Test baan

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Test baan

Bericht door hvdkooij »

Hoi,

Ik wil een tafel van 200x100 maken. (Past vrij precies in de plek die ik hiervoor beschikbaar heb.) Van de onderbouw heb ik het materiaal en die moet eerst gemaakt worden.
Daarna wil ik een soort van testbaan maken om ervaring op te doen. Denk aan:
- Spoor passend leggen zodat het aantal onsproringen minimaal is. (mik op 0 keer maar het luistert nauw genoeg om beter te weten.)
- Z21 sturing van 2 loks + wissel met de maus in de vingers te krijgen.
- Detectie werkend krijgen
- Uiteindelijk via iTrain (Op Raspberry PI 400) gaan automatiseren.
- Documenteren
- Secure werken
- Hoe werkbaar is een diepte van 100 cm als je primair alleen voorlangs ergens bij komt? (De tafel kan naar voren zodat ik achterlangs kan maar dat is geen permanente plek.)
- Is een mutatie mogelijk door wat hoogte in te brengen? Welke uitdagingen levert dat op?
- cat proof maken ;-)
....
3D afbeelding testbaan
3D afbeelding testbaan
200x100 - Ontwikkelbaan_3D.jpg (433.36 KiB) 382 keer bekeken
200x100 - Ontwikkelbaan.any
Testbaan in Anyrail.
(41.66 KiB) 19 keer gedownload
Daarnaast ben ik dan wat aan het denken hoe de baan er uiteindelijk uit komt te zien. De erwaringen met deze testbaan kunnen daar hopelijk bij helpen.

En voor de context:
- Ben 50plusser met baan die niet altijd stopt met 40 uur.
- Heb geen ervaring met eigen treinbaan. Maar wel meegeklust op HO baan van vriend vroeger.
- Heb wel redelijk wat ervaring met scenery bouwen maar dan schaal 1:35. (Denk aan Jeep met mannen en daar een verhaaltje van maken over een checkpoint ergens in Frankrijk op 20x30 cm.)
- Electronica opleiding met veel ervaring in ICT, netwerken , .... en automation met bijv. Ansible.)
Fleischman z21
Testbaan.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Zal meteen maar even met de deur in huis vallen :cry: het digitale verhaal en randverschijnselen van deze testbaan zijn me compleet duidelijk. Echter mis ik eigenlijk met wat voor soorten treinen jij wil laten rijden. Bijvoorbeeld zo'n oppervlakte zijn leuk om met korte dieseltreinstellen treinstellen van de DB te rijden, zoals de Baureihe 628 van Lilliput. En dan kan je ook een baanplan maken die niet zo langs de randen loopt, maar over het gehele oppervlakte. Desnoods met een kopstationtje, en voor wat goederentreinen een doorgaande lijn maken, laat die creatieve geest eens lekker gaan. Maar hou een stijgingspercentage van 2% in je achterhoofd.
Met vriendelijke groet, Mark

bpieters
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 21:19

Bericht door bpieters »

Normaal is een werkbare diepte max. 80 cm als je er niet permanent bij kan.
Bij elke haperende trein de baan naar voren schuiven lijkt me ook geen optie.
Verder als testbaantje prima.
Je zou ook een baanplan kunnen maken van wat het uiteindelijk moet worden en een klein gedeelte daarvan als test gebruiken.
Scheelt weer een afbreek- en opbouwfase.
groet,Bert

hvdkooij
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 apr 2023, 20:54
Locatie: Hattem
Contacteer:

Bericht door hvdkooij »

Het doel van de test baan is voornamelijk om de baan in secties te delen en ervaring op te doen met dat deel. En ik kan relatief makelijk de tafel naar voren trekken om er achteraan bij te komen. Qua aankleding zal het her en der ook wat probeersels worden. Dus zie het meer als een groot experimenteer bord.

Nu het weer even niet zo heet is verwacht ik binnenkort ook daadwerkelijk de bedrading af te maken. De wissel decoders en sensors zitten al onder de baan en de eerste bussen zijn gelegd en 2 van de 6 wissels zijn aangesloten. Nu allles nog naar de rails brengen en de andere wissels aansluiten.

Maar als eerste nog 1 wissel aandriving fixen. Die heeft een kabelbreuk pecies naast het printje. Dus dat wordt een avondje prutsen.

Daarnast ligt er nog een ovaaltje midden in die geheel los ligt van de rest. Daar heb ik nu een restje kurk onder gestopt. Dat ligt allemaal los maar het verschil in geluidservaring is zelfs met 3 mm kurk aanzienlijk. Dat ovaaltje gebruik ik ook als soort van programmeer spoor. Dus daar ga ik voor de rest van de baan ook wat mee experimenteren.

Als ik allerlei aspecten wat heb getest gaat de boel leeg en komt er een echt ontwerp op. Maar daar ben ik tussendoor nog steeds aan het bijschaven.
Fleischman z21
Testbaan.

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Als de tafel naar voren te trekken is, dan is 100 cm geen probleem. Veelal zal het even nodig zijn om een railgummetje een baantje te laten maken.

Over afmetingen van een baan heeft iedereen wel een mening. Ik dus ook. Er wordt meestal alleen maar over de diepte gesproken, maar ook de hoogte kan een rol spelen in de bereikbaarheid. Immers, met een baan op de grond kun met de nodig voorzichtigheid bijna overal wel komen. Is de baan op of lager dan de opstaphoogte, dan kan hetzelfde worden gedaan. ligt de baan wat hoger, dan kun je met een opstapje ook nog wel op de baan komen.
Ligt de baan op een hoogte van 1,8 m, dan kan een trap een uitkomst zijn, maar het plafond een beperking.
Dan is er ook nog de optie van mangaten, zoals ook bij MiWuLa in gebruik.

Kortom, er is niet zomaar even een standaardmaat te noemen, wat haalbaar is. Dit zal door proefondervindelijk duidelijk moeten worden.

Mijn eerste baan was op 1,1 meter hoogte. Hij ruste op een lichte staalconstructie, die aan de wanden was bevestigd. De tafel was als het ware zwevend. Daardoor kon ik er goed onder en de constructie was sterk genoeg om mij te dragen. De tafel was 1,4 m diep. Met een opstapje van twee treden kwam ik met mijn middel ruim boven de tafel rand en kon ik mijn knie op de tafelrand plaatsen. Daardoor kon ik achter op de tafel komen. Werkte prima, totdat artrose zijn opwachting maakte en klauteren afviel. De tafel is nu gedemonteerd en wacht op het nieuwe plan.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”