Korte koppelingen

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Korte koppelingen

Bericht door Ikke »

Ik ben mijn hoofd aan't breken over korte koppelingen tussen wagons. Hier liggen wat wagonnetjes met de klassieke koppelingen, maar ook sommige met Roco, Fleischmann en Piko kort koppelingen. Ik zou graag standaardiseren. Daarnaast zou ik ook willen kunnen ontkoppelen, alleen weet ik nog niet hoe.

Nu mijn twee vragen:
  • Welke korte koppeling zou jij aanraden?
  • Hoe zou jij ontkoppelen?
Thx
Dave
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Je kunt in deze dagen beter een eitje breken, dan je hoofd. :lol:

Het voordeel van de Fleischmann koppelingen is, dat je de wagen rechtstandig kunt ontkoppelen door de wagen iets op te tillen. Roco en Pilko zal met een hulpmiddel moeten als een schroevendraaiertje of zo.

De vraag met betrekking tot ontkoppelen is niet duidelijk. Wil je op afstand ontkoppelen, dan kun je een ontkoppelrail gebruiken. Werkt alleen bij beugelkoppelingen.
Wil je digitaal kunnen ontkoppelen, dan kun je Kadee-koppelingen overwegen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan en ze zijn niet kort.
Met vriendelijke groet,

Cor

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Een chocolade eitje gaat er wel in. Bedankt voor jouw antwoord.

Maakt Fleischmann nog kort koppelingen voor HO? Kun je de kortkoppelingen door elkaar gebruiken, net zoals bij de beugels? Zal eens gaan experimenteren.

Over dat ontkoppelen, ik zou met iTrain, treinen kunnen verdelen over een aantal opstelsporen en liefst zonder er zelf aan te moeten komen. Ook hier ga ik eens moeten experimenteren denk ik.
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Ikke
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 mar 2023, 14:26

Bericht door Ikke »

Korte update ... Ik heb hier en daar wat wagonnetjes gekocht, sommige moderne, sommige oude. Voor ik de vraag hier stelde, kende ik enkel de klassieke beugels (Marklin Reflex en konsoorten).

Na wat testen, ben ik toch een beetje verliefd geworden op de koppelingen van Fleischmann (die ze nog steeds maken), en in tweede instantie die van Roco. Ik blijf bij Roco voor mijn Roco Minitanks, maar de rest wordt Fleischmann Profi koppelingen. Een trein met volledige kortkoppeling is echt prachtig om te zien rijden

Voor de oudere wagens die nog geen kortkoppel mechanisme hebben, ga ik testen met de kits van Symoba om ze om te bouwen. Ik heb een startsetje besteld. Later meer hierover.

Ontkoppelen is iets voor de volgende keer. Dat wordt nog een leuke studie.

[Edit] Net een tip gekregen om ook eens naar die van Piko te kijken ... zij hebben ook stroomvoerende die compatibel zijn met de gewone kortkoppelingen. Keuze stress 8-)
🛤️ iTrain Plus / YD7001 / YD7403 / YD8008 / YD8116 / YD6016LN-xx / YD6016ES-xx / DR5013 / ESU51832
💻 MacBook Pro M2 / Mac Mini M2 / iPad Pro M2 / VMWare with Windows 11 ARM

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”