Z21 & Uhlenbrock 67810.

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Albert,

ArCoMoRa is een goed alternatief mits je beschikt over kennis van Arduino en ook bereid ben om zelf dingen te ontdekken qua elektronica.

Qua mogelijkheden en besturing is de OC32 voor servo's het neusje van de zalm.

Verder naast de OC32 ook de SP04r erbij komen (dit is om betrouwbare bediening van de servo) en voor de puntstukpolarisatie de HPP4 erbij.

DTS heeft een goede beschrijving van hoe aan te sluiten en de duidelijke uitleg waarom zo aan te sluiten.

https://in05.hostcontrol.com/resources/ ... 20OC32.pdf

https://in05.hostcontrol.com/resources/ ... 20OC32.pdf
Met vriendelijke groet, Mark

Albert
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:20

Bericht door Albert »

Beste Mark,

Helaas ben ik het wat betreft ArCoMora totaal niet met je eens. Er is nl geen enkele Arduino kennis voor nodig. Daarom is dit juist zo’n goede oplossing voor mensen die op dat gebied geen enkele kennis bezitten. Alle mogelijkheden zijn nl eenvoudig in te stellen.
Ook electronica kennis is absoluut geen vereist.

Natuurlijk is een OC32 ook een goede oplossing maar echt niet eenvoudiger (of moeilijker) dan een DCCNext module van ArCoMoRa.

Wat wel een groot verschil is de prijs, OC32 is een veel duurdere oplossing.
Ik zou zeggen lees je maar eens in op de ArCoMoRa website voor je zomaar iets roept.

Mvg Albert.
Mvg Albert

Gebruiker van iTrain, DR5000, Peco (code 55)

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Albert,

Ik ken de DCC next modules, en deze hebben zo hun voor- en nadelen.

Enige kennis van Arduino is wel handig, en qua elektronica kennis is ook wel aan te bevelen ivm het is geen plug en play (en dat is de OC32 ook niet). Bij geen kennis van elektronica is het dus plug en play!!! En dat zijn beide niet.

Het instellen via DCC next of de OC32 is gelijkwaardig mits de logica snapt. Maar dat is ook heet geval bij de merken Roco, Esu en de rest van de modules.

Wat ik niet snap, dat de OC32 altijd maar in kwaad daglicht wordt gezet door de prijs??? DCCnext stuurt 8 sevo + puntstukpolarisatie aan, de OC32 doet er 16 met puntstuk polarisatie; nu het verschil zonder puntstukpolarisatie: DCCnext stuurt 12 servo's aan, OC32 stuurt er 32 aan.


Maar het gaat er niet om wat ik vind, maar waar Erik zich het best bij voelt. Of dat de OC32 is of DCCnext is in mij geval niet belangrijk. Het gaat erom dat hij zijn baan ermee kan verder bouwen.
Met vriendelijke groet, Mark

FidOo
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 sep 2021, 14:03

Bericht door FidOo »

Die uhlenbrock dingen hoor ik dat vaker over.

Echt plug en play zijn inderdaad de ESU Servo-switches, of de Cobalt IP digital (en die digimeuk 4024) en anders verder ga ik hier dan even het verboden woord gebruiken: Rosoft servo-switch.

Verder ben ik zelf gebruiker van de OC32 voor de servo's. Dat is geen plug-and-play en vereist wel wat instelwerk via een PC en aansluitwerk waar je je in moet verdiepen.

Prijstechnisch laat ik me verder niet over uit, voor mij was de OC32 het voordeligst omdat ik zelf mijn servo's en relaisprinten heb gekocht en ik precies 13 en 16 servo's had op 2 verschillende modules.

Als je maar 4 servo's hebt dan is een OC32 (in de basis) een overkill, voordeel is wel dat je de rest van de uitgangen voor wat anders kan gebruiken. (let wel, per 8 uitgangen is er wel een beperking wat betreft soort aansturing!)

Al met al een persoonlijke afweging, maar dit zijn een beetje de gangbare opties
met vriendelijke groet, Joost.

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 23 jun 2022, 18:35 Esu werkt fijn, maar niet leverbaar. Wij gebruiken alleen de OC32. 1 apparaat voor alles :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk
Leuk! jij hebt mij wel die Uhlenbrocks aangeraden en verkocht. :D ;)

Met de laatste update van iTrain is nu alles in orde gekomen met die UH. Ik kan ze nu via iTrain ook programmeren.
Maar die Duitse handleiding :evil: :twisted: (mijn Duist is zoals het Frans van de gem. nederlander. :roll: ) De belangrijkste info was dan niet vertaald in de Engelstalige versie. :evil:
Eens je doorhebt hoe die adressen werken gaat het ineens een stuk beter.

Op de Uh heb ik allemaal schroefklemmen gesoldeerd. Dat maakt alet het aansluiten veel betrouwbaarder en gemakkelijker.
Afbeelding
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Erik,

Ik ben niet bij het advies gesprek geweest tussen jouw en Martin.

Als jij een eenvoudige DCC servo-decoder met puntstukpolarisatie op 1 print wil is het advies Uhlenbrock 67810.

Echter ESU is qua aansluitingen eenvoudiger, echter bij ESU heb 2 kastjes nodig, de SwitchPilot Servo en de SwitchPilot Extension.

En bij de OC32 komt ook meer bij kijken.

Gezien jouw opmerking van 21 juni jl in dit draadje, denk ik dat jezelf op de Uhlenbrock bent uitgekomen gezien jouw wensen omtrent zo'n servo print met puntstuk relais. (dat je er geen printje bij wil kopen).


Maar qua programmeren zijn die Uhlenbrocken een krimi, Top dat het nu werkt :D
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Er zal wel een goede reden voor zijn inderdaad. Ik onthoud niet alles, maar weet wel dat ik alle mogelijke opties bespreekbaar maak. Dus ook de OC32 naast de Uhlenbrock en ESU ;)

Maar is het nu gelukt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

DTS schreef: 14 jul 2022, 23:19 Maar is het nu gelukt?
Zoals ik schreef:

"Met de laatste update van iTrain is nu alles in orde gekomen met die UH.
Ik kan ze nu via iTrain ook programmeren.
Maar die Duitse handleiding :evil: :twisted: (mijn Duist is zoals het Frans van de gem. nederlander. :roll: ) De belangrijkste info was niet vertaald in de Engelstalige versie. :evil:
Eens je doorhebt hoe die adressen werken gaat het ineens een stuk beter. :D"
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Top, fijn zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Plaats reactie

Terug naar “Algemene vragen”