Mijn n baan (nog zonder naam)

Heuficus
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:07

Bericht door Heuficus »

Ik heb thuis nog een kap voor een BR155 van minitrix liggen. Weliswaar niet in de diep rode kleur, maar in de kleur van DB Cargo. Alleen van één van de loopplanken boven de buffer is een klein hoekje afgebroken. Mocht je willen, kan ik de kap voor 10 euro naar je versturen (inclusief verzendkosten)

Mr. Yellows
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:24

Bericht door Mr. Yellows »

Heuficus schreef:Ik heb thuis nog een kap voor een BR155 van minitrix liggen. Weliswaar niet in de diep rode kleur, maar in de kleur van DB Cargo. Alleen van één van de loopplanken boven de buffer is een klein hoekje afgebroken. Mocht je willen, kan ik de kap voor 10 euro naar je versturen (inclusief verzendkosten)
Dank voor je aanbod, maar eigenlijk wil ik hem nu houden hoe hij is, vindt t ook wel weer iets hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk


Erik-B
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2021, 16:36
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Erik-B »

Mr. Yellows schreef: 24 apr 2022, 13:45 Aangezien ik in de toekomst wat meer stoomlocs op de baan wil hebben moeten daarvoor ook wat passende gebouwen en installaties bijkomen.
Mijn keuze is gevallen voor een kolendepot en een ontslakkingsinstallatie van Vollmer. Ik heb ook nog een watertoren met waterkranen gekocht van t merk Ratio, maar deze moet ik eerst een kleurtje geven voordat ik die in elkaar kan zetten.
Op de derde en vierde foto zie ik heel veel oxydatie op de solderingen.
deze dus:
Afbeelding

Afbeelding

Mij is altijd geleerd van te solderen met harssoldeer. en geen soldeerpasta te gebruiken... Juist om oxydatie op printplaten te vermijden.
Hier zie ik juist wat men vroeger bedoelde. Groene oxydatie..
Geeft dat geen kans op latere slechte contacten?. of ge je de oxydatie later bij het leggen van het railbed nog verwijderen?
Bij de laatste foto links aan middelste spoor is er ook oxydatie en een grote opening tussen de twee rails. is dat bewust. en zo ja waarom ?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac13.4, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Mr. Yellows
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:24

Bericht door Mr. Yellows »

Erik-B schreef:
Mr. Yellows schreef: 24 apr 2022, 13:45 Aangezien ik in de toekomst wat meer stoomlocs op de baan wil hebben moeten daarvoor ook wat passende gebouwen en installaties bijkomen.
Mijn keuze is gevallen voor een kolendepot en een ontslakkingsinstallatie van Vollmer. Ik heb ook nog een watertoren met waterkranen gekocht van t merk Ratio, maar deze moet ik eerst een kleurtje geven voordat ik die in elkaar kan zetten.
Op de derde en vierde foto zie ik heel veel oxydatie op de solderingen.
deze dus:
Afbeelding

Afbeelding

Mij is altijd geleerd van te solderen met harssoldeer. en geen soldeerpasta te gebruiken... Juist om oxydatie op printplaten te vermijden.
Hier zie ik juist wat men vroeger bedoelde. Groene oxydatie..
Geeft dat geen kans op latere slechte contacten?. of ge je de oxydatie later bij het leggen van het railbed nog verwijderen?
Bij de laatste foto links aan middelste spoor is er ook oxydatie en een grote opening tussen de twee rails. is dat bewust. en zo ja waarom ?
Die oxidatie ga ik straks nog bewerken, dmv primer en dan een kleurtje. idd bij t leggen van t railbed. De grote opening ga ik nog opvullen met bielzen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk


Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Het is geen oxidate, maar achterblijfsels van niet gesmolten pasta wat na verloop van tijd groen uitslaat. Dit kan je gewoon weghalen met een doekje of potlood. Zelf laat ik het zitten en spuit ik er gewoon verf overheen. Hecht gewoon en kan geen kwaad.

S65 soldeervloeistof is voor drinkwaterleidingen, wat automatisch betekend dat dit zuurvrij is en dus onschadelijk is. Anders zouden we het niet voor drinkwaterleidingen mogen gebruiken. S65 heeft ook een KIWA keurmerk.
S39 daarentegen is zuurhoudend en voor normale koperleidingen, hiervan gaat de koperlegering van rails rotten.
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Mr. Yellows
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:24

Bericht door Mr. Yellows »

Dit weekend weer een flink stuk opgeschoten met de linkerkant van de baan.
Bij de baan van Martin zag en las ik over Sculptamold. Dus dacht ik, dat moet ik ook gaan proberen. En wat een geweldig spul is dat! In een mum van tijd heb ik het heuvellandschap gemaakt, t is wel ff doorwerken, want t droogt vrij snel, maar ben erg tevreden met t resultaat.
Op de derde foto zie je dat ik een bergpaadje heb gemaakt dat van het kasteel over de heuvel naar de kabelbaan loopt.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk


Witteke
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:03

Bericht door Witteke »

Tactisch gezien ligt de burcht niet zo gunstig, de "vijand" kan met pijl en boog zo op het binnenhof schieten vanaf de berg :D
Maar het oog wilt ook wat en het ziet ziet er idd. prachtig uit.
Chapeau!
Gr. Ronald

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1123
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Mooi spul dat Sculptamold, zweer er echt bij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Michaël
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:23
Locatie: Swifterbant

Bericht door Michaël »

Sculptamold, als je er mee bezig bent en het wordt te droog kan je de bewerkingstijd nog wat verlengen door wat water toe te voegen.
2-rail DCC, Lissy, NMBS, landschapsbouw, lijn 154

Mr. Yellows
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 aug 2021, 08:24

Bericht door Mr. Yellows »

De zomer is voorbij, tijd om weer aan m'n baan te prutsen.
Met Noch Felsspachtel granit een rotshelling gemaakt onder de brug en aan de andere kant van t meertje ook wat rotswanden hiermee gecreëerd. Verder het te worden meertje vormgegeven met sculptamold.
Morgen weer verder, ...oh nee...shit...moet de tuin nog een beetje herfstproof maken.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A125F met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Bouwverslagen”