[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw... 1:160

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D Lekker bezig Alwin.

:o Rode locomotieven vind ik persoonlijk mooier voor jouw lens dan die vage geel grijze snuiters :lol: :lol: :lol: :lol:
Met vriendelijke groet, Mark

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Mini update:

Afgelopen weken zeer weinig aan de baan kunnen doen door een ongunstig werkrooster. (veel nachtdiensten) En een te warme zolder! Daarnaast ging alle vrije tijd in Hoontje.nl zitten.

Wel kans gezien om een stootblok te tekenen en te printen voor de kopsporen van Tilburg Goederen. Het model is gemakkelijk schaalbaar, dus mocht er interesse zijn, dan hoor ik het wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het juk is vast te klikken op de rails. Dan zit het gelijk stevig vast. Ik ben er erg blij mee. Eerst wilde ik er gewoon kopen, omdat tekenen veel tijd kost, maar goed, eenmaal bezig, was het ook weer zo gemaakt. Naast deze stootjukjen, ook nog wat vrijbalken gemaakt voor tussen de wissels.

Binnenkort alles eens aanzwengelen en kijken of er treinen willen rijden van Tilburg Goederen naar Gilze-rijen en vice versa!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Marksintpancras schreef: 25 jun 2022, 16:30 :D Lekker bezig Alwin.

:o Rode locomotieven vind ik persoonlijk mooier voor jouw lens dan die vage geel grijze snuiters :lol: :lol: :lol: :lol:
Dankjewel. In de achtergrond staat een rode loc :lol:
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

's Middags was het wat te warm, maar in de namiddag en avond even lekker archieffoto's van de aanleg van een van de losstraten te Tilburg GE kunnen kijken...

Afbeelding

De losstraat tussen de loodssporen en de 3 opstelsporen wordt aangelegd. Het weeghuisje staat nog in de woeste grond en kan wel een mooie bestrating gebruiken...

Afbeelding

Afbeelding

Met behulp van een SIK met platte wagen vol stenen en een vrachtwagen van de lokale stratenmaker, werkt een ploeg zich behoorlijk in het zweet...

Afbeelding

In de jaren '50 was alles nog gewoon handwerk! De zware stoepranden werden op hun plek gelegd door een krachtpatser. Ondertussen kijken verschillende werklieden toe. Ze puffen en steunen. Er moet nog zo'n 3km (in schaal, maar dat vertellen we ze niet) bestraat worden!

Anno 2022;

Afbeelding

De steentjes en stoepranden komen van HUGWA.pl...

Afbeelding

Eerst leg ik tapijttape neer, dat is dubbelzijdig en lekker sterk. Daarna met een pincet steentje voor steentje neerleggen. Zachtjes aandrukken en door...

Afbeelding

Detailopname van het straatwerk. De randen moet ik steentjes op maat gaan snijden. Dat gaat verrassend goed met een scherp scalpel. Het is wel echt steen, het breekt snel als je er met een mes kracht op zet...

Afbeelding

Verder zijn de beide bogen richting Gilze-Rijen 3.0. geballast. Als dit droog is, kan ik er draden aan solderen en de boel doorslijpen op de moduleovergang...

Afbeelding

Dan, beloofde foto's van het stootjuk wat veelvuldig was te vinden op Tilburg GE. Hier bewaakt het, het einde van het noordelijke kopspoortje naast de losweg. Alle scenery moet er nog omheen. Ook moet de rails nog geschilderd worden hier. Dus klik ik na het maken van de foto het stootjukje weer los...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met het Sikje, wat hier jaren geleden ook al hielp bij de aanleg van de losstraat :lol:

Mocht er interesse zijn in dit juk, dan laat het even weten. Er zijn al heel veel aanbieders van mooie stootjukken in onze schaal, maar goed, wil je deze, dan kan dat wel geregeld worden :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag lekker kunnen knutselen. Althans, met autootjes mogen spelen. Voor Hoontje.nl heb ik nieuwe decals laten ontwikkelen en deze moeten natuurlijk getest worden! Dus de printer aangeslingerd en voertuigen voor mijn modelbaan uitgeprint, een DAF A414 bakwagen en een Commer Walk-thru. Deze laatste met open deuren.
De decals zijn erg strak geworden! Het ATO-logo is goed te lezen op de deuren! En de teksten zijn loepzuiver. Ik ben er erg blij mee!

Ook zijn de langverwachte en eigenlijk al opgegeven, straatsteentjes binnengekomen. Met excuses van de fabrikant, hij was het door een verhuizing helemaal vergeten. Als bedankje heeft hij er nog andere steentjes bijgedaan, eens kijken wat ik daarmee ga doen. Nu kan ik in elk geval wel de losweg helemaal afleggen... Ik weet wat ik aan het doen ben deze winter...

Goed, enkele foto's van de voertuigen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu eens de rommel opruimen die ontstaan is op de werkplek!

Fijne zondag allen!

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Ok dan, vanmiddag stappen gemaakt en steentjes gelegd. Tot het weeghuisje was al gelegd. Veel van geleerd en vooral ook gezien dat het nog niet mooi genoeg was. Dus heb ik een groot deel herlegd.
Het zijn echt keramieke steentjes, dus vormvast en het legt lekker door. Maar goed, door de vorm van de losstraat en glooiende sporen, kreeg ik er toch een soort "scheur" in m'n straatwerk. Dat wordt opgelost met op maat gebroken stenen. Dat heb ik op sommige plekken langs de randen al gedaan. Later volgt vervuiling en groen.

Goed, foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik vanmiddag begon met steentjes leggen, was ik tot hier gebleven...

Afbeelding

Een deel is weer herlegd omdat de ruimtes tussen de stenen wel heel grof werden...

Afbeelding

De stoeprand aan de voorkant lukt steeds beter. Tussen de ballast en de losstraat heb ik wat ruimte gemaakt. Met andere woorden, het schuim van de losweg wat weggesneden. Daar vallen de stoepranden nu in. En zitten direct op de juiste hoogte.

Afbeelding

Het resultaat tot vanavond...

Al bij al is nu ongeveer een kwart van deze losstraat gelegd... Ik ben dus nog wel even zoet!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Hoontje
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 aug 2021, 02:51
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Fijne feestdagen iedereen!!!

Hier eindelijk tijd om weer wat te hobby'en.Ik heb eindelijk weer eens een Hoontje's How To af kunnen maken.

[youtube]YEAaUEDdn_Q[/youtube]

Deze hobby heeft zoveel leuke facetten!

Ondertussen zijn er nog wat rijen steentjes op de losstraat bijgelegd én zijn er weer wat draadjes getrokken onder de baan... Allemaal nog niet foto waardig, dat komt nog wel...

Ondertussen ben ik met Hoontje.nl bezig om een demo uit te werken, die zal te zien zijn op de beurs in Rijswijk in januari 2023. Wat precies ga ik nog niet vertellen. Het is géén 3D printer in actie, daarvoor is het apparaat me te kostbaar om te verplaatsen. Daarnaast zijn er anderen die dat al laten zien. Wat het wel is? We zien elkaar op de beurs! :mrgreen:

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
Hoontje's Creative World - Unieke, Nederlandse (hulpverlenings)voertuigen in 1:160

Tilburg GE in 1:160 | iTrain | DINAMO | OC32 | PECO code 55

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”