwerk
YD7001 via LAN.jpg (56.45 KiB) 345 keer bekeken
Instelling Interfaces in iTrain
Instelling Interfaces in iTrain
iTrain interface LAN.jpg (44.03 KiB) 345 keer bekeken
Ik kreeg een mail van Wim, waarin hij me adviseerde om in de App de verbinding op "USB" te zetten. Dat heb ik gedaan en nu wordt de verbinding tussen iTrain en de YD7001 niet meer verbroken. Dus heb ik nu urenlang ongestoord rijplezier. Het volgende plaatje toont de bedoelde instelling:
Instelling YD7001 via USB
Instelling YD7001 via USB
YD7001 via USB.jpg (53.12 KiB) 345 keer bekeken
De App hoeft trouwens niet open te staan met iTrain, maar ik vind dat wel handig, bijvoorbeeld om even een decoder uit te lezen of een CV-instelling te veranderen.

Mvg,
Henk

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Op zich logisch dat die af en toe eruit knalt als je via Loconet TP/IP verbindt, dat verwacht iTrain een Loconet server, en die is er niet want de de centrale zit via USB aan de PC.

Dan moet je volgens mij in de de centrale de Loconet LB server activeren en dan kan het via WLAN af zoiets werken, maar het fijne weet ik er niet van.

Maar wel geweldig dat het opgelost is via een mede modelspoorder :)
Met vriendelijke groet, Mark

Eenerspoor
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:47

Bericht door Eenerspoor »

Ik heb uiteraard in de centrale "Netwerk" ingesteld èn in iTrain "LocoNet TCP/IP", dat kun je ook op de eerste 2 plaatjes zien.
In de centrale is het protocol LocoNet Binary actief.

De centrale zit met een netwerkkabel aan het netwerk en in de App stond de verbinding ook op Netwerk. Bovendien was de USB-kabel aangesloten.

Er is dus wel een LocoNet server en iTrain vond die ook, want ik kon automatisch rijden. Maar de verbinding werd steeds verbroken

WLAN is hier niet aan de orde.

MVg,
Henk

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Henk, ik probeer het te begrijpen. Dit met de reden, omdat er vast meer mensen iTrain icm YD7001 gebruiken, en ik uit ervaring weet dat het getest op stabiliteit. En waarom die nu net bij jouw de verbinding verbreekt wil ik daarom graag begrijpen.

Je had zowel de USB kabel als de netwerkkabel tussen YD7001 en de PC, verbinding ingesteld op netwerk.

Als dat zo is, dan is de PC of de YD7001 erg eigenwijs om toch het te proberen om via USB contact te zoeken met de ander, ik vermoed jouw PC automatisch de USB poort leest en dan gaat zitten kloten.
Stop maar eens SD-kaartje de laptop, gaat de laptop ook automatisch het kaartje lezen. Denk dat de PC op de achtergrond dit ook met die USB poort doet en daarom de netwerkverbinding (die jij heb opgegeven) er uit gooit als die de USB aansluiting van de YD7001 herkent.

Echter dat kan je uitlezen in je logboek van je systeem in de laptop.
Met vriendelijke groet, Mark

hans.tamsin
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2023, 20:25

Bericht door hans.tamsin »

Heb met de verbinding iTrain-TD7001 een soortgelijk probleem gehad.

De YD7001 was exclusief met iTrain verbonden via LAN met LocoNet-protocol - poort 5560. Er was geen verbinding via USB naar de computer.
Telkens na korte tijd inactieve verbinding werd de verbinding verbroken.
Vermoeden dus van een time-out-issue.

De oplossing bestond erin de configuratie van de YD7001 te bekijken en aan te passen. Bij de LAN-instellingen - Expert - Protocols - LocoNet Binary moet de time-out op 0 staan. Stond bij mij op 60 vandaar na 60 seconden geen activiteit : LAN-verbinding verbroken.

Sedert die ingreep geen probleem meer. Heb geen weet hoe die time-out 60 in de configuratie geslopen zou kunnen zijn.

Hopelijk is deze bijdrage een verdere aanzet tot oplossing.

Eenerspoor
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2023, 16:47

Bericht door Eenerspoor »

@Mark:
Inderdaad zowel de USB kabel als de netwerkkabel tussen YD7001 en de PC, verbinding ingesteld op netwerk in de YD7001 èn in iTrian op LocoNet TCP/IP..
En de App van de YD7001 was ook geopend en zichtbaar op het bureaublad. Dan werd de verbinding tussen iTrain en de YD7001 na korte tijd verbroken.
Als de App NIET geopend was, bleef de verbinding tussen iTrain en de YD7001 in stand.

@Hans:
De Time-out moet in de YD7001 inderdaad op 0 staan voor het LocoNet Binary protocol. Dat is ook de standaardinstelling na installatie.
Bij Timeout>0 in de YD7001 verbreekt iTrain de verbinding als er een tijdje (1 minuut heb ik gehoord) geen data wordt verstuurd.
Misschien ten overvloede in iTrain moet de Time-out op 2000 ms blijven staan. Dat is ook de standaardinstelling van LocoNet TCP/IP.

Mvg,
Henk

Plaats reactie

Terug naar “YD7xxx Digitale centrale”