Nieuwe woning nieuw ontwerp - schaduwstation v1

Klep
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:09

Nieuwe woning nieuw ontwerp - schaduwstation v1

Bericht door Klep »

Hoi,

Ik ben verhuist en heb een nieuwe ruimte die anders is dan mijn vorige ruimte en heb besloten opnieuw te gaan tekenen.

Ik wil mijn baan graag in twee lagen bouwen, onder het schaduwstation en 50 cm daarboven de treinbaan, dat is het idee.
Nu heb ik alleen nog geen idee hoe de baan er uit moet komen te zien, dus ben baanplannen wezen bekijken om ideeën te kunnen op doen.

Maten van de baan: 288x100cm en het hoekstuk is 100x100cm

Ik ben begonnen met het schaduwstation en ben benieuwd naar jullie mening, ideeën en opmerkingen.

Zouden jullie de wissels gelijk aan elkaar doen of nog een recht stukje er tussen?

Is dit wat ik überhaupt wel oke wat ik getekend hebt :?
Bijlagen
schaduwstaition v1.png
schaduwstaition v1.png (165.78 KiB) 1251 keer bekeken

Henk
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2021, 12:37

Bericht door Henk »

Hoi,

Met een schaduwstation is het altijd even kijken hoe je de ruimte zo slim mogelijk kunt gebruiken. E.e.a. hangt uiteraard ook af van hoeveel treinen je kwijt wilt, als dat er niet zoveel zijn dan komt de ruimte ook minder precies.

Paar tips:
  • Je hebt nu bijvoorbeeld 5 sporen parallel lopen en dan één spoor die helemaal linksboven door de hoek loopt. Het is vaak handiger om sporen slim bij elkaar te groeperen en dan de ruimte die je niet voor sporen gebruikt ook vrij te houden van beplating. Je kunt dan eenvoudiger bij de treinen komen als er eens een storing zou zijn.
  • Je kunt soms tot betere of meer gelijke spoorlengte komen als je de wissels slim neerlegt. Voorbeeldje:
    niet optimaal, ongelijke lengte:
    ____________________
    \ \_____________/ /
    \_______________/

    gelijke lengte:
    _______________
    \ ______________\
    \_______________\____
  • Je zou, als je digitale aansturing gebruikt, ook een aantal sporen langer kunnen maken, zelfs verder dan de onderste bocht doortrekken en dan opdelen in meerdere blokken. Dan kun je meerdere treinen kwijt.
  • Getrokken treinen en doorgaande sporen kosten altijd meer ruimte. Voor pendeltreinen kun je met kortere (kop)sporen toe. Wellicht werkt voor jouw baan een combinatie van beiden.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Klep
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:09

Bericht door Klep »

Dag Henk,

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de gang.

Gr,
Erik

Klep
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2021, 11:09

Bericht door Klep »

Hoi,

Ik heb een versie 2 gemaakt, nu met peco rails en minder scherpe wissels :-)

De twee uitstekende stukken aan de helix is de bovenbaan, die moet ik nog ontwerpen.
Bijlagen
schaduwstaition v2.png
schaduwstaition v2.png (267.85 KiB) 1083 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”