iTrain actie; Trein doorsturen

Vragen over de besturingsoftware iTrain
Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

iTrain actie; Trein doorsturen

Bericht door OBBinN »

Ik loop al een tijdje te puzzelen om een actie te maken die geldt voor een bepaald treintype. Wegens een kleine uitbreiding van het schaduwstation op een andere locatie, wil ik dat een bepaald treintype vanuit het grote schaduwstation automatisch doorgestuurd wordt naar dit (nieuw) kleine schaduwstation (om zo sporen vrij te maken voor lange(re) treinen, het nieuwe schaduwstation is korter). Nu weet ik niet hoe ik dit precies (en gemakkelijk) op kan zetten.

Schaduwstation 1 (sporen 1 t/m 20) bestaat uit 20 sporen (175cm)
Schaduwstation 2 (sporen 21 en 22) bestaat uit 2 sporen (124cm)

Afbeelding

Ik heb al op het iTrain forum gekeken, maar kom daar geen wijs uit, ook de handleiding erop na geslagen maar die helpt mij ook niet.

- De trein mag eerst stoppen in het grote schaduwstation,
- De trein mag blijven staan als sporen 21 en 22 bezet zijn,
- De trein moet doorgestuurd worden als spoor 21 of 22 vrij is (of vrij komt).

Voor alsnog rijd ik zonder routes en mag iTrain het zelf uitzoeken. In de toekomst ga ik mogelijk wel routes rijden.

(1) Is een stijgend spoor richting het zichtbare deel van de baan,
(2) Is een dalend spoor vanaf het zichtbare deel
(Helix) Spreekt voor zich.

Op de afbeelding is het nog niet aangesloten omdat er fysiek op de baan nog niets is aangebracht.

Wie-o-wie kan mij helpen met het opzetten van deze actie of mij in de juiste richting sturen. Acties aanmaken is nieuw voor mij binnen iTrain (ja, ik heb een stoplicht in elkaar gefrot, veel te lang mee bezig geweest..) dus kennis op dit gebied is zo goed als nul.

Bvd :mrgreen:

N.b. iTrain 5.1.0-b177
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Wouter,
dit lijkt mij toch meer een vraag voor het iTrain forum.
En stuur dan een baanplan mee. Echter zullen alleen de testers die kunnen openen want jij geeft aan dat je al over versie 5.1.0 beschikt.
En die is nog niet vrij gegeven.
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Wacht even tot halverwege mei, dan komt 5.1 uit en daarin zitten vele nieuwe routeringsopties voor stations en acties.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik gebruik 5.1 al. Ben geen tester dus werk ermee op eigen risico. Maar tot zover heb ik geen problemen. Dus die nieuwe opties zouden er al bij in moeten zitten.. ;)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

joopspoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 okt 2021, 12:31

Bericht door joopspoort »

Wouter,
ook al zitten er nog zoveel nieuwe opties in 5.1.0 zoals Martin aangeeft, als je er (nog) niet goed me overweg kunt dan is juist het advies:
plaats de vraag op het iTrain forum en zet er een baanplan bij.
Dan kan iemand die er wel goed in thuis is voor jouw wellicht een instelling maken zodat het werkt zoals jij voor ogen hebt.
Groet,
Joop

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Wouter

In 5.1 kan je aangeven waar een trein heen mag als hij dat station verlaat. Open eens de eigenschappen van het grote station en kijk op het permissie tabblad. Geef daar bij alle stations "verboden" aan behalve bij het kleine station met blok 21 en 22.

Dan zeg je tegen iTrain dat treinen in dat grote schaduwstation alleen maar naar dat kleine station mogen. Vanaf daar kan je aangeven waar ze dan heen mogen.

Je hebt als ik me niet vergis de licentie bij ons gekocht, dan heb je ook recht op onze gratis helpdesk. Stuur daar je baanplan in en Marcel helpt je er doorheen.

@joopspoort wat je voorstelde gaat niet. Er is maar een kleine groep bèta testers die werkt met 5.1. Zijn bestand kan door de gewone gebruiker niet geopend worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

DTS schreef: 17 apr 2022, 22:06 In 5.1 kan je aangeven waar een trein heen mag als hij dat station verlaat. Open eens de eigenschappen van het grote station en kijk op het permissie tabblad. Geef daar bij alle stations "verboden" aan behalve bij het kleine station met blok 21 en 22.
Die optie had ik inderdaad ontdekt! Echter wil ik slecht een bepaald treintype daar laten stoppen, er zijn treinen langer dan de beschikbare ruimte, die moeten daar dus passeren.

Ik wacht even een reactie af of die wat weet, indien nog nodig zal ik via de helpdesk het plan insturen. Heb inderdaad via jullie de Pro licentie aangekocht.
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Kijk, maar dan word het simpel,

Geef dat treintype een eigen station in het schaduwstation erboven. Even opsplitsen

Dan kan je voor het station van dat treintype opgeven dat ze het kleine station mogen passeren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk


Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Marksintpancras
Site Admin
Berichten: 463
Lid geworden op: 01 aug 2021, 21:38

Bericht door Marksintpancras »

Beste Wouter,

Ik heb hier nog versie 5.0.18 :(

Dus de voor de nieuwe toegevoegde mogelijkheden moeten de testers of Xander zelf reageren.

In "acties" is deze wens van jouw naar mij mening niet uit te voeren ivm treintypes staat niet in de uitvoering.


Nu de volgende mogelijkheid:

Als jij van de sporen 21 en 22 een station maakt voor 1 bepaalde treintype en de rest verbied je om op dat station te komen.

Als de korte trein in het grote schaduwstation staat en hij heeft permissie om te vertrekken kan de trein door te reserveren blokken zien of spoor 21 of 22 vrij is. (Dit heeft wel als nadeel dat dit treintype een verbod moet hebben om het doorgaande spoor langs 21 en 22 te mogen berijden). Let wel op het aantal te reserveren blokken, dit aantal zal op 2 of 3 moeten staan omdat de korte trein het blokken tussen de stations moet kunnen reserveren en ook ook het stationsblok. Staat dit aantal te laag en reserveert die bij vertrek niet spoor 21 of 22 en deze zijn bezet gaat de trein op rijden richting spoor 21 of 22 dan blokkeert de trein de overige treinen om uit te mogen rijden uit het grote schaduwsation.

De korte treintype dien je te dwingen om spoor 21 en spoor 22 te laten reserveren. En pas nadat dit treintype op spoor 21 of 22 is geweest kan het door naar de helixen (zichtbare gedeelte of terug naar het grote schaduwstation).

Let wel op, door te spelen met de wachttijd in het grote station kan je de snelheid bepalen wanneer de dit treintype kan bekijken of spoor 21 en 22 vrij zijn. Let op, de vertrekdrempel kan soms ook een beperking zijn om te mogen vertrekken naar spoor 21 en 22.


@DTS Sorry, Martin :lol: Wouter zat op mijn antwoord te wachten. :D
Met vriendelijke groet, Mark

Gebruikersavatar
OBBinN
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:22
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

In ieder geval bedankt voor het meedenken ;)
Als ik weer tijd heb weer even puzzelen en kijken of ik iets voor elkaar ga krijgen, ook met Martin zijn antwoord. Anders even wachten tot 5.1 officieel uit is of via Martin zijn kanalen (die kunnen wel kijken volgens mij ;) )

Tot zover bedankt, de bal ligt weer even bij mij :)
Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Plaats reactie

Terug naar “iTrain”