Hoogte tafel

Leendert12
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:43

Hoogte tafel

Bericht door Leendert12 »

Goedenavond,

Ik ben pas verhuisd en ga mijn baan opnieuw bouwen. Ik gebruik c rails van Marklin. Het plan wat ik heb bevat 3 niveau’s. Ik dacht zelf niveau 0 (Schaduwstation) te beginnen op plm. 70 cm. hoogte. Dan zou ik op m’n rug goed kunnen werken onder het blad. Is dat een juiste beslissing? Ik ontvang graag advies hierover.

Hg Leendert

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Hoi,

De hoogtes is maar net wat je zelf fijn vind. Belangrijkste is dat je scenery niveau op een hoogte zit dat je er mooi en rustig bij kunt zitten. Of dit een stoel is of een kruk is aan jezelf.

Waar je wel rekening mee kunt houden is de hoogte tussen de lagen, zelf hou ik minimaal 40 cm aan om overal nog fatsoenlijk bij te kunnen!

Op Schellenbach ligt de onderste laag 10cm van de grond, de tweede op +40, de derde op +70 en scenery op +100, maar dat is schaal N.

Groetjes
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

Herman Veelwaard
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:01

Bericht door Herman Veelwaard »

De hoogte is natuurlijk geheel eigen keus. Gebruik eerst een keer de huiskamertafel met een proefbaantje. Denk er wel aan dat er straks ook nog wat gebouwen staan waar je overheen moet kunnen. En ga er een keer onder zitten/liggen. Als je aan de onderkant niet zittend kunt werken moet je gaan liggen. Als je dan constant met ver uitgestrekte armen naar boven moet wordt je het snel zat.

Gebruikersavatar
DTS
Site Admin
Berichten: 1131
Lid geworden op: 25 jul 2021, 13:57
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door DTS »

Goeie tip!
Wie bang is om fouten te maken, zal nooit beter worden in wat die doet ;)

Domburg Train Support | DTS Modelspoor | Digitale Infodagen 2024

ronaldk
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:05

Bericht door ronaldk »

Hoi,

Onder de tafel werken is niet de meest ideale oplossing. Mogelijk als je relatief jong bent is het leuk om te doen. Maar in de loop van de tijd ga je je ergeren aan boven je macht werken, het stoten van de rug tegen de onderzijde (70cm is niet veel, dat soort dingen. Dan is bereikbaarheid ook een dingetje. Hoe dieper de baan hoe slechter deze bereikbaar is aan de achterzijde. Kijk ook eens bij Encyclopedie: Beschikbare Ruimte.

Je kan bepaalde zaken vrij eenvoudig zelf testen: Dus ga eens onder de tafel zitten en kijk hoe je dan zit te werken. Moet je op je rug e.d. dan kan je merken of je dat comfortabel vindt. Zet op de eettafel een aantal doosjes en busjes en andere zaken aan de voorzijde en probeer dan eens naar de andere zijde te reiken om te werken. Dan zal je merken dat het niet gemakkelijk gaat en dat je mogelijk de boel omstoot.

Zelf doe ik alles op "ikeahoogte" (1,30m1) en geen schaduwstation meer. Ik kan de boel op één zijde zetten en zo aan de onderzijde werken. Ook beter voor mijn rug :)

Groet Ronald.

Leendert12
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2021, 22:43

Bericht door Leendert12 »

Allen dank voor jullie reactie. Als ik op 60 cm. begint, kan ik liggend onder de tafel overal bij. Dan wordt het niveau met de scenery rond de 130 - 140 cm., rekening houdend met de tussen ruimte van plm. 40 cm. Lijkt me een goed uitgangspunt. 🙂

ronaldk
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:05

Bericht door ronaldk »

Hoi,

De hoogte tussen de niveaus is helemaal afhankelijk van hoe bereikbaar het een en ander is. Kan je wel overal bij is meestal de vraag. Doe maar eens wat testen met wat dozen e.d. op een tafel. Dan een tunneltje maken met wat sporen naast elkaar. Wat wagonnetjes op het spoor. Probeer dan maar eens een treintje goed van het achterste spoor te krijgen. Luk dat zonder de boel om te kegelen dan is het goed. Lukt dat niet dan moet de hoogte aangepast worden. Kijk ook eens maar hier: Artikel Schaduwstations.

Groet

Plaats reactie

Terug naar “Baanplannen”