Erik's baantje van 165 x 85

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Naar aanleiding van een aantal posting op een ander forum.

Question: Heeft de Z21 kortsluitbeveiliging op de DCC- uitgang en op de programmeer uitgang.
M.a.w. moet ik kortsluitbeveiliging gaan inbouwen met b.v. PPTC zekeringen in ieder voeding van een blok ??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

Ik wil het je hier ook nog keer vertellen als je dat wilt. Maar misschien even een keer de Z21 App Instaleren en openen of het programma op je PC en dan in de instellingen kijken. Dan kun je zien dat je die instellingen daar terug vind.

Dus nee geen PTC inbouwen en geen kortsluitbeveiliging inbouwen. Totaal niet nodig.
met vriendelijke groet, Joost.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

thanks
geen kortsluitbeveiliging maken, geen PPTC schakelingen inbouwen :D

Ik werk met een mac. Dus "niets - noppens " programma of lezen van parameters. Rocco heeft nog niet het multi-OS-system ontdekt.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

Dat klopt. Enige truc zou kunnen zijn om iets van een Windows emulator te draaien. Daar heb ik verder 0 verstand van.

Maar makkelijker zou dan de Z21 App en Z21 updater app te downloaden. Volgens mij is die zowel voor iPhone als Android te vinden.
met vriendelijke groet, Joost.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

FidOo schreef: 13 aug 2022, 20:58 Dat klopt. Enige truc zou kunnen zijn om iets van een Windows emulator te draaien. Daar heb ik verder 0 verstand van.
Maar makkelijker zou dan de Z21 App en Z21 updater app te downloaden. Volgens mij is die zowel voor iPhone als Android te vinden.
Om niet te ver te gaan uitwijden en niet té technisch te worden.
Een "Z21 app" & "Z21 Updater" is leuk maar werkt niet.---> Z21 is via ethernet kabel vast verbonden met Raspberry ( Linux versie) en dus niet bereikbaar via wifi. :oops:
Window emulator op een Rasp ??? bestaat misschien, maar nooit van gehoord. :shock: :?:
Het zal moeten werken tot .... ik ooit eens iemand vind met een win laptop, die ik via de ethernet aan de Z21 kan hangen, om zaken op te daten of aan te passen. Of dat Rocco eindelijk, zoals sommige software house, multi-system worden. iTrain is daar o.a. een mooi voorbeeld van.
einde discutie; ik weet nu dat er een kortsluitbeveiliging zit in de Z21.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Nee een ARM OS zoals Raspbian is niet instaat om een emulator te draaien helaas

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Verdiep in thuiszorg, freesmachines en CNC prob's en daardoor geen tijd gehad om nog wat aan het baantje te doen.
Ik was ergens gestopt o.a. in hoe die RaspberryPI met zijn klavier aan de baan kon plaatsen.
Ondertussen zijn de grijze celletjes wel blijven werken.
Verscheidene sites bezocht, doch niets bevredigend in de handel gevonden.
Allerlei gedachten zijn langs geweest, inklapbaar, open-klapbaar. opvouwbaar. etc.
Maar uiteindelijk gekozen voor een lade systeem. Bij uitschuiven ik het 10 inch scherm schuin zetten, met ervoor het keyboard.

Een impressie
Lade in uitgetrokken toestand en Raspberry scherm onder een hoek geplaatst
Afbeelding

en de achterkant
Afbeelding

en in gesloten toestand. Zo kan de lade onder het tafelblad komen.
Afbeeldingin de opklapkast inbouwen.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

:D Mooie oplossing om dat computertje op te bergen ;)
Met vriendelijke groet, Mark

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Toch weer een stapje verder.
De inbouw van de computer lade is klaar. De lade ingeschoven.
Afbeelding

En de lade open
Afbeelding

De kast in gesloten toestand. treinbaan uit zicht.
Afbeelding

Nu nog oplossen;
- Iets om de tafel vast houden in neergeklapte toestand. Ketting?, soort metaalwerk?

- Een heel dun soort handvat om de lade te kunnen openen. In gesloten toestand is er maar 5mm ruimte tussen voorkant lade en bovenkast kast.
Was aan het denken van een soort touwtje.

- Ook nog iets om het klavier tegen te houden, (anders valt het naar beneden in de lade) als de tafel word opgeklapt.
Klavier moet wel steeds verwijderbaar blijven.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Zijn scharnierende poten een optie?
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”