Wadloper

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Wadloper

Bericht door denobis »

Na een uitgebreide test van de wadloper dh2 (nr 3215) tot de volgende conclusie gekomen;
Rijden fantastisch.
Soepel rustig mooi optrekken en afremmen daar is niets op af te dingen.
Uiterlijk mooi afgewerkt en zeer gedetailleerd.
Maar dan!!!!
Na een uitgebreide test de volgende opmerkingen:
1: dieselmotorgeluid is meer een sissende lucht slang en verandering van toerental is nauwelijks te horen.
2: conducteurs fluit te zacht en niet natuur getrouw.
3: compressor zeer luid en lijkt meer op dieselmotor.
4: algeheel geluid te blikkerig.
Ik denk dat het een acoustisch probleempje is het speakertje zit boven een wielstel gemonteerd zonder enig klankbord en de bovenzijde van het speakertje is geheel afgesloten doormiddel van een kapje zie foto op de website van pbm.
Dit zou veel beter kunnen en moeten heb hier een mooi vergelijk nl. een roco 1206 waar het geluid echt veel beter en natuur getrouwer is.
Rijden doet de dh2 fantastisch daar totaal geen opmerkingen over.
Bijlagen
interieur met speakerkap verwijderd
interieur met speakerkap verwijderd
zonder interieur.jpg (29.43 KiB) 525 keer bekeken
afgesloten speaker
afgesloten speaker
zonderkap.jpg (39.28 KiB) 526 keer bekeken
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik heb inmiddels via mail contact opgenomen met pb models En chris heeft inmiddels geschreven dat ze een geluids test gaan doen door een dh1 zonder binnen werk te gaan testen.
Ik heb nl het idee dat het speakertje het geluid niet goed kwijt kan.
Ik heb ooit eens geleerd bij de firma bose dat minimaal een kwart van de doorsnede van de speaker aan de achterzijde open zou moeten zijn en de voorzijde geheel open ( bas reflex).
Maar dat was een theorie van 40 jaar geleden.
Nu is de voorzijde ong. 1/2 deel open en de achterzijde geheel dicht.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik heb inmiddels het volgende bericht van pb models :

"Ik heb een oplossing voor het geluid.

Als u esu luidspreker 50321 plaatst IPV de ronde luidspreker, zal het geluid met 100% verbeteren.
U hoeft dan niets weg te brengen uit het interieur, u kunt deze kleine speaker plaatsen in het toilet van de Wadloper.
Het geluid zal dieper worden met meer bas en het typische dieselgeluid komt ook beter tot zijn recht.

Groeten
Chris"
Aangezien dit duidelijk een misser van de producent is vind ik dat zij het op moeten lossen en niet de klant.
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Hans,

In de algemene voorwaardes van PB models staat hoe hun om dienen te gaan met jouw opmerking (artikel 9)

In het geval dat jij het niet zelf wilt of kan doen, dan moet je hun de gelegenheid geven om dit te doen. Het is verstandig om dat even contact te zoeken met PB models.

Verder denk ik dat PB models ervan uit is gegaan dat jij dat zelf wilde oplossen om dat misschien een makkelijke wijziging is. En dat ze ook niet meer feedbacks omtrent dit euvel hebben gehad, van feedback leert een fabrikant ook hoe de eindgebruiker hun product opvat.
Met vriendelijke groet, Mark

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Ik heb inmiddels kontakt hier over gehad en Chris wil mij een speaker toe sturen.
Maar aangezien het een nieuwe trein is en ik direct na eerste rit dit kenbaar gemaakt heb vind ik dat pb models het model zelf moet modificeren of anders het speakertje toesturen met schriftelijke toestemming om het speakertje zelf te vervangen zonder dat daarbij de garantie vervalt.
Of ze modificeren hem zelf daar krijgen ze van mij alle gelegenheid voor.
Daarbij heb ik Chris van de nodige feedback voorzien ( zowel mondeling als schriftelijk ) en al direct aangegeven dat de plaatsing en het type van het speakertje wat ongelukkig gekozen was.
Ik heb in mijn jonge jaren ooit een opleiding bij de firma Bose gevolgd over aucoustic en luidsprekers , dus weet er wel wat van af, al is dat 44 jaar geleden.( ik werkte toen als reparateur bij een hele grote hifi keten Allwave hifi).
Ik denk dat er met mij velen zijn die niet tevreden zijn over het geluid (het diesel geluid is meer een lekke luchtleiding waar 10 bar op staat).
Gr
Hans
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

denobis
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 nov 2021, 17:06
Locatie: Maarssen

Bericht door denobis »

Inmiddels is er besloten dat de modificatie uitgevoerd gaat worden door pb models.
Baan van Nergenshuizen naar spoorweg museum.
Dinamo ,iTrain, Roco, Rivarossi, Lima, Liliput, Piko, Fleischmann , Eigenbouw , Pbmodels.

Groeten Hans

Plaats reactie

Terug naar “Materiaal bespreking”