ruimte tussen sporen

hutjohan
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2021, 18:04

ruimte tussen sporen

Bericht door hutjohan »

Hallo

Mijn bestaande baan afgebroken deze lag op een kurkbed.
De perrons die ik had lagen ook op dat kurkbed.
Nu is mijn vraag wanneer ik ga ballasten moet ik dan de kurk tussen de sporen verwijderen en hoe los ik dit dan op met de perrons.

Johan

Michaël
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:23
Locatie: Swifterbant

Bericht door Michaël »

Het is natuurlijk makkelijk en snel om de ondergrond volledig te bedekken met kurk, maar die tijdwinst verlies je weer als je een hoogte verschil wil hebben in het ballast tussen de sporen. Dan moet je alsnog het kurk er tussen uithalen.
Andere aanpak, voor H0, snij stroken van 2 cm breed deze kan je buigen in de bochten en dan leg je 2 stroken naast mekaar en daarop je rails, dan kan je het ballastbed mooi leggen en kan je nog een paadje aanleggen tussen de beide sporen.
2-rail DCC, Lissy, NMBS, landschapsbouw, lijn 154

ronaldk
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 aug 2021, 07:05

Bericht door ronaldk »

hoi,
hutjohan schreef: 06 aug 2021, 20:02 Nu is mijn vraag wanneer ik ga ballasten moet ik dan de kurk tussen de sporen verwijderen en hoe los ik dit dan op met de perrons.
Onder de perrons opvullen? ;) Dus gewoon een houtenplaatje eronder of kurk er onder maken. Ik doe dat met baan ook. Overal waar ik wat meer nodig heb: opvullen.

Groet Ronald.

hutjohan
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2021, 18:04

Bericht door hutjohan »

Michael en Ronald

Dank voor de informatie, beide antwoorden vullen elkaar aan.
Ga hier mee aan de slag.

Johan

hutjohan
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2021, 18:04

Bericht door hutjohan »

Hallo Michael

Ik ben begonnen om te kijken of ik met het kurk van 2 cm uitkom per rail.
Ik heb HO rails, dus dan is 2 cm breed te klein,
Of bedoel je dat ik 2 stroken van 2 cm naast elkaar moet leggen en hierop de rails, of volstaat een strook kurk van 4 cm breed.

Johan

Belgaboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 sep 2021, 18:25

Bericht door Belgaboy »

Het zal makkelijker werken wanneer je twee stroken van 2 cm naast elkaar lijmt. In bochten is dit flexibeler dan een strook van 4 cm.

Patrick
Little Swiss N baan, ESU ECoS II, Loconet bezetmelders, Peco rail, iTrain 5

Michaël
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 aug 2021, 23:23
Locatie: Swifterbant

Bericht door Michaël »

Johan beetje late reactie van mij, maar wat Patrick schrijft zo bedoel ik het ook en natuurlijk kan je daar waar je een recht stuk spoor legt stroken van 4 cm breed snijden, maar in het zichtbare deel loopt er bij mij geen rails kaarsrecht, als loopt in flauwe bochten, dat is tenminste wel mijn bedoeling. Maar nog even geduld voor mijn baan verhaal.
2-rail DCC, Lissy, NMBS, landschapsbouw, lijn 154

Plaats reactie

Terug naar “Vraagbaak”