Brunnental, Zwitserland periode II.

Bas
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:05
Locatie: Twente

Bericht door Bas »

Erik-B schreef:
Folkert van Wijk schreef: 03 aug 2022, 19:15 Het eerste filmpje is een overzicht.
kan je ook eens laten zien hoe je dat scherm aan je baan hebt vastgemaakt.?
Ik moet ook scherm en KB op één of ander wijze aan die tafel vastmaken en zoek me "een breuk" naar een paar goede ideën.
Vesa beugels zijn er in diverse soorten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Michaël
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:23
Locatie: Swifterbant

Bericht door Michaël »

Beste Folkert, met plezier het hele draadje doorgelezen, je hebt hier al heel wat knappe bouwwerken laten zien, ook flink wat bomen, de berken vind ik zeer geslaagd, het bl9jft voor ons allen een heel moeilijk onderwerp, ik ben met tussenpozen al enkel jaren met bomen bezig maar krijg het ook nog niet zo voor mekaar als ik zou willen, voor de dennen kan ik je wel nog een tip meegeven, als je de vezels aanbrengt, heel even wachten en dan de vezels naar beneden blazen dus vanaf de top naar beneden.
2-rail DCC, Lissy, NMBS, landschapsbouw, lijn 154

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Hoog tijd voor een nieuw bouwverslag.

Het betreft wederom een nieuwe beneden- en dit keer nu ook een kelder verdieping. Met als slachtoffer de Kibri Chalet Beckenried. Inspiratie is chalet het Schweizerhaus naar een ontwerp voor in Klein Glienicke bij Berlin, gemaakt door Ferdinand von Arnim in 1867.

Afbeelding

Afgelopen herfstvakantie was ik in Canada en heb daar ook maar een modelspoorwinkel bezocht.

Afbeelding

Het leek een grote zaak maar N was helaas niet zo ruim gesorteerd. Gelukkig wel een wand met raampjes deurtjes en andere nuttige architectonische onderdelen.
Waaronder van het merk Tichy Train Group.

Afbeelding

The battle plan...
Met al weer heel wat raampjes en deurtjes in gebruik.

Afbeelding

Zoals je misschien ziet, past de garage deur nog niet. Daarvoor gaat die verdieping nog 3mm hoger worden.

Ook zijn deze raampjes en deurtjes ontworpen voor Amerikaanse houtbouw huizen met de raamlijsten aan de buitenkant. Bij mijn benedenverdieping horen de lijsten dieper in de stenen muur verzonken te liggen.
Daarvoor klem ik mijn ramen en deurtjes maar gewoon in de muur. Eventueel schuur of snij ik de extra lijsten daarvoor eerst weg. Maar ik weet niet of dat de moeite waard is...

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Eerst maar eens een paar test stukjes xps om de stenen muur en de struktuur van het plijsterwerk te oefenen.

...en een proefstukje raam. Want wat Kibri in de boven verdiepingen heeft zitten is te modern. Dus maar eens even kijken of ik met stukjes evergreen van 0,5 bij 0,5 mm er wat extra spijltjes bij in kan krijgen...

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Allemaal extra horizontale spijltjes.
Gelukkig heb ik een nieuwe bril.

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat is al weer wat gezelliger.

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Weer een stukje verder.
De muren van de beganegrond gesneden, structuur gegeven met een balletje zilverfolie en de raam openingen er uit gesneden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Weer een stukje verder geprutst...
Weet niet of het uitlijnen van de ramen met betrekking tot de bovenverdiepingen helemaal gaat lukken.
Maar goed als ze maar naar buiten kunnen kijken...

Afbeelding

Afbeelding

De raampjes zitten er nog los in.
Alleen de wanden zitten hier en daar al aan elkaar.

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Heerlijk zo'n rustig zondagje, dan kunnen we lekker doorbouwen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Een eerste laagje spuitverf op de beide benedenverdiepingen en even provisorisch de erker en het balkon er tegenaan geplakt.

De bovenkant van het balkon was een lelijk stuk kaal golvend plastic. En omdat je daar best wel inkijkt, heb ik er een stukje evergreen met latten motief opgelijnd.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Folkert van Wijk
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 aug 2021, 16:34

Bericht door Folkert van Wijk »

Weer een paar uurtjes geschilderd...
Afbeelding

Afbeelding

De stenen kelder verdieping is eerst gesponst met zo'n beetje alle kleuren die op de foto staan, waarbij ik geprobeerd heb de voegen zo veel mogelijk te ontzien.

Daarna heb ik individuele stenen een extra kleurtje gegeven. Als laatste is er van boven naar beneden voorzichtig wat gedrybrushed.

De wanden daarboven zijn eerst helemaal met titaan buff geschildert, waarna er van onderaf twee kleuren grijs in de nog natte verf is gestippeld. Van bovenaf is er dan nog iets met titaan wit gedrybrushed.
Ook zit er in de midden toon nog iets Napels geel door om het iets warmer te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”