Baanplan voor eerste baan

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Baanplan voor eerste baan

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Hallo,

Nu ik eindelijk tijd en ruimte heb ben ik begonnen met het ontwerpen van een baanplan waar ik met Z21 en iTrain op wil gaan rijden. Inmiddels heb ik al wat geprutst met iTrain (met vallen en opstaan) en een proefbaantje en heb ik het idee dat ik op een wat grotere schaal aan de slag kan. Wat wil ik met de baan? Een aantal wat langere sneltreinen die op het station aankomen en weer vetrekken met pauze in het schaduwstation. Een paar lokale treinen, niet te lang die ook via het schaduwstation aankomen en vertrekken. Verder nog een stoomdepot, rangeerterrein en een klein industriespoor. Op mijn locs wil ik elektromagnetische koppelingen dus in het plan zitten geen ontkoppelrails.

Op basis hiervan heb ik een plan in elkaar geknutseld en ik weet dat je na een tijdje prutsen blind wordt voor sommige zaken dus wil ik jullie vragen of en nog gekke dingen zijn in mijn opzet of dat misschien sommige dingen beter c.q. anders kan doen.

Ik hoor het graag van jullie, Gert Jan
Bijlagen
Treinbaan GJ.jpeg
Treinbaan GJ.jpeg (634.6 KiB) 519 keer bekeken

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi,

Als ik last krijg van tunnelvisie:
Als je het baanplan van een afstand bekijkt, walt van je dan op?

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Nou, dat is nou net het probleem. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Bedoeling is station en stoom depot op ongeveer 10 cm,
Schaduwstation, rangeerterrein en paradebaan beneden. Tunnel links om de helixen te verbergen en tunnel rechts voor de paradebaan. Het komt er grofweg op neer dat ik het spoor een beetje bijster ben.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Gertjan,

Als ik het baanplan zie dan denk ik teveel in te kleine ruimte. Is mijn eerste gedachte.
Ik weet ook niet welke ruimte je tot je beschikking hebt.
Maar bij N spoor is de maximale stijgingspercentage 2% wat aanbevolen wordt. En ik heb Markenburg helixen (kant en klaar) en sommige treinen vinden deze al lastig.
Ik weet niet waar je woont, maar maak eens een adviesgesprek bij DTS om eens de mogelijkheden te bespreken. Met de bouw en infrastructuur kan DTS je heel goed op weg helpen om je ideeën te verwezenlijken. En als je door het bomen het bos niet meer ziet, vraag eens bij DTS naar de mogelijkheid dat hun een baanplan voor jouw tekenen (tegen betaling).
Ik ben ook geen ster in baanplannen maken.
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

gertjan.kok@ziggo.nl schreef:Nou, dat is nou net het probleem. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Bedoeling is station en stoom depot op ongeveer 10 cm,
Schaduwstation, rangeerterrein en paradebaan beneden. Tunnel links om de helixen te verbergen en tunnel rechts voor de paradebaan. Het komt er grofweg op neer dat ik het spoor een beetje bijster ben.
Het eerste at ik zie is recht toe recht an. Oftewel alles loopt recht, het mist de creativiteit en onvoorspelbaarheid.

Ik ben bang dat dit ontwerp even leuk zal zijn maar vrij snel zal gaan vervelen.

En ik ben het met Mark eens hoor, less is more.

Maar dat zijn onze meningen, het is jouw baan en jij moet er mee rijden. Dor vooral wat je zelf wilt.

1. Wil je scenery of ben je een rijder
2. Spelen of kijken
3. Land
4. Tijdperk

Allemaal vraagstukken die een ander resultaat geven. Wat je nu getekend hebt is een spelende rijder.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

gertjan.kok@ziggo.nl
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 okt 2021, 12:26

Bericht door gertjan.kok@ziggo.nl »

Allereerst bedankt voor jullie op- en aanmerkingen. Wat heb ik in mijn knar zitten?
Tijdperk III/IV in het naoorlogse Duitsland.
Wel diesel en stoom maar geen elektrische treinen (waarom niet? ik kijk nogal op tegen het monteren van bovenleidingen).
Waar speelt het zich af? Een middelgrote Duitse stad met een station waar sneltreinen en lokale treinen aankomen en weer vertrekken, dat mag van mij grotendeels automatisch
Absolute must is voor mij een loc depot en als het kan nog wat industriespoor op een lager niveau met een beetje rangeren, daar kan ik dan lekker spelen.
Scenery is voor mij belangrijk want ook uit het bouwen daarvan en het kijken daarna haal ik veel plezier. Nu ben ik ook bezig met het bouwen van tankjes en die plaats ik dan weer in een diorama.

De ruimte die ik heb is een l vorm met een breedte van 4,90mtr, aan de linkerkant 2,00mtr en breed 1mtr en op het lange deel 85 a 95cm om overal nog bij te kunnen.

Het enige dat ik absoluut niet wil is een baan waarbij je ziet dat de trein rondjes draait.

Mark geeft aan dat ik bij jullie ook een baanplan kan laten ontwerpen (ik zag dit trouwens niet zozeer op de site staan, wel het bouwen ervan) dus ook daar heb ik wel oren na.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1127
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Klopt, alleen zal je wel even geduld moeten hebben. We zitten vol met ontwerpen tot de zomer 2023 ;)

Luxe issues zeg maar
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”