overstappen van 6021 naar central station 3?

Hinerakatauri1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2022, 21:31

overstappen van 6021 naar central station 3?

Bericht door Hinerakatauri1979 »

Ik ben recentelijk weer begonnen met mijn Märklin Modeltrein. Het was een hobby die ik met mijn opa deed en na zijn overlijden was ik mee gestopt omdat wij geen ruimte hadden. Ik ben vorige zomer verhuist naar een huis waar ik de ruimte wel heb. En heb recentelijk weer een tafel opgebouwd en ben ik langzaam weer begonnen.

Toen ik ophield was ik net overgestapt van analoog naar digitaal met de 6021 digitale module, keyboard en de Computer interface. Ik gebruikte toen koploper als digitale aansturing.

Gelukkig heeft de tijd niet stilgestaan en is de techniek een stuk verder. Ik twijfel of ik over moet stappen naar de central station 3. Ik zie de voordelen in het besturen en nog meer functies wel. Maar ik zou graag willen weten of de central station 3 automatisering vergelijkbaar is met wat koploper kan.
En hoe is de vergelijking met Itrain? Ik weet dat ik die samen met de central station 3 kan gebruiken maar ik zou graag de mogelijkheden van wilen weten... is er een tabel met de mogelijkheden per "software"?

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Als je computergestuurd wilt rijden zou ik zeker gaan voor de CS3+ (dus niet de CS3). De plus heeft een S88 ingebouwd, de gewone CS3 niet, en de S88Link als losse interface is geen goede match met software.

Koploper en iTrain vergelijken is als een Mercedes en een Audi vergelijken. Ja ze doen beide hetzelfde, maar de comfort is anders.

Neemt niet weg dat Koploper ouderwets is qua lay-out en technisch net als zijn eigenaar overleden is. iTrain is nog vol in ontwikkeling en kan meer met de CS3+ dan Koploper.

Belangrijke punt is dat je het zelf zult moeten ontdekken en vergelijken.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Hinerakatauri1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2022, 21:31

Bericht door Hinerakatauri1979 »

Bedankt voor je antwoord. Ik heb filmpjes gezien dat je met de CS3(+) het een en andere kan automatiseren zoals blok detectie en het automatisch rijden van treinen klopt dit? En wat voor voordelen biedt een programma als Itrain ten opzichte de CS3(+)?.

Ik weet dat koploper inmiddels niet meer ontwikkeld wordt maar dat is wat ik vroeger gebruikte en mijn referentiepunt. Ik probeer eigenlijk een tabel met functies te vinden die de CS3+ ondersteund zodat ik dit kan vergelijken met software.

Is er ook een modeltrein winkel die mijn oude spul inkoopt of korting geeft als ik de CS3+ aanschaf?

met vriendelijke groet,

Najef

treinenwaal
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 aug 2021, 09:34
Locatie: Winterswijk-Huppel

Bericht door treinenwaal »

belangrijk ook is om te weten dat koploper niet kan samenwerken met een CS3

c-rails
Berichten: 172
Lid geworden op: 26 dec 2022, 18:17
Locatie: Noord

Bericht door c-rails »

Als ik je goed begrijp, wil met een softwarepakket ala Koploper je baan gaan besturen. Om een modelbaan aan te sturen met een computer ben je een interface nodig. Dat kan een CS3 of Ecos zijn, maar ook een aangepaste gleisbox van een MS2/3 kan.
iTrain, WDO, Traincontroller zijn betaalde pakketten. Rocrail is een 'gratis' pakket. 'Gratis', omdat je - als je niet betaald - elke keer een venster moet wegklikken. Door €12,50 per jaar te betalen heb je dat venster niet en krijg je een licentiecode. Het grote voordeel van Rocrail vind ik persoonlijk, dat het vanaf een usb-stick kan werken. Je bent dan niet devices gebonden.
Met vriendelijke groet,

Cor

Plaats reactie

Terug naar “Central Station CS”